Menu Zavřít

Bombardier CS100 – letadlo, které chce rozbít duopol Airbus/Boeing

1. 7. 2016
Autor: Swiss

Švýcarské aerolinie se stávají prvním provozovatelem nového proudového letounu na kratší vzdálenosti. Tzv. CSeries neboli řada C bude na trhu soupeřit hlavně s regionálními letadly, ale některé verze jsou namířené přímo proti dvěma nejrozšířenějším dopravním letadlům na světě: Airbusu A 32x a Boeingu 737.

Kanadský výrobce letadel Bombardier dosáhl tento týden významného milníku ve vývoji ambiciózního programu CSeries. V rámci slavnostního ceremoniálu v Montrealu předal první kus verze CS100 prvnímu provozovateli nového modelu – švýcarské letecké společnosti Swiss.

Letoun s kapacitou 125 míst bude bázován v Curychu, odkud bude zajišťovat spojení s pařížským letištěm Charlese de Gaulla. Linku v současnosti obsluhuje koncepčně i technologicky zastaralý čtyřmotorový hornoplošník Avro RJ100.

Swiss má objednaných celkem 15 kusů CS100 (včetně toho již dodaného) a 15 CS300. Bombardier aktuálně eviduje 370 závazných objednávek na CSeries. Významná vzpruha pro program přišla v dubnu letošního roku, kdy Delta oznámila nákup 75 kusů CS100 s opcí na 70 dalších. Podle magazínu Airways News se kupní cena pohybovala okolo 25 až 29 milionů USD (přibližně 600-700 milionů Kč), což představuje dvoutřetinovou slevu z ceníkových 71,8 milionu USD (1,8 mld. Kč).

Srovnání kapacity dopravních letadel Srovnání kapacity dopravních letadel. Autor: CeruttiPaolo via Wikimedia Commons

CSeries má dvě varianty, CS100 a CS300. Jejich základní parametry uvádíme v tabulce. Zatímco menší model se na trhu utká s typickými regionálními letadly jako Embraer E-Series, CS300 je namířena proti novým generacím dvou nejrozšířenějších dopravních letadel na světě: Airbusu A319neo a Boeingu 737 MAX 7. Tyto varianty nicméně tvoří menšinu prodejů, větší zájem je o letadla s kapacitou 150-200 míst (A320neo a 321neo, 737 MAX 8 a 737 MAX 9). Proti nim zatím nemá Bombardier nic než čistě hypotetický CS500, který existuje jen v představách analytiků, ale oba dominantní hráči si nové nebezpečí dobře uvědomují. I proto nabídl Boeing společnosti United Airlines 25 kusů modelu 737-700 (současná generace) za směšných 25 milionů dolarů (610 milionů) za kus, aby ji přiměl rozmyslet si plánovaný nákup CSeries. Úspěšně.

Bombardier CSeries
Model CS100 CS300
Max. počet cestujících 133 160
Délka (m) 35,0 38,7
Rozpětí (m) 35,1 35,1
Max. vzletová hmotnost (kg) 60 781 67 585
Dolet (km) 5741 6112
Cena (mil. USD) 71,8 82,0

Pro konstrukci CSeries je typický vysoký podíl kompozitů (46 %). Cestující se mohou těšit na větší okna a zejména velké stropní schránky, které slibují největší úložnou kapacitu v poměru k počtu sedadel. Širší ulička by zase měla urychlit nastupování a vystupování cestujících a tím přispět ke zkrácení času, který stroj stráví při každé zastávce na zemi.


Čtěte dále:

BRAND24

Ruský Irkut MC-21 se pouští do přímého boje s Airbusem a Boeingem

Nástupci Concordu: přichází čas nadzvukových bizjetů

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).