Menu Zavřít

Bujný půlrožec. Startup Roger chystá průnik na zahraniční trhy

21. 11. 2020
Autor: profimedia.cz

Brněnská firma Roger patří mezi ty, kteří na současné pandemii vydělali. A to přesto, že faktoringový trh, na němž působí, se meziročně propadl o 15 procent.

Důvodem jejího úspěchu je obrovská poptávka po hotovosti. Zatímco ještě loni
pro malé a střední firmy nebylo vůbec obtížné dostat nezajištěný úvěr, dnes
jsou banky opatrné. „Díky tomu nám objemy profinancovávaných faktur neklesají.
A naší výhodou navíc je, že jsme zaměřeni na e-commerce,“ uvedl pro týdeník
Euro zakladatel a šéf Rogeru Adam Šoukal.

Roger je platformou, na které retailoví investoři investují do faktur českých firem. Odměnou je jim průměrný roční výnos 4,6 procenta. Pro firmy je pak výhodné, že nemusejí na proplacení svých faktur čekat dva či tři měsíce a s mírným diskontem dostanou hotovost hned. Platforma si za zprostředkování transakce samozřejmě účtuje poplatek.

Pod křídly Société

Platební instituce Roger, jak zní oficiální název firmy, rostla celý letošní
rok a zejména minulý měsíc. Zatímco loni v říjnu profinancovala faktury za 169
milionů korun, letos ve stejném období to bylo 353 milionů korun. Za nárůstem
stojí transakce, která se uskutečnila na přelomu září a října letošního roku.

Komerční banka tehdy koupila v Rogeru podíl 24,83 procenta. Šlo o jednu z největších transakcí na tuzemském startupovém trhu, která firmu Roger ohodnotila na střední stovky milionů korun – jednorožec, tedy firma, jež vyrostla z nuly do miliardové hodnoty, to není, ale je na necelé polovině.

Rogeru transakce přinese velkou vlnu nových faktur, které mohou drobní
investoři na jeho platformě financovat. Pro Komerční banku pak akvizice znamená
další zdroj výnosů. Funguje to tak, že banky mají ve svých portfoliích tisíce
klientů, kteří je žádají o financování. Protože ale nemají dostatečnou
historii, banka jim úvěr neposkytne.

Roger nicméně ze své databáze vidí, které firmy jsou bonitní (například
Alza, Rohlík, Kaufland či Makro) a pravidelně svým odběratelům platí. Komerční
bance tak stačilo najít ty klienty, kteří dostávají peníze od těchto
prověřených subjektů, a Roger může jejich faktury bez velkého rizika
profinancovávat. Jde o desetitisíce firem a podnikatelů, jež chce Komerční
banka společně s Rogerem v příštích měsících (a letech) získat.

Komerční banka patří do francouzské finanční skupiny Société Générale, která
má výrazně přispět k mezinárodní expanzi. „Naši technologii chceme rozšířit na
další trhy skupiny. Výhodou je, že skupina nemá problém naši expanzi
financovat,“ říká Šoukal. Mezi nejbližší trhy, kde Société působí, patří kromě
Slovenska Polsko, Rakousko či Maďarsko. Roger na nových trzích nemusí vytvářet
vlastní pobočky, ale stačí, když bude mít několik produktových odborníků, kteří
budou technologie lokálním firmám nabízet a zavádět do jejich útrob.

Roger má už v současnosti platební licenci pro Polsko, Slovensko a
Španělsko. Na Slovensku a v Polsku už má klienty, ale marketing zatím aktivně
nerozvíjí.

Dvě miliardy

Kromě e-commerce se Roger, který spolupracuje s polovinou českého trhu,
aktuálně chystá do logistiky, kde už podepsal smlouvu s CS Cargo. „Je to
segment, který v některých částech, jako je automotive, poklesne, ale jiné
logistické firmy mohutně rostou a budou potřebovat financování faktur,“ uvádí
Šoukal.

Počítá přitom, že v listopadu i prosinci bude Roger pokračovat v započatém
tempu a každý měsíc profinancuje faktury za 400 milionů korun, takže letos objem
těchto faktur přesáhne dvě miliardy.

BRAND24

„Každý rok chceme růst o čtyřicet procent,“ dodává Šoukal. V případě, že se
mu to podaří, využije Komerční banka svou opci na další akcie a firmu za pár
let ovládne.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).