Autoprůmyslu se daří. Utržil rekordní bilion korun - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Autoprůmyslu se daří. Utržil rekordní bilion korun

, čtk,
Autoprůmyslu se daří. Utržil rekordní bilion korun
Zdroj: Archiv

Tržby automobilek a dodavatelů dílů v Česku loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Bilionovou hranici překonaly firmy Sdružení automobilového průmyslu poprvé. Objem exportu stoupl o 11 procent na 865 miliard korun. Oznámili to zástupci sdružení před dnešní tiskovou konferencí.

„Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar. Odhadl, že při započtení výsledků firem mimo sdružení se tržby odvětví pohybovaly kolem 1,2 bilionu korun. „Na začátku roku jsme avizovali, že letošní tempo růstu nemůže být tak silné jako loňský dvouciferný růst. Očekáváme růst okolo pěti až šesti procent,“ dodal.

Podíl tržeb firem sdružení na celkové průmyslové výrobě České republice představoval 24,4 procenta, což je o 2,4procentního bodu více než před rokem. Na celkovém exportu Česka se automobilky podílely 21,7 procenta. Automobiloví výrobci loni investovali do výzkumu a vývoje 16,9 miliardy korun. Z toho 11,1 miliardy Kč připadalo na dodavatele. Ve výzkumu pracuje sedm tisíc lidí.

Automobilky, jejich dodavatelé i další navázané společnosti podle Vojtěch Opleštila z PwC těží z rostoucí domácí i zahraniční poptávky. „Další očekávaný nárůst české i světové ekonomiky naznačuje, že i rok 2017 bude pro český automobilový sektor úspěšný. Očekáváme sice výkyvy v produkci související s nástupem nových modelů, celkově však bude i letos zaměření české ekonomiky na automobilový průmysl výhrou,“ podotkl.


Automobilkám chybí lidé. V zemích V4 potřebují 100 tisíc pracovníků

Škoda Auto


Výroba osobních aut loni stoupla o osm procent na 1,344 milionu vozů, rostla přitom ve Škodě Auto, Hyundai i TPCA. Produkce nákladních aut reprezentovaná Tatrou Trucks stoupla o polovinu na 1326 aut, výroba autobusů klesla o tři procenta na 4388 vozidel a produkce motocyklů v týnecké Jawa Moto se v loňském roce snížila o 29 procent na 1228 strojů. Výroba přívěsů a návěsů stoupla o pět procent na 24 690 vozidel.

Tržby dodavatelů automobilových dílů se loni zvýšily o 14,6 procenta na 445,3 miliardy korun a o 13 procent se zvýšil jejich export. Dodavatelské firmy zaměstnávaly 76 649 lidí, tedy 65 procent všech pracovníků v automobilovém odvětví. „Vyráběli bychom ještě více, ale jsme ve fázi, kdy musíme odmítat zakázky, protože nemáme s kým vyrábět,“ uvedl viceprezident sdružení Pavel Juříček, který zastupuje dodavatelský segment.

Počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu ve firmách AutoSAP vzrostl o 4,5 procenta na 117 948 osob. Nárůst zaměstnanců zaznamenali finální výrobci, dodavatelé i ostatní firmy a organizace. Průměrná mzda v automobilovém sektoru v roce 2016 vzrostla o 3,7 procenta na 34 820 korun. Průměrná mzda v dělnických profesích je 28 842 korun a je tedy o 4,6 procenta vyšší než celková průměrná mzda v Česku. „Je nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Stát nám nepomáhá, musíme si pomoci sami,“ uvedl viceprezident AutoSAP Miroslav Dvořák s tím, že mnoho výrobců bylo nuceno začít provozovat vlastní učiliště a školy, které jim kvalitní pracovníky do budoucna zajistí.

Automobilky v současnosti chystají uzavření Memoranda o budoucnosti českého automobilového průmyslu s vládou. Na znění dokumentu v současnosti pracují tři skupiny pro oblasti elektromobility, autonomního řízení a digitalizace.

Přečtěte si také:

Česku se ekonomicky stále daří, HDP ve čtvrtletí rostl nejrychleji za dva roky

Škoda má z jednoho auta 40 tisíc, Ferrari 2 miliony

Ekonomika podle analytiků dál poroste, pomůžou investice