Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Bitva automobilek o naši Škodovku!

18. července 2005, 00:00 - MIROSLAV KAŇA
18. července 2005, 00:00

Do konce října se má rozhodnout o osudu výroby osobních automobilů u nás. Profit č. 7/1990, strana 1 Po dlouhých jednáních o tom, co dále s mladoboleslavskou Škodovkou, doprovázených četnými a divokými spekulacemi, se blíží rozuzlení.

|| Do konce října se má rozhodnout o osudu výroby osobních automobilů u nás.

Profit č. 7/1990, strana 1 Po dlouhých jednáních o tom, co dále s mladoboleslavskou Škodovkou, doprovázených četnými a divokými spekulacemi, se blíží rozuzlení. Do konce září se měly předložit nabídky zahraničních firem a do konce října se má rozhodnout vlastně o tom, v čem budeme v budoucnu jezdit, jestliže se rozhodneme pro tuzemský vůz. Toto rozhodnutí se ale nedotkne jen milionů motoristů, ale také desítek tisíc lidí v autoprůmyslu zaměstnaných. Z těch, kteří chtěli jakoukoli formou spolupracovat s mladoboleslavským výrobcem osobních automobilů, mnozí odpadli. Původně bylo rozhodnuto, že zájemci mají podnikatelské záměry předložit do poloviny září. Jenže se objevila francouzská státní automobilka Renault s návrhem, který jistě zalahodil. Především však těm, kteří mají rádi monopoly a „zabíjení více much jednou ranou“, tedy řešení několika problémů jedním rozhodnutím Renault, zjednodušeně řečeno, navrhl řešit nejen problémy výroby aut v Mladé Boleslavi, ale v celém státě naráz - pochopitelně pod jeho ochranou. VE HŘE JSOU DVĚ FIRMY Objevil se nový termín pro předložení podnikatelských záměrů, a tím byl konec září. Ve hře jsou nyní prakticky dvě firmy: Renault a německý Volkswagen. Odborníci se kloní na tu druhou stranu. Podnikatelské záměry posoudí skupiny odborníků a výrobce, dále pak skupiny odborníků zahraniční firmy Price Waterhouse a obě dají dobrozdání a doporučení. Pak přijde na řadu ministerstvo strojírenství a elektrotechniky ČR. A jak to u nás bylo zvykem, možná ještě někdo další. Vím, je to pro ekonomiku podstatné rozhodnutí. Vím však také, že se výrazně dotkne výrobce, a tak si myslím, že jeho stanovisko by mělo mít svoji váhu. Dnes tam říkají - chceme, aby se rozhodovalo ekonomicky, nikoliv politicky. Musíme si říci na rovinu o co jde. V naší zemi má řada lidí výhrady vůči Němcům, hlavně ze starší generace. Příčiny jsou vcelku jasné i pochopitelné a netřeba je příliš rozebírat. Spojení obou německých států znamená vytvoření silného jedince - hospodářsky i politicky. Automobilka Volkswagen byla založena v roce 1938 za Hitlera jako státní podnik. O jejím rozvoji se dá hovořit až po válce. V roce 1960 byla firma privatizována, kdy 20 % akcií získala spolková vláda, 20 % spolková země a zbytek tvořily lidové akcie. Získané prostředky vytvořily nadaci, která působí do dneška. Podporuje vědu a výzkum v přesně stanovených úkolech, např. rozvoj biotechnologií. ZÁPADONĚMECKÝ NÁPADNÍK VEDE?

Privatizace trvala několik týdnů a přede dvěma roky měla pokračování, když spolková vláda akcie rozprodala. Dnes vlastní firmu VW celkem 740 000 akcionářů s výjimkou 20 % patřících spolkové zemi mezi nimi není podle P. Schleleina z oddělení pro styk s veřejností žádný vlastník, který by vlastnil třeba jen 1 % akcií, všichni mají méně. Přinejmenším o tom nevědí. Základní kapitál firmy činí 1,5 mld. DEM, akcie jsou vystaveny na 50 DEM, každá. Ze základního kapitálu jsou akcie v hodnotě 300 mil. DEM přednostní. Znamená to, že jejich držitelé nemohou hlasovat, ale zato mají vyšší výnos. Konkrétně loni činil výnos takové akcie 18,75 DEM, po zdanění pak 12 DEM, kdežto u kmenové akcie 17,19 DEM resp. čistých 11 DEM. Mimochodem, akcie s nominální hodnotou 50 DEM se na trhu prodávají za více než 400 marek.

Loňský obrat VW dosáhl 65,4 mld. DEM při zisku 1,038 miliardy marek. Proti předloňskému roku je to zvýšení zisku o třetinu. Vzhledem k obratu to není nijak zvlášť vysoké číslo, ale A. Konrad, jeden z vedoucích představitelů této firmy, uvedl, že mají vysoké náklady např. na výchovu učňů.

Celkem bylo minulého roku ve světě vyrobeno necelých 50 mil. automobilů, v Evropě pak skoro 16 milionů. Ve VW se loni dostali na rekordních 2 947 569 vozů, když proti roku předchozímu výroba stoupla o 3,5 procenta. Pro neodborníky uveďme, že tento nápadník mladoboleslavské Škodovky vyrábí auta tří značek -Audi, Volkswagen a Seat. Nejoblíbenější (slovně asi i u nás) je Golf, který loni posedmé v nepřetržité řadě obsadil první místo v evropské statistice nově zaregistrovaných vozidel. Auta se vyrábějí s různými motory, karosériemi, v různých barvách a v dalších obměnách, že celkový počet provedení činí několik set.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
GeForce GTX 1060 s pamětí GDDR5X potvrzena Nvidií. Prý je založená na čipu GP104
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Konec čekání. Po pěti letech vychází „nový“ Winamp
Hry pro příležitostné hráče