BOJ SLADKÝCH MAMUTŮ - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

BOJ SLADKÝCH MAMUTŮ

, Jiří Fencl,
BOJ SLADKÝCH MAMUTŮ
Zdroj: Euro.cz

Dva privatizátoři si drží své pozice

Potomci společnosti Čokoládovny i nadále ovládají prodej cukrovinek a úspěšně čelí konkurenčnímu tlaku světových gigantů. Současnou podobu dalo trhu rozdělení Čokoládoven, do konce loňského roku vedoucího producenta veškerých cukrovinek ve střed ní a východní Evropě. Do značné míry ho ovlivnily i spotřebitelské zvyklosti zákazníků. Pod režií konkurentů, Danone a Nestlé, spojených v nepříliš přirozeném sňatku k ovládnutí českého cukrárenského monopolu, se společnost musel a rozdělit, aby mohla expandovat. „Rozdělení umožní oběma novým firmám vyšší využití distribučních sítí společností Danone a Nestlé, a tím posílí jejich exportní výkonnost, řekl tehdejší generální ředitel Čokoládoven Jaroslav Camplík.

Čokoládová antifúze.

Účelové spojenectví Danone a Nestlé v nizozemském slepenci Cokoladovny Partners BV Amsterdam (Copart), vlastníka 84,5 procenta akcií Čokoládoven, mělo od počátku za cíl výrobu a distribuci společnosti zmodernizovat a poté rozdělit na výrobce čokoládového a nečokoládového sortimentu a na producenta trvanlivého pečiva. Tak zněla dohoda z roku 1992. Zmínění významní hráči celoevropského trhu s cukrovinkami šli do privatizace Čokoládoven společně víceméně proto, že česká vláda v roce 1991 chtěla podnik prodat pouze jako celek.

Poměrným dělením vznikly Nestlé Čokoládovny, a. s., a Danone Čokoládovny, a. s., obě s veřejně neobchodovatelnými akciemi. Každý partner dostal 84 procent akcií ve své části. Ostatní akcionáři se podle rozhodnutí valné hromady z 30. června loňského roku automaticky stali stejnou měrou akcionáři obou nově vzniklých f irem s nabídkou odkupu akcií od Nestlé a Danone.

Švýcarská čokoláda.

Společnost Nestlé dočasným sňatkem s Danone „vyženila trh čokoládových výrobků a bonbonů se značkami a závody Sfinx Holešov na výrobu bonbonů, Maryša Rohatec, produkující bonboniéry a pralinky, Zora Olomouc, vyráb ějící hlavně čokoládové tyčinky, Lipo Liberec s výrobou ovocných komprimátů a modřanský závod Orion, stěžejní tuzemskou a exportní značku s výrobou tabulkových čokolád, tyčinek bonboniér a pomazánek. Ovládla tak třičtvrtě trhu nečokoládových cukrovinek a šedesát procent trhu čokolády. O zbytek „bonbonového trhu se dělí Figaro Trnava s asi pětiprocentním podílem, dále Halls, Van Melle a Ferrero s ještě nižšími podíly. V čokoládě je větší konkurence. Solidní pozici má Kraft Jacobs Suchard (člen skupiny Philip Morris), jehož čokoláda Milka je nejprodávanější značkou tabu lkové čokolády v zemi. S dalšími značkami Figaro a novinkou Forte z téže „stáje se tomuto koncernu daří držet třetí místo na celkovém českém trhu čokolády. Distribuuje v ČR necelou pětinu tuzemské spotřeby cukrovinek. Na československém trhu očekává v tomto roce firma Nestlé Čokoládovny podle svého mluvčího Martina Waltera obrat kolem 9,5 miliardy korun.

Francouzské sušenky.

Druhá pozice patří bezpečně společnosti Danone Čokoládovny. Ta se však soustřeďuje na produkci trvanlivého pečiva. Vyrábí sušenky a oplatky ve čtyřech závodech – v opavské Opavii, v závodě Deli v Ústí nad Labem, karlovarské Kolonádě a v závodě v Hradci Králové. Společnost Dano ne Čokoládovny zaujímá vedoucí pozici v segmentu pečiva díky značkám Opavia a výrobkům Tatranky, Dětské piškoty, Disco, Zlaté oplatky, Fidorka, Prince, Smolíček či Vitalinea.

Roční obrat firmy Danone Čokoládovny by se měl pohybovat ve výši šesti miliard korun a její hlavní strategií má být organizace prodeje pečiva v zemích střední Evropy, na Balkáně a v pobaltských státech.

Také „druhá část bývalých Čokoládoven je zdaleka nejvýznamnějším producentem ve svém oboru. Podíl na trhu sušenek, oplatek a pečiva se odhaduje na více než sedmdesát procent. Konkurenci představují dovozy holandské firmy Sivico, společnost Wissa, dovážející od druhého největšího slovenského výrobce Pečivárně Liptovský Hrádok a Kraft Jacobs Suchard s výrobkem Siesta.

Zaostalí giganti.

Dalšími dvěma významnými distributory cukrovinek, především tyčinek, čokolád, bonboniér a pralinek, jsou italská společnost Ferrero a Master Foods. Obě však významně zaostávají za konkurencí. Odnož amerického cukrovinkového gi gantu Mars vystavěla před rokem a půl továrnu v Poříčí nad Sázavou, ačkoli tyčinky, které produkuje – Mars, Milky Way, Bounty, Twix, prodávané u nás, pocházejí z Polska. Ferrero distribuuje například tyčinky Duplo, bonboniéry Mon Cheri, Ferrero Rocher nebo bonbony Tic Tac. Jejich výrobky se dovážejí a jejich tržní podíly zatím neznamenaj í pro velké výrobce významné ohrožení. Od investice společnosti Mars ve výši 80 milionů dolarů se ovšem stále očekává rozhýbání trhu s cukrovinkami. Tato firma totiž vládne sladkému světu a ve třiceti zemích dosahuje obratu přesahujícího třinác t miliard dolarů.