BMW začalo nabízet tréninky pro řidiče

22. listopadu 2004, 00:00 - (eha)
22. listopadu 2004, 00:00

PŘÍPRAVA NA ZIMU Bavorská automobilka BMW nabízí už léta podnikatelský hit - terénní stroj X 5. Jeho majitelům i dalším zájemcům začala před letošní zimou nabízet cvičné jízdy v terénu.

foto: BMW

PŘÍPRAVA NA ZIMU Bavorská automobilka BMW nabízí už léta podnikatelský hit - terénní stroj X 5. Jeho majitelům i dalším zájemcům začala před letošní zimou nabízet cvičné jízdy v terénu. BMW X 5 je po střechu nabité elektronikou. Klienti ale prý většinu funkcí vůbec nevyužijí, protože o nich nevědí. Firma proto začala zájemcům nabízet takzvané „fahrer tréninky“, tedy cvičné jízdy v bavorácích, které mají účastníkům přinést zlepšení jejich dovedností, ale také poznání, k čemu elektronika slouží. Tréninky se konají v Alpách, jsou dvoudenní a přijdou na 300 eur. Řidiči vyjedou spolu s instruktory vysoko do Alp a tam se učí využívat elektroniku v těžkém zasněženém terénu. Ocitnou se na startu trati, která je vhodná tak pro traktor. Zvládne ji bavorák? Nakonec ano. Při překonávání překážek mu pomáhá několik chytrých systémů. Předně to je takzvaný inteligentní pohon všech kol xDrive. Podle aktuální situace dokáže měnit poměr výkonu přenášeného mezi zadní a přední kola. Vylepšuje tak stabilitu vozu a přispívá k vyššímu komfortu a bezpečnosti jízdy. Systém xDrive je pak doplněn elektronickým systémem Dynamic Stability Control (DSC). Zatímco xDrive napomáhá předejít ztrátě hnací síly přenášením výkonu z nápravy na nápravu, DSC zasahuje v případě, že se jedno z kol začíná dostávat do smyku. V této situaci systém vypíná pohon příslušného kola a v případě potřeby použije brzdy. Samozřejmostí jsou pak elektronické systémy kontrolující stabilitu (Trailer Stability Control) či redukující rychlost vozu při sjíždění prudkého klesání (Hill Descent Control). T o je velká zajímavost, funguje do rychlosti osm kilometrů v hodině a sama si reguluje jízdní režim. Řidič nemusí nic dělat, jen točit volantem. P ozoruhodnou technickou novinkou je i stabilizační systém přívěsu, který zabraňuje nebezpečnému rozkývání vlečeného vozidla. Přívěs hlídají senzory podvozku tažného automobilu. Jestliže zaznamenají typický kývavý pohyb, přibrzdí kola tak, aby se přívěs opět „zklidnil“. Tréninky v rakouských Alpách nejsou pro Čechy levné, ale ve spojení s lyžařským víkendem jsou zajímavým námětem pro několikadenní výlet.

ČÍM SE CHLUBÍ

xDrive - inteligentní pohon všech kol

DSC - Dynamic Stability Control, zasahuje v případě smyku

TSC - Trailer Stability Control, kontroluje stabilitu

HDC - Hill Descent Control, redukuje rychlost vozu při sjíždění prudkého klesání 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Vznikl velký výrobce procesorů ARM pro servery, Marvell a Cavium se spojí za 6 miliard $
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít