Boom samořiditelných aut. Startup vytěžil 200 milionů dolarů

Tomáš Lemešani 01. července 2016, 19:00  -  lem
01. července 2016, 19:00

Auto, do kterého sednete, řeknete mu, kam chcete odvézt a můžete si zdřímnout. Firma Zoox získala na vývoj super utajeného projektu 200 milionů dolarů. Bojuje však s tvrdou konkurencí.

Navzdory tomu, že o něm nikdo nic moc neví, má firma se sídlem v Silicon Valley hodnotu přesahující miliardu dolarů. Startup Zoox založený australským designérem Timem Kentley-Klayem a inženýrem Jessem Levinsonem v těchto dnech získal investici ve výši 200 milionů dolarů. Projektu přispěla skupina investorů a fondů v čele s AID Partners Capital Holdings z Hongkongu.

Zoox, který usilovně tají plány vývoje, údajně pracuje na podobné technologii jako automobilová divize Googlu a Cruise Automation.

Cestující mohou v autě sedět čelem k sobě a auto jezdí všemi směry.

Poprvé v roce 2013 společnost představila výstředný vůz přezdívaný „Boz“. Překvapoval tím, že model nepočítal s čelním sklem, volantem, nebo brzdovým pedálem. Cestující mohou v autě sedět čelem k sobě a auto jezdí všemi směry.
Zatímco obři jako General Motors pracovali na vývoji samořidících aut po dobu několika let, firmy jako Zoox dělají pokroky po pár měsících. Zoox a Google v tom nejsou samy. Jen v Kalifornii má povolení pro test samořidících aut v ostrém provozu 13 firem.

Zoox jej získal v březnu. Zajímavostí je, že hlavní inženýr Jesse Levinson dříve pracoval ve vývoji konkurenčního automobilu v Googlu. Firma už teď zaměstnává 140 lidí a 50 špičkových inženýrů. Zoox je ukradl takovým značkám jako Tesla Motors Inc., Apple Inc., Nvidia Corp., nebo NASA. O využití automobilu, vyvíjeného Zooxem, uvažuje třeba sdílená taxislužba Uber. Spuštění sériové výroby je plánováno na rok 2020.

Otázkou je, zda rozjetý výzkum nezbrzdí nešťasné události, jako byla ta květnová, při níž zemřel člověk v samořízeném vozu Tesly. Havárii začaly včera vyšetřovat americké úřady. Experti zkoumají, zda není v automobilu Model S systémová chyba, kvůli níž by jej bylo nutné stáhnout z provozu.

Řidič vozu jel v momentu havárie s aktivovaným autopilotem. Podle předběžné vyšetřovací zprávy řidič kamionu jedoucího proti samořízenému vozu zahnul na křižovatce doleva, na což autopilot nezareagoval a nezačal brzdit.

Společnost v prohlášení uvedla, že jde o první známý případ smrtelné nehody po více než 200 milionech kilometrů, které její vozy najezdily bez přímého ovládání člověkem. Před floridskou nehodou podle firmy „ani autopilot, ani řidič nezpozorovali bílý bok kamionu proti ostrému slunci, takže brzda nebyla aktivována“.


Čtěte také:

Dovolená s halal jídlem. Startup vydělává na islámu

Ve Washingtonu jezdí autonomní elektrobus z 3D tiskárny

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude…
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše dlouhodobá Škoda Fabia vám to ukáže
Technologie
AMD má možná „superAPU“ s HBM2 a 1792 shadery. Kolem je ale hodně otazníků
Cnews FM #173: O mobilech ve školách, Amazonu a digitalizaci [podcast]
Seznámení s routerem Asus RT-AC86U (uživatelská recenze)
Intel začíná brát vážně ovladače GPU. Lepší výkon a „launch driver“ pro Ōkami HD
Nejlepší mobil od LG je v Česku. V30 má příliš sebevědomovou cenu
Hry pro příležitostné hráče