Bezpečnost, nebo peníze?

24. května 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD
24. května 2004, 00:00

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Radnice českých měst instalují radary a chtějí začít vybírat pokuty za rychlou jízdu. Doposud rychlost měřila a pokutovala jen policie, ale města se už nemohou dočkat, až také začnou. Zaštiťují se především bojem proti bezohledným řidičům. Otázkou ovšem je, kdo je tady opravdu bezohledný.

Nikdo se nechce zastávat pirátů silnic. Od toho máme dopravní policii, která by měla být schopná zasahovat všude tam, kde někoho ohrožují. Že to nedělá, je jiná věc. Ale začne to dělat sbor městských strážníků lépe? To těžko.

Nejde jen o to, že městská policie není cvičena ke stíhání dopravních přestupků. Chyba je v celém systému fungování městské policie. Když začínala, odvolávala se na tradice rozšafných strážníků z první republiky, kteří dokázali držet zkrátka drobné zlodějíčky a zarazit kdejakou hospodskou rvačku. Dnes ovšem nežijeme v době první republiky a radnice už dávno pochopily, k čemu městskou policii mají - pokud náhodou někde nezasahuje, musí povinně přispívat do městské pokladny. Aby to strážníci neměli tak těžké, radnice jim to všelijak usnadňuje. Například placené parkování se rozrostlo rychleji než houby po dešti, stejně jako zákazy stání. Z center měst se staly uzavřené zóny, do kterých už leckdy nesmí ani zásobování - a městská policie pečlivě vybírá své „mýtné“ od každé dodávky. Jejich řidiči už dávno rezignovali na shánění povolení -radnice jejich získání natolik komplikují, zeje snazší zaplatit pravidelné pokuty.

Příčina zneužívání městské policie začíná u zákona, podle kterého jsou vybrané pokuty příjmem městské pokladny. Už nejde o to, které zločiny jsou nebezpečné a které nikoliv. Přestupky se začaly dělit na ty, ze kterých město nic nemá a na ty, které poskytují spolehlivý zisk. Řidiči bohužel patří do druhé skupiny -podle hesla „máš na benzin, budeš mít i na pokutu“.

Dejte radnicím radary a právo vybírat za rychlou jízdu. Uvidíte pak, jak jsou schopné. Radary se objeví všude tam, kde jsou - na výpadovkách a obchvatech. V ulicích ubude „sedmdesátek“ a naopak přibudou zbytečné „třicítky“ - prý kvůli bezpečnosti. Především ale půjde o to, že radary musejí vydělávat. Proti bezohledným řidičům totiž nastoupí ještě bezohlednější chamtivé radnice.

autor je politolog

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů…
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Technologie
Apple má v iMacu Pro ARM procesor A10. Běží na něm Siri a náhrada Intel ME, i po vypnutí
Herní pocta metalové hudbě jménem Brütal Legend je teď ke stažení zdarma
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít