Brusel otáčí, soukromníci budu muset o vstup na železnici bojovat

 Weikert 02. ledna 2016, 06:30  -  Petr Weikert
02. ledna 2016, 06:30

Evropská unie upouští od plánů na rychlou liberalizaci železničního trhu. Přesněji řečeno rozhodla se státům příliš nemluvit do toho, zda budou provoz na svých tratích svěřovat soukromníkům, nebo státním dopravcům. Co na jedné straně vypadá jako rozumný krok, je pro soukromníky špatnou zprávou.

Jak bude železniční doprava vypadat, stanovuje Evropa v takzvaném čtvrtém železničním balíčku. Původní reformní záměr někdejšího komisaře Siima Kallase se ale pod tlakem velkých evropských železničních dopravců změnil. Podle čerstvého rozhodnutí Rady EU by státy sice měly primárně vypisovat veřejné soutěže na provoz svých tratí, Evropa zároveň říká několik „ale“.

„Přímé zadání zakázky stále zůstává jako regulérní nástroj v případech, kdy k tomu má kompetentní autorita své důvody, které vysvětlí, pokud by to bylo třeba, regulačnímu orgánu,“ popisuje výkonný ředitel bruselského Společenství evropských železnic (CER) Libor Lochman. Onou autoritou jsou v Česku buď kraje, nebo ministerstvo dopravy, které si provoz na tratích objednávají.

V praxi to bude znamenat, že ministerstvu a krajům stačit mít v záloze pár dobrých argumentů a jejich preferenci státního dopravce, tedy Českých drah, nic neohrozí.

Majitel Leo Expressu Leoš Novotný se před pár týdny účastnil v Lucemburku konference Evropské železniční agentury, na níž byla hostem současná komisařka EU pro dopravu Violeta Bulcová. „Prosazujeme maximální návrat k původnímu smyslu čtvrtého železničního balíčku tak, aby znamenal skutečné otevření trhu,“ tlumočila jeho stanovisko mluvčí Leo Expressu Petra Valentová. I komisařka Bulcová má podobný názor. Přítomným řekla, že veřejné rozpočty dotující provoz na tratích nejsou dostatečné. Podoba balíku se ale už těžko změní.

Ne a ne

Soukromí dopravci by si pochopitelně přáli slyšet opak a situaci si vykládají po svém. „V České republice přímé zadání bez výběrového řízení není možné. Jde to pouze v odůvodnitelných případech. To znamená tehdy, když na trhu neexistuje žádný alternativní dopravce, a tato situace tu není – na dveře ministerstva a krajů ‚klepou‘ nejméně čtyři dopravci,“ říká mluvčí RegioJetu Radima Jančury Aleš Ondrůj.

Dá se tedy předpokládat, že české spory budou dál trvat a končit i na stole Evropské komise, jako se to v případě Jančurova RegioJetu a Českých drah už v minulosti stalo.

Že situace v Česku nemá pravidla, ukazuje příklad provozu na trati z Brna do Olomouce přes Břeclav. Vláda v roce 2014 přijala usnesení, ve kterém stanovila tratě, o něž se bude soutěžit, a také ty, které zadá pro provoz Českým drahám. ČD měly slíbenou na deset let právě zmíněnou trasu. Nelíbí se to ale ministru financí Andreji Babišovi, který by rád viděl úspory. Jeho ministr dopravy Dan Ťok tedy slíbil, že ještě situaci prověří, a ČD tak mohou o vládní slib klidně přijít.

Chybí úřad

Železniční balík Evropa definitivně schválila v polovině loňského roku, další dva až tři roky budou mít státy na přijetí normy do své legislativy. Lhůty, které obsahuje, věští zabetonování trhu na dlouhý čas. Zadávat z ruky budou moci státní úřady ještě deset let, přičemž uzavřené smlouvy budou dalších deset let dobíhat.

Velcí evropští dopravci si také prosadili to, že zůstanou legální všechny formy jejich existence. Tedy buď sdružení v jednom velkém holdingu, kde se potkává správce kolejí s provozovatelem dopravy, jako je to v případě německých DB, nebo plně integrovaný podnik, jaký mají například ve Slovinsku či Lucembursku. Upraví se jen lehce jejich fungování.

Potíže v Česku pramení také z toho, že nemáme jeden úřad, který by liberalizaci trhu koordinoval. Pravomoci takzvaného regulátora trhu jsou roztříštěny v několika institucích. Vláda nicméně slíbila, že v příštím roce by měla taková kancelář vzniknout. Vzhledem k tomu, že železniční trh nedostane z Evropy žádný jasný impulz, to vypadá, že bude mít úřad práce víc než dost.


Čtěte také:

Tendr na šumavské lokálky se zdrží, Rafaj vyhověl rozkladu ČD]** **[[http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/jancura-vlade-o-zadne-trate-se-uchazet-nebudu-zmente-ale-pravidla-tendru-1253448|Jančura vládě: O žádné tratě se ucházet nebudu, změňte ale pravidla tendrů

RegioJet končí na trati z Bratislavy do Košic, bude se soudit

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít