Bude Indie druhou Čínou?

25. února 2008, 00:00 - Jiří Němeček
25. února 2008, 00:00

Indie nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci.

Nedávná zpráva o novém indickém autu Nano, které má stát méně než 50 tisíc korun, zapůsobila jako šok. Pro ekonomiky zatížené na automobilový průmysl – a tedy i pro Česko – znamená tak levná konkurence pořádný důvod k zamyšlení.

Ale i když ponecháme stranou automobilový průmysl, zpráva je zajímavá ještě z jednoho, spíš psychologického hlediska. Superlevné vozítko by mohlo vyspělé trhy konečně upozornit, že ve stínu Číny tu na světovou scénu nenápadně nastupuje ještě jeden asijský veleobr. A možná ještě impozantnější.

Indie má totiž v mnoha ohledech dokonce lepší výchozí pozici pro závratný hospodářský růst než Čína. Disponuje početnou vzdělanou vrstvou, ve které se najdou špičkoví programátoři, vědci i konstruktéři. Země tedy nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci bez přidané hodnoty. Je také až překvapivě funkční demokracií a těší se výhodám svobodného trhu. Navíc má na čem stavět. Některé obory, jako například strojírenství nebo textilní průmysl, mají dlouholetou tradici. Bombaj je největším výrobcem filmů na světě. Bangalore zase už teď patří mezi největší producenty softwaru.

Jak je tedy možné, že se evropský či americký trh zatím daleko víc třese před Číňany? Indie dosud nenasadila ke skutečně expanzivní hospodářské politice. Vystačí si zatím sama ve své ulitě, tedy uvnitř indického subkontinentu. Bangladéš, Nepál nebo Srí Lanka jsou indických výrobků plné už dávno.

Do světa se ale zatím Indie dere daleko méně dravě než Čína. Důvody mohou být hlubší, zakořeněné už v historii obou států a odlišné mentalitě jejich obyvatel. U Číny je snaha dominovat patrná už v tom, jak sami Číňané své zemi říkají – Říše středu. Jejich hrdé sebevědomí vyplývá z nepřetržité, více než dva tisíce let trvající historie. Nejstarší země světa také nikdy nebyla kolonizována. A v současném světě se snaží být stále více i politickou supervelmocí, která bude protipólem Spojených států.

Naopak v Indii lze u obyvatel často vidět směs pokory, tiché spokojenosti s přítomným stavem věcí, a možná jakousi klidnou, pomalou, trpělivou sílu. Asi jako když se pozvolna a s klamnou tichostí valí říční veletok. Kdo ví – možná je auto Nano jen malým varováním před blížící se obrovskou záplavou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
10 příkladů, kdy můžete, nebo nemůžete uplatnit slevu na manželku
Daňové přiznání: jak si odečíst hypotéku z daní
Jak založit vlastní e-shop?
Objevte odčitatelné položky. Na daních vám ušetří tisíce korun
Máte správně nastavené zálohy za energie? Poradíme vám, jak na to
Auta
Také nové Volvo V60 má po premiéře. Hybridy budou v nabídce…
Galerie: Opel Insignia Country Tourer na českém trhu. Výrazně sází na komfort
Peugeot 508 uvidí v noci, zhubl 70 kg a oproti minulé generaci se zmenšil
Představujeme Kawasaki Z900 RS: Zed není mrtvý!
S dieselovými modely Porsche je konec. Skalní fanoušci se ale radovat nemohou
Technologie
Warhorse Studios slaví. Prodalo se již milion kopií Kingdom Come: Deliverance
V Microsoft Storu se objevily tři varianty samostatného kancelářského balíku Office 2016
Čtečky nejsou jen Kindle. PocketBook InkPad 3 láká na jemný displej a hodně funkcí
AMD uvádí embedded Epyc 3000 a APU Ryzen V1000. Až 16 jader a 10Gb/s síťovky v BGA
uTorrent je děravý, chyby lze snadno zneužít. Scénářů možných dopadů je mnoho
Hry pro příležitostné hráče