Bárta oživí plán na sjednocení dálnic

03. prosince 2010, 14:13 - Dalibor Dostál
03. prosince 2010, 14:13

Mnohaletý zmatek ve značení českých silnic možná skončí. Ministr dopravy Vít Bárta chce totiž oprášit plán sjednocení tuzemských dálnic a rychlostních silnic.

Foto: Jakub Stadler

Je to dobrý nápad, který zkonzultuji ho se svými podřízenými,“ uvedl ministr Bárta v rozhovoru pro pondělní týdeník Profit. „V rámci chystané dopravní superkoncepce můžeme prodiskutovat s ministerstvem pro místní rozvoj, zda by o podobnou změnu regiony měly zájem,“ dodal ministr. Systém českých rychlostních silnic patří k posledním přežitkům socialismu v tuzemské dopravě. V čem je problém? Většina silnic, které jsou u nás značeny jako „rychlostní komunikace“ by totiž v zahraničí splňovala parametry pro dálnice. Jinými slovy, Česko se administrativním dělením „okrádá“ o stovky kilometrů dálnic.

Rychlostní silnice totiž v zahraničí značí silnice s mnohem nižším standardem. „V sousedním Německu bývají rychlostní silnice klasické dvouproudé, byť kvalitní komunikace,“ upozorňuje ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr. Rychlostní silnice nesplňují parametry dálnic jen v porovnání se zahraničím. Ještě absurdnější je, že nové rychlostní silnice mají lepší kvalitativní parametry než starší úseky tuzemské dálnice D1.

Porovnání rychlostních silnic s dálnicemi

Co mají společného

  1. každý směr má minimálně dva jízdní pruhy
  1. všechny nájezdy a výjezdy jsou mimoúrovňové.
  1. maximální dovolená rychlost 130 km/h.
  1. jsou brány jako páteřní komunikace
  • *Čím se liší **
  1. jsou oproti dálnicím užší (dálnice jsou 27,5 metrů široké, rychlostní silnice 24,5 m), užší je dělící středový pruh a odstavný pás
  1. může mít větší stoupání a klesání (max. o 0,5 procenta)
  1. mají nižší nároky na poloměry křižovatkových větví

Především v době doznívající ekonomické krize české „zatajování“ dálnic zbytečně odrazuje z Česka investory. Pokud by se rychlostní silnice přejmenovaly na dálnice, počet kilometrů tuzemských dálnic by se rázem téměř zdvojnásobil. V minulém volebním období měl proto plán na sjednocení rychlostních silnic s dálnicemi silnou podporu primátorů měst ležících na rychlostních komunikacích. Ti totiž často řešili potíže s nezájmem investorů, kteří požadují umístění svého investorského záměru přímo u dálnice.

Plán na přejmenování rychlostních silnic na dálnice leží na Ředitelství silnic a dálnic připravený již několik let. Dlouho narážel především na odpor dopravních inženýrů z éry socialismu, kteří nelogické rozdělení kdysi prosazovali. S jejich odchodem do penze však plán již v minulém volebním období získal většinovou podporu a měl být realizován. Kvůli personálním změnám na ministerstvu dopravy však ke změně, po které již řadu let volají tuzemští i zahraniční řidiči, nakonec nedošlo.

I díky dělení čtyřproudých silnic do dvou kategorií má Česko zatím velmi malou hustotu dálnic. V tuzemsku je nyní zhruba sedm kilometrů dálnic na tisíc kilometrů čtverečních. „Průměr Evropské unie je kolem 25 kilometrů. Státy srovnatelné s naší republikou, jako Belgie, Nizozemí či Dánsko, mají hustotu 50 až 60 kilometrů na tisíc kilometrů čtverečních. Tedy téměř desetkrát vyšší než Česko,“ říká František Lehovec z katedry silničních staveb Českého vysokého učení technického v Praze. Plán na sjednocení autostrád by tak pomohl posunout Česko z pozice dopravního outsidera blíže k rozvinutým evropským zemím.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít