Benzin, nebo nafta?

14. dubna 2008, 00:00 - Karel Beránek
14. dubna 2008, 00:00

VÝHODY RŮZNÝCH MOTORŮ - Podle zažité představy se automobil s dieselovým motorem vyplatí, s ohledem na jeho vyšší pořizovací cenu, jestliže jeho majitel najede ročně víc než 30 tisíc kilometrů. Je to pravda?

Tvrzení o výhodnosti dieselových automobilů pro řidiče, který najede více kilometrů, už často neplatí. Důvodem je měnící se rozdíl ceny benzinu a nafty.

Přesvědčí nás o tom jednoduchý výpočet. Abychom mohli co nejobjektivněji posoudit, kdy je z hlediska provozních nákladů automobil s naftovým pohonem výhodnější, je nutné zohlednit několik důležitých parametrů. Nejvýrazněji se zde projevuje rozdíl ceny nafty a benzinu, který se jen v posledním roce pohyboval od plus tří do minus dvou korun na jednom litru. Více napoví zjednodušený výpočet.

Za běžných podmínek, při tříletém provozu, pořizovací ceně o 35 tisíc korun vyšší a zohlednění provozních nákladů u vozu s naftovým motorem se diesel „vyplatí“ po ujetí zhruba 90 tisíc kilometrů. To znamená přibližně 30 tisíc kilometrů ročně. Pokud je však rozdíl v pořizovací ceně větší, je třeba najezdit ročně kilometrů podstatně víc. Naopak při větším rozdílu spotřeby nebo ceny paliva se „diesel“ vyplatí ještě dřív (i při ujetí méně než 20 tisíc kilometrů ročně).

S vozy, u nichž je rozdíl v ceně vyšší, bude zapotřebí ujet pro vyrovnání provozních nákladů podstatně více. Často přes padesát tisíc kilometrů ročně.

Znovu uvádíme, že výpočet je jen orientační, ale přesto poměrně přesně vystihuje aktuální stav. Dobu tří let (respektive

90 tisíc kilometrů) jsme zvolili proto, že teprve po této době (čtvrtým rokem) bude provoz rentabilnější. Pro mnohé velkoodběratele, kteří najezdí ročně mnoho tisíc kilometrů, bude tedy automobil s naftovým motorem jednoznačně výhodnější volbou.

VÝHODY NAFTOVÝCH MOTORŮ

• nižší spotřeba paliva, a to v průměru o dvě, ale někdy i tři či více litrů na 100 kilometrů

• solidní výkon a vyšší hodnota točivého momentu, a tudíž záběr v nižších otáčkách

• nafta je ve většině zemí levnější než benzin

• obvykle lepší prodejnost a vyšší prodejní cena ojetého vozu

• nižší provozní náklady při ujetí velkého počtu kilometrů

• větší účinnost při brzdění motorem

VÝHODY BENZINOVÝCH MOTORŮ

• nižší pořizovací cena nového vozidla

• většinou nižší náklady na pojištění

• zpravidla vyšší dosahovaná rychlost a lepší zrychlení

• díky rychlejšímu zahřívání motoru dřívější účinek topení

• nižší servisní náklady

• nižší hmotnost vozidla

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Tento pátek bude svátek
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít