Časopis brojí proti prodejcům letenek, matou zákazníky

26. července 2012, 19:13 - ČTK
26. července 2012, 19:13

Prodejci letenek porušují předpisy tím, že podněcují zákazníky také ke koupi pojištění, které si ale neobjednali. Tvrdí to spotřebitelský časopis dTest.

Foto: Profimedia

Zároveň vyzval největší prodejce letenek, tedy společnosti Student Agency, Asiana a Čedok, aby se zdrželi údajné protiprávní činnosti a své nabídky v e-shopech přizpůsobili nařízení Evropského soudního dvora. Největší tuzemští prodejci popírají, že by současná praxe měla manipulativní charakter. Lidé si prý rovněž nestěžují.

Minulý týden vydal Evropský soudní dvůr rozsudek, kterým sjednotil výklad nařízení, a prohlásil, že zákazník se musí sám výslovně rozhodnout, zda doplňkovou službu zakoupí. Prodejce tedy nesmí tuto možnost automaticky přidávat,“ řekl právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Podle něj je na tuzemských webech přednastavené pojištění jako součást letenky téměř pravidlem. “Dalším nešvarem je zahrnutí provize ze zprostředkování prodeje mezi poplatky spojené s letem, což považujeme za zcela nesprávné a netransparentní,“ dodal.

Podle majitele společnosti Asiana Alexeje Livina je ta část rezervace, při které se klient rozhoduje o nákupu letenky, jasná a srozumitelná. Bez vyjádření souhlasu, respektive nesouhlasu nemůže klient rezervaci letenky dokončit. Podle Josefa Trejbala, ředitele portálu Letuška.cz, jehož prostřednictvím Asiana letenky prodává, společnost rozhodnutí soudu zaznamenala a připravuje alternativní řešení. V čem ale bude spočívat, firma nesdělila.

O změnách v dosavadní praxi naopak neuvažuje Čedok. “V této fázi zatím nic měnit nebudeme,“ řekl ČTK mluvčí společnosti Tomáš Brejcha. Firma je ochotná zabývat se změnou teprve tehdy, až je zástupci dTestu osloví. Zatím se to ale podle Brejchy nestalo. Nicméně i Čedok považuje potvrzení souhlasu s podmínkami pojištění za dostatečné opatření, které klienty upozorňuje na nákup letenky včetně pojistky léčebných výloh, úrazu, zrušení cesty a pojištění pro případ krachu dopravce. 

Evropská nařízení jsou podle dTestu pro členské státy přímo závazná a vnitrostátní soudy musejí rozhodovat v souladu s rozsudkem, výklad je tedy stejný v celé Evropské unii. “Pokud prodejci své nabídky nepřizpůsobí evropskému nařízení, podáme podnět dozorovým orgánům pro porušování cenových předpisů,“ dodal Borovička.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít