Autosalon má podpořit prodej nových vozů

08. listopadu 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
08. listopadu 2004, 00:00

ZBROJENÍ AUTOMOBILEKČesko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrné stáří se pohybuje kolem 13,5 roku, což je výrazně více než ve většině zemí EU. Dovozci aut i čeští výrobci se proto zasazují o omlazení parku.

**ZBROJENÍ AUTOMOBILEK

Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrné stáří se pohybuje kolem 13,5 roku, což je výrazně více než ve většině zemí EU. Dovozci aut i čeští výrobci se proto zasazují o omlazení parku.

V Česku se za rok obmění jen čtyři procenta vozového parku, zatímco v zemích EU je to osm procent. „Nedostatečná obměna vozového parku novými vozidly je způsobena zejména tím, že se na naše silnice dostává obrovské množství ojetin ze zahraničí,“ tvrdí ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. V roce 2003 bylo takových aut dovezeno 145 233. Domácí výrobci a oficiální dovozci přitom prodali 149 535 nových automobilů. Zhruba na každý nový prodaný vůz tedy připadá jeden ojetý. „To je poměr ve vyspělé Evropě ojedinělý,“ tvrdí Šípek. Podle jeho slov se přitom situace v dlouhodobějším horizontu nijak výrazně nemění. K poslednímu dílčímu omlazení vozového parku došlo mezi lety 1997 až 1999, kdy se měnil systém povinného ručení a na základě toho se vyřazovaly staré vozy. „Od této doby je průměrný věk českých automobilů prakticky konstantní,“ zdůraznil Šípek. Aby se situace během sedmi let alespoň mírně zlepšila, bylo by prý nutné ročně prodat kolem 200 tisíc nových aut a stejné množství starších vyřadit. Na českém trhu se přitom ročně prodá pod 150 tisíc nových aut, která však doplňuje dovoz starých ojetin. Stáří českého vozového parku přitom neovlivňují jen staré modely vozidel Škoda, ale zejména značky z bývalého „východního bloku“. Roste však také podíl zahraničních vozů starších 15 let. Takto staré automobily tvoří více než třetinu celkového vozového parku ČR. Jejich průměrný věk je přes 23 let. Do boje proti starým automobilům se chtějí už od podzimu tohoto roku pustit pořadatelé Autosalonu Brno, který se uskuteční v červnu příštího roku na brněnském Výstavišti. Ve spolupráci se zástupci Sdružení AP, Svazu dovozců aut a dalšími profesními sdruženími připravili kampaň na podporu prodeje nových vozů. Ta začne během následujících týdnů a vyvrcholí na mezinárodním veletrhu, který je zároveň největší přehlídkou osobních automobilů ve střední a východní Evropě. Osvětová kampaň bude motoristy informovat o výhodách koupě nového osobního automobilu a upozorňovat spotřebitele na rizika spojená s nákupem ojetých vozů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít