Menu Zavřít

Čarování s dotacemi

3. 8. 2011
Autor: Euro.cz

Zdravý rozum ani smlouvy nefungovaly. Kontrola ve slovenské televizi odhalila, že 4,5 milionu eur dotací bylo vynaloženo nehospodárně

O českých filmařích, kteří byli dvakrát obráni o státní příspěvek na filmovou pohádku Kovář z Podlesí, týdeník Euro již psal (5, 27–28/2011). Pátrání po ztracené sedmimilionové subvenci, kterou jim poskytla společnost Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), však navíc odhalilo praktiky, s jejichž pomocí byla slovenská televize systematicky oškubávána o stovky tisíc eur. Kontrola nařízená slovenským ministerstvem kultury odhalila, že do nekalého byznysu byli zapojeni i někteří pracovníci RTVS. Výsledky finanční kontroly za rok 2010 detailně popisují, jak se s obrovskou sumou peněz nehospodárně zacházelo. Případ nyní z popudu ministerstva vyšetřuje policie.
„Smlouva se státem na rok 2010 se ukázala jako systémový podvod. Za veřejné peníze – které obnášely 12,5 milionu eur – se některá díla nerealizovala vůbec nebo jen částečně. Vyfakturovaly se za to obrovské peníze nejen v rozporu se smlouvami, ale i se zdravým rozumem. Ministr kultury proto podal trestní oznámení, jde o řadu pachatelů, kteří se dopustili podvodů,“ tvrdí poradce slovenského ministra kultury František Turňa.

Nehospodárně, neefektivně

Jedním z největších hříšníků je podle finanční kontroly společnost JMB Film & TV Production z Bratislavy vlastněná filmovým producentem Milanem Stráňavou (ten stojí za zmizelou dotací v hodnotě 300 tisíc eur na zmíněný film Kovář z Podlesí). Kontroloři například u třináctidílného seriálu pro mládež Gympl, produkovaného JMB, přišli na to, že RTVS přijala vyúčtování od Stráňavovy firmy na více než milion eur, aniž by bylo hodnověrně prokázáno, jak byly vynaloženy. „Tímto jednáním televize porušila finanční disciplínu, protože použila veřejné prostředky ve výši 1 078 805 eur nehospodárně, neefektivně a neúčinně,“ konstatovali kontroloři.
Na podobný problém narazili ministerští úřadníci v případě šestidílného seriálu a celovečerního filmu Dunajská sága, opět pod taktovkou Stráňavovy společnosti JMB. Příspěvek slovenské televize na tento projekt činil 813 252 eur. „Kontrolou dokumentace bylo zjištěno, že faktury neobsahovaly soupis vykonaných služeb, a proto nebylo možné zjistit, co bylo ve skutečnosti provedeno,“ tvrdí úředníci.
Ani prověrka u připravovaného českého filmu Kovář z Podlesí nedopadla dobře. Kontroloři konstatovali, že 300 tisíc eur bylo vynaloženo stejně efektivně jako u dvou předchozích projektů. Nepodařilo se totiž doložit, jak bylo naloženo se sumou 220 tisíc eur vyfakturovanou na zabezpečení pronájmu kostýmů, výroby dekorací a rekvizitní výpravy. Tuto částku Stráňava podle dokumentů, které má týdeník Euro k dispozici, poslal na účet české společnosti Prague Film Production, v jejíž statutárních orgánech figuruje Stráňavův český partner režisér Jiří Chlumský. Chlumský podle svých slov s transferem nemá nic společného. Smlouva mezi JMB a Prague Film Production podepsaná Stráňavou a Chlumským, kterou má týdeník Euro k dispozici, dokládá opak.
Kontrola dále přišla na to, že v rozporu se smlouvou bylo navíc vyfakturováno téměř 33 tisíc eur. Všechny tyto smluvně neošetřené náklady přitom bude muset slovenská televize odvést zpět na účet ministerstva kultury. Slovenská televize si celkově podle úředníků ministerstva kultury nepohlídala efektivitu vynaložených 4 563 034 eur, což odpovídá 109 milionům korun.

Mrtvý brouk

Slovenská televize se k výsledkům kontroly nestaví čelem. Týdeníku Euro nejprve zapřela, že dotace 300 tisíc eur na film Kovář z Podlesí byla vyúčtována, aniž by započaly přípravy na filmování. „Pravděpodobně došlo jen k chybě, protože JMB Film & TV Production předložilo vyúčtování finančního vkladu televize z 15. 12. 2010. Televize vynaložila na tento projekt 300 000 eur, které byly zaplaceny jako finanční vklad ve třech splátkách. Ve věci vrácení této sumy na televizní účet a dalšího postupu televize vůči JMB momentálně jednají právníci obou stran,“ snaží se nyní napravit původní mystifikaci tiskový mluvčí RTVS Richard Sumeghy.
Televize na základě výsledků kontroly musela zaplatit za porušení rozpočtové disciplíny 63 788 eur. V televizi proběhl podle Sumeghyho i vnitřní audit, který poukázal na chyby ve vyúčtování některých dalších projektů. „V roce 2010 televize vrátila 484 064 eur a v roce 2011 částku 326 307 eur. Tyto peníze byly vráceny z důvodu nerealizování některých projektů, anebo jejich realizace s nižšími výdaji, než jak byly smluvně určeny. V žádném případě nešlo o vratky z důvodu sporného vynaložení prostředků, ale o odvod ve smyslu ustanovení smluv,“ dodal Sumeghy.
Milan Stráňava ze společnosti JMB Film & TV Production tvrdí, že výsledky finanční kontroly jsou dvojí. „Ta první označila naše vyúčtování za bezproblémové a v souladu s koprodukčními smlouvami. Ta druhá zjistila nějaké výhrady, na které jsem v zákonné době odpověděl, a žádné nové požadavky nebyly ze strany RTVS vzneseny,“ tvrdí Stráňava. Například projekt Dunajská sága podle Stráňavy v produkci JMB Film & TV Production pokračuje, termín odevzdání je rok 2013. Jenže v tomto projektu kontroloři narazili na jeden z největších problémů. „Stráňava například tvrdil, že má za koproducenty Českou televizi a maďarskou televizi. Ani jedna o tom nevěděla,“ vysvětluje poradce ministra kultury František Turňa. Navíc se několikrát měnily parametry díla, ze šestidílného seriálu se stal například čtyřdílný. „Za 800 tisíc eur realizovali devět filmovacích dní. Ukazuje se, že v souladu se smlouvou bylo vyfakturováno zhruba 150 tisíc eur a zbytek byla čistá krádež, podvod. A výsledek je zatím nic,“ uvádí Turňa, který přirovnává náklady na natáčení Dunajské ságy ke Cameronovu Titaniku.

BRAND24

Peníze v nedohlednu

Ani ohledně připravovaného českého filmu Kovář z Podlesí Stráňava podle svých slov za nic nemůže. „Poslední zprávy z března tohoto roku nevyvrátily moje pochybnosti o pokrytí rozpočtu na české straně, a ty nejsou rozptýleny dodnes. Protože když producentka tvrdí, že má pokryto osmdesát procent rozpočtu, potom nemá logiku, že nesouhlasila s naším návrhem, že vstoupíme do druhé půli natáčení, a projekt zastavila a začala řešit věci mediální cestou,“ míní Stráňava. Peníze na film prý chtěl vrátit do RTVS už začátkem roku, protože financování na české straně vypadalo beznadějně. „A byl bych udělal dobře. Vyhověl jsem ale prosbám producentky s tím, že si dohodneme splátkový kalendář,“ dodává. Podle něj se tak ale nestalo. Dnešní stav považuje za patový, nikdo s ním prý o filmu nekomunikuje, a proto jedná pouze intuitivně. „Peníze na první etapu natáčení ve výši 100 000 eur jsem deponoval do notářské úschovy a oznámil jsem to RTVS s otázkou, zda jim taková forma vyhovuje, ale odpověď jsem zatím nedostal. V případě, že přijde souhlasné stanovisko, deponuji i zbylé finanční prostředky do notářské úschovy. Součástí depozitu je i zápis o tom, kdo a jakým způsobem může finanční prostředky na realizaci filmu použít v případě, že nebudou vyčerpány do srpna 2012, což je termín odevzdání projektu do RTVS. V takovém případě by byly automaticky převedeny do televize a vráceny do státního rozpočtu,“ prohlašuje Stráňava.
Česká producentka Kateřina Špůrová tvrzení Stráňavy zásadním způsobem zpochybňuje. „Prostředky, které slovenská televize vložila do filmu prostřednictvím Milana Stráňavy, do jeho realizace fakticky vloženy nikdy nebyly. Stráňava nejprve oddaloval podpis koprodukční smlouvy, následně změnil ústně dohodnutý splátkový kalendář, informoval nás o svých problémech a možnosti likvidace společnosti JMB. Nabídl nám nový splátkový kalendář bez jakékoli záruky, že bude dodržen. Proto byla realizace filmu do vyřešení jeho financování ze slovenské strany odložena,“ kontruje Špůrová.
Slovenské ministerstvo kultury kvůli zmiňovaným fatálním zjištěním připravuje zcela nové podmínky pro čerpání dotací. „Novelizují se zákony, myslíme na to, aby tito takzvaní producenti, pokud se dopustí něčeho podobného, neměli na mnoho let možnost ucházet se o veřejné peníze. V žádné instituci,“ dodal poradce slovenského ministra kultury František Turňa.

ČT raději s auditorem S výjimkou vlastní tvorby vstupuje Česká televize (ČT) do koprodukcí, v nichž pověřuje druhou stranu jejich kompletním zajištěním. ČT koproducentovi svěřuje svůj vklad a poskytuje vlastní kapacity pro realizaci filmu, přičemž koproducent je pevně smluvně zavázán televizi zajištěním kompletní výroby filmu. „ČT řeší v ojedinělých případech otázku nedofinancování filmu, která však může být způsobena mnoha jinými okolnostmi, například třetí strana odstoupí od svých koprodukčních závazků, koproducent nezajistí dostatek financí,“ sdělil týdeníku Euro mluvčí televize Ladislav Šticha.
Šticha vysvětluje, že veškeré koprodukční smlouvy uzavírané Českou televizí v posledních letech stanovují povinnost koproducenta předložit ČT na závěr výroby filmu jeho vyúčtování ověřené nezávislým auditorem. Vyúčtování obsahuje vyčíslení skutečných nákladů na výrobu filmu a auditor zatím neshledal žádný problém zneužití dotace. „Pro úplnost uvádím, že s každým přidělením dotace se váže závazek koproducenta o vedení přesné evidence nakládání s dotací včetně povinnosti předložit fondu vyúčtování a v případě porušení rozpočtové kázně vyvstává nárok fondu na vrácení dotace,“ dodal Šticha. Se společnostmi Milana Stráňavy ČT na koprodukci hraného distribučního filmu žádnou smlouvu uzavřenou nemá.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).