Babetáři, jedeme dál - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Babetáři, jedeme dál

, Erich Handl,
Babetáři, jedeme dál
Zdroj: Euro.cz

Parlament dal za pravdu statisícům bouřících se mopedistů

Jako počasí na horách se mění legislativa, která upravuje provoz mopedů na českých silnicích. Celá devadesátá léta nemuseli mít majitelé těchto motorek se šlapkami registraci, tedy ani osvědčení o technické způsobilosti, ani státní poznávací značku. Stačilo takzvané neevidované OTP, což byl jakýsi technický průkaz, který neuváděl jméno vlastníka a pouze dokladoval datum výroby toho kterého kusu. Zájemci o moped stačilo jen zajít do prodejny a mohl jezdit, aniž by stál fronty na dopravních inspektorátech kvůli jeho registraci.

Hrozba masám.

V roce 2001 udeřil blesk. Zákon o provozu na pozemních komunikacích určil, že všechny mopedy musí být zaregistrovány. A to i ty staršího data výroby, které měly být do poloviny roku 2004 takzvaně doregistrovány. Nejednalo se zrovna o malý počet strojů – podle odhadů 350 až 400 tisíc motorek. Pro jejich vlastníky to znamenalo minimálně jednu pochůzku na obecní úřad, kam se po reformě veřejné správy přesunula evidence motorových vozidel. V kapse museli podle litery zákona mít výše zmíněné neevidované OTP a sto korun na poplatek. Za to měli dostat na zadní blatník svého stroje tabulku velkou jedenáct krát osm centimetrů (o něco menší než motorky).

Revoltující mopedisté.

Proti rozhodnutí státu se však zdvihla velká nevole. Spousty lidí od svých letitých mopedů žádný dokument nevlastní. A řada výrobců už jim ho poskytnout nemůže, protože dávno ukončila výrobu a zanikla. To se týká především nejrozšířenějšího mopedu v České republice, slovenské babety. Její prodeje v průběhu devadesátých let skomíraly, až nakonec její producent zavřel brány úplně.
Pro majitele babet znamenala doregistrace bezmála katastrofu – museli moped přivézt na autorizovanou zkušebnu, která by byla schopna vydat potřebné dokumenty. Mezi ty patří nejen evidenční kontrola, ale také protokol o technické kontrole. Mopedisté by tak museli procházet stejným procesem jako automobilisté.
„Povinná registrace se pochopitelně odrazila v našich prodejích, lidé začali ztrácet o mopedy zájem a začali kupovat jiné dopravní prostředky,“ řekl týdeníku EURO ředitel moravské společnosti MP Korado Pavel Mikula. Jeho firma je od roku 1996 největším dovozcem mopedů do České republiky. Prodává úspěšné slovenské stroje Manet Korado z Povážských strojíren a letos také začala dovážet turecký moped Ramzey. „Na prodejích se legislativa podepsala hned dvakrát, nejen zavedením registrací, ale také povinností nosit na mopedu ochrannou přílbu,“ míní Mikula.

Vyvrcholení v Parlamentu.

Spor o mopedy se nakonec dostal v polovině letošního dubna až do Parlamentu. Záležitost si vzali za své poslanci KSČM, kteří se rozhodli bránit nemajetné masy jezdící na mopedech. K nim se přidali někteří další zastupitelé. Komunistům se ve sněmovně hned ve zkráceném jednání podařilo prosadit návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, podle něhož majitelé mopedů a motokol, vyrobených nebo dovezených před 1. červencem 2001 nebudou muset mít svá vozidla zaregistrována. Předkladateli byli komunisté Pavel Hojda, Václav Exner, Ladislav Urban, Karel Vymětal a Václav Frank a s nimi ještě Karel Sehoř (ODS) a Miroslav Kapoun (ČSSD).
Nyní půjde zákon do horní sněmovny. Pavel Hojda nevylučuje, že horní komora Parlamentu by mohla nanejvýš sněmovně vrátit upravený návrh novely s tím, že by se benevolence týkala i pracovních strojů. „Jsem přesvědčen, že v případě, že by se návrh vrátil ze Senátu s touto úpravou, by ho sněmovna opět schválila, protože by nebyl proti duchu této změny,“ míní Hojda. Novela, která by měla platit od 1. září, vlastníkovi mopedu registraci nenařizuje, ale umožňuje ji na základě dobrovolnosti. „Pokud zákon Parlamentem projde, uleví to nejen tisícům lidí, ale také obecním úřadům,“ míní Pavel Mikula.

Box
Jak vypadá dobrovolná registrace?
– svá vozidla musejí majitelé zaregistrovat do 30. 6. 2004
– registraci provádí oddělení dopravně správních agend okresních úřadů (dříve dopravní inspektoráty)
– k přihlášení je potřeba doklad od prodejce, že moped může být v tuzemsku užíván v silničním provozu; v případě, že tento doklad majitel mopedu už nemá, dostane na okresním úřadu adresu zástupce výrobce, který mu tento doklad zašle
– při registraci musí majitel zaplatit 100 korun
– po přihlášení majitel dostane velký technický průkaz a poznávací značku, kterou si připevní na zadní blatník