Automobilky chtějí monopol

06. září 2004, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
06. září 2004, 00:00

NÁHRADNÍ DÍLY Nezávislí výrobci, distributoři náhradních dílů a opraváři mohou brzy zmizet z trhu. V lepším případě se stanou dílnami velkých automobilek.

**NÁHRADNÍ DÍLY

Nezávislí výrobci, distributoři náhradních dílů a opraváři mohou brzy zmizet z trhu. V lepším případě se stanou dílnami velkých automobilek.

Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými náhradními díly (ECAR) bije na poplach: Pokud Evropská komise ponechá výrobcům automobilů monopol na opravárenský trh, budou nezávislí výrobci náhradních automobilových dílů, jejich distributoři a samostatní opraváři v celé Evropské unii ohroženi. N ejvětší unijní producenti automobilů totiž stále častěji nakupují náhradní díly v zemích s nízkými výrobními náklady. Podle údajů ECAR dovážejí automobilky z nečlenských zemí Unie 40 procent náhradních dílů. Před čtyřmi lety vytvořili evropští výrobci automobilů 39 procent svého hrubého zisku obchodem s náhradními díly, ale jen osmnáct procent jejich výrobou. Za reálné považuje ohrožení evropské hospodářské soutěže i evropský komisař pro vnitřní trh Fritz Bolkestein. Navrhuje doplnit „opravárenský dodatek“ do směrnice Evropské unie o průmyslových vzorech a osvobodit tak náhradní díly od ochrany. Automobilkám by tak zůstalo výhradní právo ke konstrukčnímu řešení nových vozidel, neměly by však monopol na náhradní díly. ECAR upozorňuje, že pokud „opravárenský dodatek“ neuspěje, budou důsledky pro evropskou zaměstnanost i konkurenční prostředí katastrofální. Největší část nezávislých výrobců, distributorů náhradních dílů a opravářů tvoří malé a střední podniky. Pokud velké automobilky uspějí, budou mít nezávislí producenti v podstatě dvě možnosti. Buď z trhu zmizí, nebo se jim v lepším případě podaří stát se dílnami velkých výrobců automobilů. Problémy však nekončí u výrobců. Nezávislí velkoobchodníci by přišli nejméně o čtvrtinu svých obchodů. Nezávislé autoopravny by ztratily své dodavatele dílů a staly se závislými na dodávkách automobilek. Podle ECAR by brzy přestaly být konkurenceschopnými vůči servisním sítím automobilek. Tzv. viditelné náhradní díly tvoří přibližně čtvrtinu celkového trhu s náhradními díly v Unii. Ročně na tento objem připadá objem tržeb přesahující devatenáct miliard eur. Nezávislí evropští výrobci náhradních dílů, distributoři a autoopravny představují 1,2 milionu pracovních míst.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít