Bankéř jako rodinný lékař

25. ledna 2011, 14:34 - Jakub Křešnička
25. ledna 2011, 14:34

...Alenou Štefaňákovou

Privátní bankovnictví je v Česku zprofanovaný termín a často se používá pro jiné služby. Takový bankéř by měl být něco jako rodinný lékař, říká Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Private Banking v české Commerzbank. Ekonomická krize, která – možná paradoxně – její firmě přivedla nové klienty, pomohla změnit vnímání hodnot a prospěla bankovním poradcům i jejich klientům.

EURO: Jak se privátní bankovnictví liší od normálního? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Dnes je to trochu zprofanovaný termín a privátního bankéře má pomalu každý. Opravdový private banking se liší přístupem – je to podobné, jako když máte rodinného právníka nebo lékaře. Privátní bankéř by měl znát situaci celé rodiny. Nejlépe je, když s klientem spolupracuje během celého profesního i osobního života. Kdo mění místo každé dva roky, není privátní bankéř.

EURO: Liší se i výše vstupního vkladu? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě. Spočívá to v tom, že čím je více majetku, tím je jeho správa složitější. Naše cílová klientela se pohybuje od zhruba sedmi milionů korun a více. V tom případě už potřebujete tým specialistů a poradců, kteří vám pomohou s vytvořením správného portfolia. Když vstupujeme do vztahu s klientem, je nezbytnou součástí kromě jiného také podrobný investiční dotazník. Soustředí se na aktuální situaci klienta i na jeho záměry do budoucna.

EURO: Jak vypadá ideální investiční portfolio? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Určitě je dobře diverzifikované a mělo by obsahovat likvidní složku. Nejhorší, co se může stát, je, když přijde klient a řekne – teď jsme to na tři roky pěkně rozdělili, ale já potřebuji nějakou hotovost. Máte pak prodat to, co je zrovna v minusu, ale za čas to může začít vydělávat, nebo to, co je v plusu, a tím strukturu portfolia úplně změnit? Na zadní kolečka by se nemělo zapomínat.

EURO: Jaká je v českém privátním bankovnictví konkurence? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Statistika a výkaznictví jen pro tento samostatný segment neexistuje, proto se velmi liší náhledy na to, co private banking vlastně je. Někde se označení používá, i když to podle mě není opravdové privátní bankovnictví. Například v Německu je to jasně vymezeno podle stejných pravidel jako třeba pro Švýcarsko nebo Ameriku a odlišnosti jsou jen ve výši vstupního vkladu.

EURO: Vy se řídíte podle těch německých pravidel? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Vzhledem k tomu, že jsme pobočkou německé banky, jedeme podle jejích měřítek. V Německu je nabídka širší, my například nenabízíme asset management, kdy klient bance svěří peníze a dál již jen pravidelně sleduje vývoj. Máme takzvanou otevřenou architekturu a snažíme se pomocí osobního přístupu ke klientovi investice „ušít na míru“. I díky výborným vztahům s naší londýnskou pobočkou můžeme v podstatě na přání vybraným klientům stvořit co nejvýhodnější produkt formou takzvaného private placementu.

EURO: Krizi, s níž si i Londýn zažil hodně, snad máme za sebou. Jak se dotkla vás? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Na začátku krize jsme zaznamenali příliv klientů. Je to možná i tím, že lidé zkonzervativněli. Krize byla výjimečná i v tom, že se otřásly i hodnoty, které se zdály nezničitelné. Kdyby vám před pěti lety někdo nabízel řecké státní dluhopisy, neváhal byste. Teď jsou i státní dluhopisy některých zemí riskantní záležitostí. Z krize se poučili jak klienti, tak bankéři.

EURO: Pokud by měl podobně nevydařenou investici někdo z vašich klientů a klesl pod stanovenou hranici, musí odejít? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Samozřejmě, že ne. Většinou navíc nikdo neinvestuje celý svůj majetek. Češi také udržují tradici rozdělení peněz mezi více bank. Například řeknou, že někde mají konzervativní investice a u nás by chtěli rizikovější. To je také důležité vědět.

EURO: Co chystá Commerzbank pro letošek? ŠTEFAŇÁKOVÁ: Mluvili jsme o private placementu, o který je mezi klienty poměrně velký zájem. Na začátku února se proto pustíme do nabídky našich produktů formou veřejného úpisu. Bude to první veřejná nabídka za dobu existence naší pobočky v Česku a může nám kromě jiného poskytnout zajímavá data. Může třeba přijít velká odezva z internetu, kde je Commerzbank – na rozdíl od sesterské mBank – hodně konzervativní. To by mohlo do budoucna změnit další směrování banky v komunikaci s klienty a veřejností.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Vodafone reaguje na konkurenci. Za 599 Kč nabídne neomezený LTE internet na doma
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít