BOJ O KLIENTA SNÍŽIL CENY - Euro.cz

Přihlášení

BOJ O KLIENTA SNÍŽIL CENY

, Erich Handl,
BOJ O KLIENTA SNÍŽIL CENY
Zdroj: Euro.cz

Prodloužila se doba, po kterou lze volat levněji

Tvrdý boj se rozpoutal na trhu předplacených karet do mobilních telefonů. Třetí operátor Český Mobil, který přijde na trh v březnu, přinutil EuroTel i RadioMobil ke snížení cen hovorného z těchto karet. Oba konkurenti zároveň zkrátili takzvanou špičku, tedy dobu, po kterou je síť nejvíce vytěžována a provolané minuty stojí klienty nejvíce peněz.
Nabídka Českého Mobilu s názvem Oskar počítá s cenou 9,90 koruny za minutu hovorného, což je mnohem méně, než dosud mohli poskytnout oba dosavadní konkurenti.

Ceny klesly o třetinu.
„Musíme reflektovat situaci na trhu, uvedl marketingový ředitel RadioMobilu Robert Chvátal. Jeho firma proto od tohoto pátku zlevnila minutu hovoru na pevnou linku ve špičce o pět korun na 9,90 koruny, tedy na stejnou cenou jakou má Oskar. Firma navíc zkrátila toto nejdražší časové pásmo o 3,5 hodiny a naopak prodloužila levný noční tarif o tři hodiny. U RadioMobilu je tedy nyní špička od 8.00 do 15.30, doba mimo špičku od 15.30 do 19.00 a večerní pásmo od 19.00 do 8.00 hodin.
EuroTel již dříve představil svůj druhý tarif předplacených karet GO s názvem Quatro. V jeho rámci zlevnil volání na pevnou linku v nejfrekventovanějších hodinách o 5,60 na standardních 9,90 koruny a také snížil ceny volání v době slabého provozu na polovičních 2,90 koruny. Ovšem při telefonování v době silného provozu je tarif při volání na jiné mobilní telefony dražší než dosavadní nabídka. Také u EuroTelu trvá nyní tento slabý provoz déle. Zatímco dříve začínal až v 19 hodin, nyní je možné levněji volat již o tři hodiny dříve.

Kupony už nelze prosvítit.
Tyto posuny tarifů ovšem nejsou jedinými změnami u EuroTelu. Firma nyní zavádí Go kupony s novými bezpečnostními prvky a logem. Pracovníci operátora totiž před časem odhalili podvodníky, kteří telefonovali pomocí předplacených SIM karet, u kterých ještě před prodejem prosvícením zjistili číselný kód pod stírací vrstvou. Pozdější kupec nemohl kupon využít, protože jeho kredit byl vyčerpán. Nové GO kupony jsou nyní chráněny nejen potiskem a stírací vrstvou, ale i speciálním přetiskem, který by měl zabránit kopírování a umožnit ověření pravosti kuponu.

Karty znamenají kšeft.
Oblast předplacených karet začíná být pro všechny tři konkurenty stěžejním sektorem – vždyť zájemci o ně tvoří sedmdesát až osmdesát procent všech nových klientů. Ještě před dvěma roky to přitom byla pouze polovina. Většinový šedesátiprocentní podíl na trhu karet má RadioMobil. Tato firma loni získala půl milionu nových klientů, takže na konci roku jich měla 875 tisíc. Operátor musí dokonce pro nedostatek čísel požádat Český telekomunikační úřad o přidělení třetí číselné předvolby 0605, která rozšíří dosavadní 0603 a 0604.
EuroTel se sice nemůže pochlubit tak vysokým procentem nových zákazníků jako jeho konkurent, v absolutních číslech však stále vede – má 1,07 milionu zákazníků. Stále se projevuje jeho čtyřletý náskok. První mobily se v České republice objevily již v roce 1992, zatímco RadioMobil se svou sítí Paegas nastoupil až v roce 1996.
Od 1. března přibude na trhu třetí konkurent – Český Mobil. Tomu se v souladu s licenčními podmínkami podařilo na začátku roku spustit síť s názvem Oskar, zákazníci ji však budou moci používat až v březnu. Zatím má firma pouze čtyři stovky zkušebních klientů. Přestože bude Český Mobil nováčkem, čeká na něj zřejmě dostatečně tučné sousto. „Trh se letos patrně rozroste o milion zákazníků, míní šéf prodeje a marketingu EuroTelu Steve Langkamp. Podle jeho odhadu budou tak do Vánoc používat mobilní telefon v republice tři miliony lidí.

Za světem stále pozadu.
To ovšem není ještě ani třetina obyvatel. Za vyspělými zeměmi Česká republika stále zaostává. „Ve světě je nyní už dvanáct států, kde množství mobilů na počet obyvatel přesáhlo padesát procent, říká mluvčí RadioMobilu Tereza Kakosová. Tvrdí, že penetrace dosahuje ve čtyřech zemích z této skupiny šedesáti procent, a ve Finsku je dokonce na hranici sedmdesáti procent. U nás sice loni vzrostla o deset procent, na konci roku se však přesto blížila pouhé pětině obyvatel.
Podle Asociace GSM, což je sdružení operátorů provozujících služby na bázi tohoto standardu, roste celosvětově zájem o služby založené na bázi krátkých textových zpráv SMS a nehlasových služeb. Obrovský potenciál v sobě skrývají podle šéfů asociace právě předplacené služby, které dnes využívá čtvrtina majitelů mobilních telefonů ve světě.