Menu Zavřít

Boj o osm milionů zákazníků

16. 8. 2004
Autor: Euro.cz

TRH ÚVĚRŮ Výhoda, sleva, snížení - to jsou nejfrekventovanější výrazy slovníku finančních institucí směrem k soukromé klientele. Boj o "malého" zákazníka probíhá na mnoha frontách finančního trhu.

Více než polovina domácí populace zatím nemá žádné dluhy - pro banky, spořitelny i leasingové společnosti znamená atraktivní zákazníky.

TRH ÚVĚRŮ Výhoda, sleva, snížení - to jsou nejfrekventovanější výrazy slovníku finančních institucí směrem k soukromé klientele. Boj o „malého“ zákazníka probíhá na mnoha frontách finančního trhu. Češi nejsou vysloveně bohatým národem, ale jsou poměrně spořiví a ohledně dluhů spíše uvážliví. Podle průzkumu z minulého roku se 73 % dospělých zatím zdráhá zadlužit, ovšem v roce 2000 bylo takových lidí téměř 90 %. Je vidět, že životu na dluh přicházíme pomalu na chuť, čemuž nízký úrok jenom napomáhá. Přesto 60 % domácností nesplácí nic a 30 % je zatíženo měsíční splátkou do 5000 korun. V porovnání s vyspělými tržními ekonomikami je obyvatelstvo ČR „poddlužené.“ Prostor pro další úvěrování je tedy více než značný. Celý finanční sektor se proto předhání v nabídkách. Tím spíše, že sice krátké, ale přece jen už něco vypovídající zkušenosti nasvědčují tomu, že platební morálka není v české kotlině i na Moravě horší než jinde. Osm milionů zákazníků (tj. populace nad 19 let) z hlediska příjmů iúspor představuje každým rokem pár stovek miliard korun. HYPOTEČNÍ DOSTIHY Loni měly hypoteční banky dobré žně. Nízký úrok a rostoucí zájem o vlastnické bydlení jim přivedl tolik klientů, že v meziročním porovnání leckterá z nich (především ty velké) vykázala 100% nárůst objemu i počtu hypotečních úvěrů. V prognózách na tento rok proto byla většina expertů opatrná. Také proto, že už počátkem tohoto roku bylo docela zřejmé, že po letech poklesu dojde ke zvýšení základních úrokových sazeb - pro celý hypoteční trh se proto všeobecně predikoval růst 30 %. Hypoteční potenciál je u nás ovšem velmi silný, v porovnání s našimi unijními partnery je jeho využití teprve v počátcích - v relaci k HDP u nás hypotéky představují zhruba 4 až 5 %, zatímco tentýž ukazatel v EU v průměru dosahuje 33 %. Boj o klienta proto začal už na počátku roku. Po jistém váhání nakonec banky úročení snížily, přesnější řečeno začaly nabízet roční fixní sazbu pod 3 % (ČS, GE Capital). Nicméně i klientela nejspíš vytušila, že nízký úrok v prvním roce umořování vrchovatě zaplatí v letech dalších, takže se marketingové úsilí hypotečních bank postupně přesunulo spíše do sféry rozšiřování produktové nabídky a zkvalitňování zákaznického servisu. NABÍDKA SE ROZŠIŘUJE

Současná jednička trhu - Česká spořitelna - se vydala za zákazníkem o vytvořila na území republiky síť hypotečních středisek, kterých už funguje sedm a celkem jich má být celý tucet. Hypoteční centra nabízejí komplexní služby pro klientelu privátní i podnikovou, a to za asistence Realitní společnosti ČS. GE Capital zase rozšířila svou produktovou nabídku, a to hypotéku na koupi nemovitosti v družstevním vlastnictví. Ještě později jako první banka u nás nabídla standardní hypoteční úvěr na koupi, výstavbu či rekonstrukci rekreačních objektů - v zemi, kde je chalupaření součástí životního stylu, to nejspíš není špatný tah. A totéž nepochybně platí i pro politiku této banky, které už zcela zrušila sazby „od“ a ke všem typům úvěrů a period udává pevné sazby garantované pro všechny klienty. N ovým produktem skutečně na míru domácím poměrům je také hypoteční úvěr pro společenství vlastníků (tj. právnická osoba, která ze zákona musí vzniknout všude tam, kde má dům více vlastníků), kdy získané prostředky mohou být využity pro rekonstrukci či modernizaci společných částí domu, který na trh uvedla ČMHB. Její mateřská společnost - ČSOB - a od loňského roku i konkurent na trhu zase prodloužila dobu fixace úrokových sazeb. Až donedávna byla maximální doba 15 let, dnes si u této banky lze sjednat úrok i na 30 let dopředu. Zákazníci úsilí a vstřícnost hypotečních bank zjevně oceňují, zvláště když s ním začíná korespondovat aktivita developerských firem - nabídka bytů se velmi rozšiřuje. ČS v prvním letošním pololetí poskytla o 76 % úvěrů více než ve stejném období rekordního roku 2003 a stala se s podílem 40 % dominantním hráčem trhu. Ti ostatní zaznamenali přírůstky sice menší (např. KB 45 %, ČMHB 39 %), ale rozhodně vyšší než předpokládala většina prognóz. Lze předpokládat, že podobně to bude vypadat i v druhém pololetí. Ve hře je ještě tzv. americká hypotéka, kterou trh zatím spíše „osahává“, a také záměry ministerstva pro místní rozvoj, které hodlalo občanské hypotéky podpořit citelnou dotací. Byl to ovšem plán unionisty Němce, který s ním ve Špidlově vládě neprorazil - a je tedy otázkou, zda ho jeho nástupce Paroubek vezme za svůj.

ČEŠI RÁDI KUPUJÍ NA SPLÁTKY

Nákupy na splátky jsou u nás dnes velmi populární. Čas od času se sice ozve varování (tu od ČNB, jindy zase od odborových centrál) před těžkými časy umořování, ale klienti je nevnímají a půjčují si více než loni. Důvodem je hlavně celkově nízká zadluženost a také skutečnosti, že drtivá většina soukromých úvěrů je určena na nákup bytu či domu. Ke své škodě obyvatelé ČR nevnímají ani stále poměrně vysoké úročení splátkových produktů (standardně úvěry a úvěrové nákupní karty) - dnes se pohybují zhruba v rozmezí 15 až 35 % podle produktu a délky umořování, což je např. v porovnání s bankovními spotřebitelskými úvěry možná dvojnásobek. Klienti splátkových společností zjevně více oceňují dostupnost a „mobilitu“ nákupů na splátky. V oblasti cen ale společnosti specializované na splátkový prodej nijak výrazněji nezápolí - přesněji řečeno, nejdou cestou snižování sazeb. Ve stále větším rozsahu ovšem nabízejí nákupy s nulovým navýšením apod. Konkurenční boj je patrný i v produktové oblasti a zjednodušování schvalovacích procedur. Poměrně razantní krok v tomto směru nedávno udělala společnost GE Capital Multiservis, když zrušila povinnost dlužníků předkládat potvrzení o výši příjmů ipro úvěry nad 18 tisíc korun. Takto postupuje i Home Credit, ale zatím přece jen selektivně, např. při poskytování půjček na zdravotní péči či při nákupech ve vybraných prodejnách. Vzhledem k dalším podobným „úlevám“ je zřetelné, že věřitelům jde už jen o to žadatele o úvěr spolehlivě identifikovat, což je pro ně dostatečná záruka. Průkopníkem je Multiservis ve vztahu k dlužníkům důchodového věku, což je u nás zhruba pětina populace. Pro tyto dlužníky se zvýšil jak věkový limit (na 75 let z někdejších 65), tak i úvěrový rámec (z 32 na 75 tisíc korun). V segmentu splátkového prodeje se také zvyšuje konkurence. Už loni na trh vstoupila dcera Komerční banky - společnost Franfinance. Ta nedávno (poté, co vybudovala základní předpoklady k poskytování úvěrů a emisi úvěrových karet) spojila své síly s firmou Essox Leasing. Nově vzniklý Essox bude v soutěži s ostatními narážet na jejich zakotvenost v povědomí klientů. Musí tedy přijít s novou a skutečně překvapivou nabídkou. Na trhu splátkového prodeje tak jistě bude živo i nadále. Obchody jdou více než dobře: GE Capital Multiservis za první pololetí financoval nákupy za 3,5 miliardy korun, Home Credit svým zákazníkům poskytl 2,3 miliardy korun. V prvním případě to představovalo nárůst o 46 %, v druhém o 15 %.

BRAND24

ZEMŘE LEASING NA ÚBYTĚ? Leasing se u nás dobře uchytil, a to zejména jako cesta k nákupu automobilu. Z celkového loňského objemu leasingových operací v České republice ve výši 3,1 miliardy eur padlo celých 75 % na dopravní prostředky. Časy se ale změnily - posuny DPH leasing finančně sice mírně, ale přece jen znevýhodnily, a tak se i na tom segmentu finančního trhu dnes odehrává ostrý konkurenční boj. S jistým předstihem na budoucí změny reagovala společnost GE Capital Leasing, která už loni svou nabídku obohatila o půjčku autoCredit - o jeho inovovanou verzi v tomto roce projevily zájem tisícovky klientů. Celkem jeho prostřednictvím nakoupili 5843 vozy v souhrnné ceně 679 milionů korun. S něčím podobným přispěchal i Cetelem, který zjevně nehodlá nechat lukrativní automobilový trh (jde o 20 % maloobchodních tržeb) jenom ostatním. Půjčky Motoúvěr a Autoúvěr jsou z hlediska podmínek poměrně atraktivní - RPSN se pohybuje na úrovni spotřebitelských úvěrů. To platí i pro speciální bankovní produkty, například ČSOB má ve svém portfoliu půjčku na auto, kterou mj. lze splácet sedm let. Razantně do soutěže vstoupila i třetí největší leasingová společnost. ŠkoFin nabídl rok leasingu zdarma nebo třeba pokles úroku o 50 % v druhé polovině splátkové doby - ovšem jen na některé vybrané modely a při poměrně vysokých akontacích. Leasingové společnosti vykázaly v prvním letošním kvartálu pokles obchodů o 7 %, pololetní výsledky zatím nejsou známé. Podle Svazu dovozců automobilů klesl prodej osobních a lehkých užitkových vozů za první pololetí meziročně o 6,5 procenta. Skoro se zdá, že aktivity leasingových společností nepřinesly potřebný efekt. Zatím tomu prodejci čelí mj. slevami v řádu desítek tisíc korun, ale ofenzivní marketingová politika leasingových firem jistě získá na intenzitě. Podle některých odborníků se poptávka po jejich službách bude orientovat spíše do sféry ojetých automobilů. VYSOKÉ ZISKY BANK

Nejvyšší zisk z tuzemských bank vykázala v letošním prvním pololetí Komerční banka - 3,9 miliardy korun. Česká spořitelna vydělala 3,7 miliardy a ČSOB 3,6 miliardy korun. Zkrátka nepřišly ani menší banky. Např. Raiffeisenbank vydělala 235 milionů a Živnobanka asi polovinu této částky.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).