Biosložka prý motory nepoškodí

10. září 2007, 00:00 - (joh)
10. září 2007, 00:00

NOVÉ SLOŽENÍ NAFTY Přimíchávání malého množství biosložky do motorové nafty, které je v Česku povinné od 1. září, dieselovým motorům neuškodí. Podíl metylesteru v naftě je totiž velmi malý. Tvrdí to ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Norma povoluje přimíchávání do pěti procent.

NOVÉ SLOŽENÍ NAFTY

Přimíchávání malého množství biosložky do motorové nafty, které je v Česku povinné od 1. září, dieselovým motorům neuškodí. Podíl metylesteru v naftě je totiž velmi malý. Tvrdí to ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Norma povoluje přimíchávání do pěti procent. Shodli se na tom evropští výrobci,“ říká ministr.

Evropské a české normy umožňovaly přidávat bioethanol do benzinu a metylestery mastných kyselin do nafty již dříve, běžně se toho však zatím nevyužívalo. Nově se musí od září přidávat do nafty a od ledna příštího roku do benzinu. Ministr Říman i zástupci České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) tvrdí, že by tento fakt neměl mít žádný vliv na kvalitu pohonných hmot. „Možné riziko je pouze v případě, pokud by se například motorová nafta s obsahem biosložky dlouhodobě skladovala v nádrži vozidla. Pak by v palivu mohlo dojít k tvorbě pryskyřic, které by mohly mít negativní vliv na činnost motoru,“ míní generální sekretář ČAPPO Miloš Podrazil. Dlouhodobě ale prý znamená minimálně několik měsíců.

To, zda se do nafty přidá maximálně pět procent biosložky, bude kontrolovat Česká obchodní inspekce společně s celní správou. Motorista může u čerpací stanice načerpat palivo, které bude obsahovat více nebo méně nové složky, její podíl však nesmí překročit pět procent. „Nečekejme ale od biopaliv zázraky. Jejich výroba je drahá a náročná na prostor,“ tvrdí ministr. Proto se také v souvislosti se zavedením změn očekává zvýšení ceny nafty v objemu několika desítek haléřů.

„V České republice neexistuje ekonomická podpora používání biopaliv, tak jako v okolních zemích, přičemž výroba biosložek - ať už metylesteru řepkového oleje v případě nafty, nebo bioethanolu v případě benzinu -je dražší než výroba čistého fosilního paliva,“ vysvětluje Podrazil. Ten proto očekává mírný nárůst cen pohonných hmot. Od začátku září musí veškerá motorová nafta dodaná do konce roku na trh obsahovat minimálně dvě procenta biosložky. Stejné množství se bude od počátku příštího roku přimíchávat i do benzinů. Od roku 2009 se podíl povinně zvýší na 4,5 procenta u nafty a 3,5 procenta u benzinu. Biosložku přimíchávají rafinerie, distributoři, dovozci a majitelé takzvaných daňových skladů.

Názory odborníků na to, jakou budoucnost mají paliva s biosložkou, se různí, zejména kvůli poměrně vysokým pořizovacím nákladům na toto palivo. Podrazil spíše věří plynu a pak vysokooktanovým benzinům, které se momentálně vyvíjejí. Vše prý ale záleží na tom, jakým směrem půjde státní politika.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Auta
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních…
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
14 největších iPhone failů. Co Apple zkazil a jak se k tomu postavil?
Technologie
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Intel chystá samostatná GPU odvozená z čipů Tiger Lake a Alder Lake. První za dva roky?
Tohle jste ještě neviděli. Zpomalená videa ukážou, jak funguje technika kolem nás
Tip: Jak sledovat Televizi Seznam na počítači a mobilu?
Hry pro příležitostné hráče