Bengt Thorsson: I nákladní auta musí být bezpečná

09. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. ledna 2006, 00:00

Nákladní automobily blízké budoucnosti se budou vyznačovat dalšími bezpečnostními prvky. Podle generálního ředitele společnosti Scania CZ Bengta Thorssona se v budoucnu na silnicích objeví i novodobé karavany v podobě delších nákladních souprav, než je tomu dnes.

foto: Scania

* Jste známí svými vizemi automobilů budoucnosti. Jak bude vypadat tahač či autobus Scania za pár let?

To, že je bezpečnost pro Scanii opravdu důležitá dokazují i naše vize budoucích nákladních vozidel. Nedávno jsme například představili koncept tahače opatřeného nárazovou zónou na přední části kapoty. Jedná se o třiceticentimetrovou deformační zónu, která dokáže výrazně snížit závažnost následků při srážkách osobních a nákladních vozidel. Současné zákony ale neumožňují prodloužení délky vozidla. Přesto předpokládáme, že vývoj se v nejbližší době budě s největší pravděpodobností ubírat směrem k delším soupravám s vyšší užitkovou hmotností.

* Poměrně hodně se angažujete na poli bezpečnosti vozidel. Proč a čím se vozy této značky liší od konkurence právě pokud jde o bezpečnostní hledisko?

V oblasti bezpečnosti se zaměřujeme hlavně na ergonomii a zlepšení interakce mezi řidičem a vozidlem. Je nutné, aby palubní přístroje byly logicky uspořádané, lehce čitelné a ovladatelné. Z vozidla musí být dokonalý výhled a řidič se musí v kabině cítit co nejlépe, jak při řízení, tak během odpočinku. To jsou podle nás klíčové faktory pro bezpečné řízení. Pokud je řidič unavený a roztržitý, žádná elektronika ve vozidle mu nepomůže. Významnými pomocníky pro bezpečnou jízdu jsou samozřejmě i prověřené elektronické systémy.

* O jakou kategorii vozů je největší zájem na českém trhu?

Na tuzemském trhu je stále největší zájem o tahače pro dálkovou kamionovou dopravu. Ty představují téměř 80 procent našich prodejů. Během posledních let jsme zaznamenali také rychlý nárůst prodeje stavebních vozidel. V loňském roce se ale tento segment poněkud překvapivě ustálil na celkových prodejích kolem 1000 vozidel všech značek.

* Zatímco nákladní vozy a hlavně tahače Scania se na českém trhu poměrně prosazují, autobusy zatím trochu zaostávají. Proč a budete s tím něco dělat? V posledních dvou letech se stále více zaměřujeme na podporu prodeje autobusů. Výsledky se projevují ve zvyšujících se číslech. V loňském roce jsme prodej ztrojnásobili v porovnání s rokem 2004 a letos chceme pokračovat v posilování naší pozice na trhu. Jsme úspěšní především v segmentu dálkových autobusů. Přepravci, kteří používají naše autobusy, oceňují především nízkou spotřebu a bezpečnost vozidel. Pozitivně jsou přijímány také autobusové motory Scania Euro 4 a 5 s tovární technologií EGR, která nevyžaduje žádné přídavné nádrže a řidič tankuje jen naftu. * Od loňského října nabízíte novou řadu služeb a produktů správy vozového parku - fleet managementu. Můžete ji představit?

Nově koncipovaný komunikační systém je založený na GPRS a umožňuje spolehlivé spojení za pevnou cenu v rámci celé Evropy. Samozřejmě jej lze propojit s již fungujícími logistickými systémy a instalovaným softwarem. Ze zákazníkova fleet managementu se tak stane mnohem výkonnější celek. Nyní jsou dostupné tři palubní počítače Scania Interactor -všechny mají rychlejší procesory a vylepšený operační systém. Úplnou novinkou je aplikace Scania Order Support (zasílání objednávek přímo do vozidla) a Scania Driver Log, která zjednodušuje evidenci činností řidiče. Velkou výhodou je, že se nový fleet management Scania dá „ušít“ zákazníkovi přímo na míru a lze jej dále podle potřeby rozvíjet.

NOVÉ AUTOBUSY

Pomoci většímu zájmu českých dopravců o autobusy značky Scania má nová řada autobusů. Vyznačuje se jak novými podvozky, tak novými motory splňujícími ekologickou normu Euro 4. Stejně jako nákladní auta i tyto autobusy obsahují řadu nových bezpečnostních prvků.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
Apple má v iMacu Pro ARM procesor A10. Běží na něm Siri a náhrada Intel ME, i po vypnutí
Herní pocta metalové hudbě jménem Brütal Legend je teď ke stažení zdarma
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít