Menu Zavřít

Budoucností kancelářského trhu je přizpůsobení se mladým

4. 8. 2011
Autor: profit

Zaměstnavatelé, kteří se snaží udržet si mladší, avšak vysoce kvalifikované zaměstnance, by se měli podívat na jejich pracovní prostředí v kanceláři. Nový průzkum společnosti Colliers International ukázal, že technologická vylepšení a požadavek na alternativní pracovní strategie hluboce ovlivní kancelářský trh.

Foto: Profimedia.cz

Colliers Research Services Group, divize Colliers International, se zabývá znalostí komerčního trhu s nemovitostmi a poskytuje klientům špičkové poradenství podporující jejich podnikatelská rozhodnutí. Studie byla připravena po několika měsíčním průzkumu pro společnost Skanska, která Colliers International požádala o pomoc se správným definováním motivace generace Y na pracovním trhu.  Fakta, která společnost Colliers odhalila, je přiměla uvědomit si, že pracovní prostředí hraje pro generaci Y a její spokojenost významnou roli.

Co je generace Y?

Generace Y může být charakterizována jako vysoce ambiciózní, pokládá za důležité mít zajímavou práci plnou výzev a požaduje pracovní prostředí, které odpovídá současnému životnímu stylu. Má ráda nové výzvy, svobodu a v práci hledá přátele, ne jen kolegy. Chce velkou míru flexibility a možnost práce na dálku je téměř podmínkou. Jak mohou chytří zaměstnavatelé, obeznámení s těmito skutečnostmi, ušít na míru své kanceláře tak, aby vyhovovaly této skupině zaměstnanců?

Generace Y bude mít klíčový vliv na uspořádání kancelářského prostoru: vytvoření integrovaných pracovních míst, která kombinují potřebu efektivnějšího pracovního prostoru s flexibilními zasedacími místnostmi a více zábavními/společenskými prostory. Závazek ke společenským hodnotám je pro generaci Y při výběru potenciálního zaměstnavatele taktéž důležitý, ekologické stavby a sociálně udržitelné pracovní prostředí bude tedy nezbytné.

Česká republika se nevyhnula vývoji v oblasti kancelářských prostor

„V České republice se trend přechodu od kancelářských buněk do více otevřeného uspořádání kancelářského prostoru začal projevovat od poloviny devadesátých let,“ řekl Omar Sattar, generální ředitel Colliers International pro Českou republiku. „V České republice musíte mít také na paměti, že za posledních dvacet let se vzhled a atmosféra kancelářských budov obrovsky změnily. Lidé, pracující v kancelářích, byli v minulosti zvyklí sedět v kancelářských buňkách s velmi malou interakcí s většinou z kolegů. Dnes jim může stále připadat nezvyklé sedět v otevřených a volných prostorech.“

Další pokroky Omar Sattar shrnul poznatkem, že čím dál tím více lidí se stará o svou uhlíkovou stopu, tudíž se navýšil počet zaměstnanců, kteří jezdí do práce na kole. Často jsou tedy zaměstnanci požadovány stojany na kola, sprchy a šatny na převlékání. Potenciální nájemci se také poohlížejí po občanské vybavenosti v okolí pracoviště, například restauracích, supermarketech, posilovnách a malých obchodech a rovněž po dopravní dostupnosti. „ Protože mnoho mladších lidí nemá auto a nechce si ho kupovat, lepší dostupnost veřejné dopravy se stává nezbytností,“ řekl Omar Sattar.

BRAND24

Developeři začínají vytvářet kancelářské prostory, které lépe vyhovují požadavkům trhu, zvažují lepší využití prostoru a nikoliv velikost prostoru. Flexibilita bude klíčová díky velké potřebě efektivněji plánovat pracoviště s flexibilními zasedacími místnostmi a prostory pro relaxaci a zábavu.

„ Myslím, že pro některé společnosti je kulturně obtížné pojmout nové koncepty a některé z těchto změn mohou být ignorovány jako přehnaně emocionální. Můžete slyšet i komentáře, že pracoviště je místo, kde se odehrává vážný byznys, nikoliv hřiště,“ řekl Omar Sattar. „Postoje ředitelů společností je třeba měnit a měli by přijmout pozitivní účinky spokojenějších pracovníků, což vždy vede k vyšší produktivitě práce“.   

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).