Banky znovu otevírají pobočky

25. dubna 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
25. dubna 2005, 00:00

PŘÍSTUP KE KLIENTŮM Poslední roky byly charakteristické snahou bank o obsluhu klientů prostřednictvím telefonu a internetu. V poslední době však peněžní ústavy ve světě začínají znovu objevovat důležitost poboček. Nová prodejní místa otevírají i některé banky v Česku.

Pěkný interiér a přímý kontakt zajistí, aby klienti neodcházeli k jiné bance. foto: Profit - Martin Siebert

PŘÍSTUP KE KLIENTŮM Poslední roky byly charakteristické snahou bank o obsluhu klientů prostřednictvím telefonu a internetu. V poslední době však peněžní ústavy ve světě začínají znovu objevovat důležitost poboček. Nová prodejní místa otevírají i některé banky v Česku.

Vznik telefonního, GSM a internetového bankovnictví přinesl klientům rychlejší a pohodlnější možnosti při manipulaci s účty a mnohdy i při nákupu nových produktů. Bankám zase snížil náklady na obsluhu zákazníků. Proto také finanční ústavy v posledních letech silně cenově preferovaly právě „přímé kanály“ obsluhy účtů před operacemi na přepážkách. Tento trend byl čitelný napříč celým bankovním trhem. Česká spořitelna před časem dokonce omezila otevírací dobu řady poboček.

Takzvané přímé bankovnictví zaznamenalo tak prudký rozvoj, že například v Citibank probíhá téměř sto procent transakcí v segmentu malých a středních firem prostřednictvím pokynů podaných přes internet. V oblasti retailu je toto číslo jen o něco nižší.

Pohodlí ale zřejmě není ve všech případech tím nejdůležitějším. Vyplývá to ze studie společnosti KPMG, založené na průzkumu mezi nejvýznamnějšími bankami v devíti státech (dotazováno bylo několik desítek vrcholových manažerů). Banky podle ní celosvětově znovu kladou větší důraz na pobočky.

Pobočky tak zažívají nový rozkvět a jejich sítě se rozšiřují. Ty stávající se maximálně modernizují a v mnoha případech se dokonce výrazně prodlužují otevírací doby. Poradenské služby jsou potom poskytovány i ve večerních hodinách a o víkendech.

Také v telefonickém bankovnictví začínají být automatizované systémy nahrazovány komunikací s živou obsluhou. Internet má stále více sloužit k obsluze klientů a méně k prodeji produktů. „Zdá se, že banky to myslí s vybudováním bližších vztahů se svými klienty vážně. Za velice důležité považují například přátelské vystupování personálu na pobočce a vytvoření přívětivějšího prostředí u všech komunikačních kanálů,“ říká Brendan Nelson, partner odpovědný za oddělení Finančního poradenství KPMG.

Důležitost poboček si i přes stále velký důraz na přímé bankovnictví uvědomují také v českých peněžních ústavech. „Drtivá většina našich firemních i retailových klientů používá internet. Přesto jsme se rozhodli pro posílení pobočkové sítě, neboť za jednu z důležitých věcí považujeme, aby bankéři nabízející naše produkty a obsluhující klienty znali region a jeho specifika. Ve firemním bankovnictví totiž navštěvují klienty přímo v jejich firmách a provozech,“ říká ředitelka vnějších vztahů Citibank Markéta Dvořáčková.

Přesto se i v České republice otvírají nové pobočky nebo alespoň nová obchodní místa. Komerční banka nedávno ohlásila, že otevře novou standardní pobočku v Opavě. Kromě toho otevře jedno prodejní místo pouze s bankomatem a trezorem v centru Ostravy a jedno v Přerově. Citibank otevře na začátku června pobočku v Liberci. Bude poskytovat všechny standardní služby a navíc obsahovat první specializované středisko pro obsluhu malých a středních firem. Rovněž ČSOB plánuje v letošním roce otevřít několik nových poboček, a to především ve větších městech. Podle mluvčího Pavla Hejzlara mají pobočky většinou pružnou otevírací dobu, kterou přizpůsobují přáním svých klientů.

„Banky si již před časem uvědomily, že pokud chtějí klientům nejen spravovat běžný účet, ale nabídnout i další služby, telefon ani internet jim nepomůže. Klient, který nemá osobní kontakt se svojí bankou, daleko snáze přejde k bance jiné,“ říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková. Spořitelna proto podle ní již před několika lety přijala strategii přetvářet pobočky na poradenská místa.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít