Bude Indie druhou Čínou?

25. února 2008, 00:00 - Jiří Němeček
25. února 2008, 00:00

Indie nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci.

Nedávná zpráva o novém indickém autu Nano, které má stát méně než 50 tisíc korun, zapůsobila jako šok. Pro ekonomiky zatížené na automobilový průmysl – a tedy i pro Česko – znamená tak levná konkurence pořádný důvod k zamyšlení.

Ale i když ponecháme stranou automobilový průmysl, zpráva je zajímavá ještě z jednoho, spíš psychologického hlediska. Superlevné vozítko by mohlo vyspělé trhy konečně upozornit, že ve stínu Číny tu na světovou scénu nenápadně nastupuje ještě jeden asijský veleobr. A možná ještě impozantnější.

Indie má totiž v mnoha ohledech dokonce lepší výchozí pozici pro závratný hospodářský růst než Čína. Disponuje početnou vzdělanou vrstvou, ve které se najdou špičkoví programátoři, vědci i konstruktéři. Země tedy nemusí sázet jen na lacinou masovou produkci bez přidané hodnoty. Je také až překvapivě funkční demokracií a těší se výhodám svobodného trhu. Navíc má na čem stavět. Některé obory, jako například strojírenství nebo textilní průmysl, mají dlouholetou tradici. Bombaj je největším výrobcem filmů na světě. Bangalore zase už teď patří mezi největší producenty softwaru.

Jak je tedy možné, že se evropský či americký trh zatím daleko víc třese před Číňany? Indie dosud nenasadila ke skutečně expanzivní hospodářské politice. Vystačí si zatím sama ve své ulitě, tedy uvnitř indického subkontinentu. Bangladéš, Nepál nebo Srí Lanka jsou indických výrobků plné už dávno.

Do světa se ale zatím Indie dere daleko méně dravě než Čína. Důvody mohou být hlubší, zakořeněné už v historii obou států a odlišné mentalitě jejich obyvatel. U Číny je snaha dominovat patrná už v tom, jak sami Číňané své zemi říkají – Říše středu. Jejich hrdé sebevědomí vyplývá z nepřetržité, více než dva tisíce let trvající historie. Nejstarší země světa také nikdy nebyla kolonizována. A v současném světě se snaží být stále více i politickou supervelmocí, která bude protipólem Spojených států.

Naopak v Indii lze u obyvatel často vidět směs pokory, tiché spokojenosti s přítomným stavem věcí, a možná jakousi klidnou, pomalou, trpělivou sílu. Asi jako když se pozvolna a s klamnou tichostí valí říční veletok. Kdo ví – možná je auto Nano jen malým varováním před blížící se obrovskou záplavou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít