Automobilový průmysl zanevřel na Austrálii. Po Fordu tam končí i Toyota - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Automobilový průmysl zanevřel na Austrálii. Po Fordu tam končí i Toyota

, čtk,
Automobilový průmysl zanevřel na Austrálii. Po Fordu tam končí i Toyota
Zdroj: Profimedia.cz

Japonská automobilka Toyota Motor uzavřela dnes svoji továrnu v Melbourne. Uzavření závodu znamená, že Toyota končí po 54 letech s výrobou aut v Austrálii, která přitom byla první zemí mimo Japonsko, kde automobilka spustila výrobu, uvedla agentura AP. Loni v zemi uzavřel své výrobní závody Ford, General Motors chce ukončit tamní výrobu 20. října.

Toyota oznámila plány ukončení výroby v Austrálii v roce 2014. V posledních deseti letech byla Toyota největším výrobcem aut v zemi, 70 procent její produkce mířilo na vývoz, zvláště na Blízký východ. Závod v Melbourne dosáhl vrcholu výroby v roce 2007, kdy jeho brány opustilo 149 tisíc vozů.

Toyota není jedinou automobilkou, která končí s výrobou v Austrálii. Americký Ford Motor, který jako první spustil výrobu aut v zemi v roce 1925, uzavřel své poslední dva výrobní závody loni. Ikonická místní značka Holden, která patří General Motors, chce ukončit výrobu 20. října.

Závod Toyoty v Melbourne měl 2700 zaměstnanců, kteří nyní přijdou o práci. Závod Holdenu, který bude tento měsíc uzavřen, má tři tisíce zaměstnanců. Analytici z odvětví očekávají, že budou zrušeny další tisíce pracovních míst napojených na automobilový průmysl. Výzkum Adelaidské univerzity odhaduje, že v případě nejhoršího scénáře kvůli kolapsu automobilového průmyslu zanikne 200 tisíc pracovních míst a hrubý domácí produkt Austrálie se sníží o 29 miliard australských dolarů (501,5 miliardy korun).

Dražší než Švýcarsko

Když Toyota oznámila ukončení výroby v Melbourne, odůvodnila to nepříznivým směnným kurzem australského dolaru, vysokými výrobními náklady a slabými úsporami z rozsahu, tedy výhodami, které poskytuje výroba ve větším měřítku. Zatímco těžařský sektor v zemi, která má 23 milionů obyvatel, zůstává silný, zpracovatelský průmysl se potýká s problémy.

Konzultační společnost Boston Consulting Group každoročně sestavuje index konkurenceschopnosti výrobních nákladů pro 25 zemí. Austrálie se v tomto indexu řadí mezi nejhorší. Náklady jsou zde vyšší než v Německu, Nizozemsku a dokonce i ve Švýcarsku. Mzdy ve zpracovatelském sektoru v Austrálii za poslední desetiletí stouply o 48 procent, zatímco produktivita klesla. Výroba aut se v zemi snížila téměř o polovinu ze zhruba 400 tisíc v roce 2004.

Dále čtěte:

Energický Photon: expanzí v Austrálii a Maďarsku chce zdvojnásobit svou velikost

Armáda si koupila toyoty do Iráku a Afghánistánu. Za 17 milionů

Sňatek z rozumu. Toyota získá podíl v Mazdě, společně postaví v USA továrnu


Ohodnoťte tento článek
Diskuze