Menu Zavřít

Auto v podnikání: pečlivý výběr se vyplatí

2. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Na co je dobré si dát pozor při koupi nového či staršího vozuStatistiky dokládají, že na českých silnicích jezdí příliš mnoho starých aut. Připočteme-li k tomu itakové faktory, jako jsou předepsané emisní limity EU, jimž se budou muset přizpůsobit i vozy s českou SPZ, lze usuzovat, že o poptávku po novějších vozech nebude v ČR v budoucnu asi nouze.

Na co je dobré si dát pozor při koupi nového či staršího vozu

Statistiky dokládají, že na českých silnicích jezdí příliš mnoho starých aut. Připočteme-li k tomu itakové faktory, jako jsou předepsané emisní limity EU, jimž se budou muset přizpůsobit i vozy s českou SPZ, lze usuzovat, že o poptávku po novějších vozech nebude v ČR v budoucnu asi nouze.

Každý asi touží po tom vyměnit starší vůz za nový, pro podnikatele se to stává nezbytodobně. Při výběru je rovněž nutné pečlivě zvážit i výrobce. Některé líbivé automobily se skvělou nabídkou mohou mít drahý serviují svoji podnikatelskou činnost a potřebují doplnit svůj vozový park, musí řešit řadu otázek: Koupit, nebo pronajmout si automobil? A jaký? Nový, nebo použitý? Osobní, dodávku nebo univerzální? Na leasing, na splátky či hotově?

Jaký vůz vybrat?

Prvním krokem by mělo být dostatečné zhodnocení, k čemu bude automobil ve firmě sloužit. Bude-li využíván jako služební vozidlo (pro přepravu osob) s tím, že v případě potřeby odveze nějaké zboží, je možnost volby mezi osobním automobilem typu kombi a mezi automobilem kategorie N1 (od běžných vozidel se liší pevnou či posuvnou přepážkou mezi prostorem pro cestující a zavazadlovým prostorem. Pět míst pro cestující zpravidla zůstane zachováno. Běžný osobní automobil bez úpravy N1 se však i uvnitř za každých podmínek tváří jako automobil pro cestující a pro přepravu nákladu lze využít celý prostor automobilu. V ýběr mezi osobním automobilem, dodávkou nebo malým automobilem je zásadní. Je dobré zhodnotit, k čemu všemu bude automobil používán. Pouze k podnikání? Je potřebná delší ložná plocha, nebo bude převážet pouze objemnější zboží, které není náročné na délku? Nebo musíme upřednostnit i to, že chceme občas převézt rodinu? Nároky zákazníků se samozřejmě postupně vyvíjejí. Co bylo prioritou před deseti lety, nemusí dnes již platit. Český trh s automobily ukázal před časem například klesající zájem o automobily typu Škoda pickup, a tak jeho výrobu Škodovka v červnu 2001 ukončila společně s ukončením výroby oblíbené modelové řady felicia/felicia combi. Pokud tedy chce podnikatel tento typ, nezbývá než podívat se po starším vozu, nebo se poohlédnout po jiné značce. Oblibu mají již zmíněné vozy kategorie N1, které odvezou pět cestujících i jistý (a ne malý) náklad - například Renault Kangoo, Peugeot Partner, Citroen Berlingo a pností. Financí ale nikdy není nazbyt, zejména v malé a české firmě. A tak podnikatelé, jimž starší automobil dosloužil, či rozšiřs, drahé nebo nedostatkové náhradní díly, malou nebo méně kvalitní servisní síť.

Pro začátek: nový, nebo použitý?

Především začínající podnikatelé a živnostníci si zřejmě položí i zásadní otázku: Koupit si nový, nebo starší vůz? V začátcích příliš volných prostředků není, a tak je každá ušetřená koruna dobrá. Ostatně i někteří menší či střední autodopravci, kteří měli potřebu vyměnit starší nákladní vozy za novější typy, k tomuto řešení sahají a postupně kupují již použité vozy, které však splňují již přísnější nároky na emise, a také na ekonomičtější provoz. Přílišné šetření se však v případě automobilu může nakonec velmi prodražit. Z hlediska zaručení jistoty dopravy lze jednoznačně doporučit pořídit si vůz nový. Je pochopitelně spolehlivý. A když se objeví nějaké potíže, prodejce je povinen je v záruční době odstranit. Pravdou však současně je, že provoz nového automobilu je vzhledem k poskytovaným zárukám a rizikům poměrně drahý: Je třeba započítat povinné ručení, havarijní pojistku, jisté poplatky při garančních prohlídkách a další případné servisní práce ve značkovém servisu, respektive originální náhradní díly. To vše je potřebné k tomu, aby mohla trvat záruka na automobil poskytovaná výrobcem a aby majitel finančně „nevykrvácel“ při nějaké nehodě nebo odcizení vozu. Koupě ojetého automobilu je zpravidla sázkou do loterie. Nemůžete se stoprocentně spolehnout na informaci, že automobil není po havárii, že má najeto deklarovaný počet kilometrů, je naprosto v pořádku, bez vad a že není kradený ani samotný vůz ani některé jeho části. Jisti si nemůžete být ani u věhlasných autobazarů, jejichž reklama nás na každém kroku obklopuje. Nezbývá než v rozumné míře zariskovat. Některým problematickým místům koupě ojetého auta lze předejít tím, že si s sebou vezmeme někoho, kdo se v automobilech skutečně vyzná, nejlépe zkušeného automechanika. Dokáže na místě zkontrolovat některé údaje a posoudit z chování vozu jeho historii. I tak se však může stát, že během krátké několikakilometrové zkušební jízdy si ani nestačíte na automobil zvyknout, natož vycítit nějaké nesrovnalosti. Spoléhat na možnosti reklamace v těchto případech příliš nelze. (Bez ohledu na platnost zákona je pro prodejce stále dost cest, jak jeho výklad obejít.) Jisté riziko skýtají rovněž náhradní díly, například při koupi automobilu, který již není ve výrobním programu.

Ekonomika provozu

Při koupi vozu se samozřejmě posuzuje i jeho ekonomický provoz. Vedle spotřeby se zvažují i další ukazatele. Mnozí stále počítají, zda se vyplatí pořídit si auto se vznětovým nebo se zážehovým motorem. Zpravidla platí, že vznětová pohonná jednotka se vyplatí řidičům, kteří najezdí asi 40 000 kilometrů ročně. Detailní propočty se neustále mění, neboť se současně velmi rychle mění i jednotlivé veličiny, které rentabilitu provozu ovlivňují. Na jedné straně je to cena nafty, která už zase není o moc nižší než cena benzinů, a současně je vyšší pořizovací cena automobilů s tímto pohonem. Na druhé straně jsou vznětové motory stále úspornější a prodlužují se servisní intervaly, a tím pádem klesají i náklady na pravidelný servis. Dnes již ani neplatí, že servis automobilu se vznětovým motorem je dražší než automobilu se zážehovým motorem, neboť servisní náklady jednotlivých značek se liší. Existují však náhradní díly, jejichž cena se pohybuje vysoko, což při poruše po uplynutí záruční doby může znamenat pouze uhrazení dílu v plné ceně. To se týká především vstřikovacích čerpadel, jejichž cena je dost vysoká. Další hodnotou, která v České republice výrazně ovlivňuje náklady na provoz vozu, je pojištění. Protože se výše povinného ručení určuje podle objemu motoru, při srovnatelném výkonu je pojištění automobilů se vznětovými motory dražší, a to bez ohledu na to, že například se Škodou Octavií se zážehovým motorem o objemu 1,6 litru můžete způsobit stejnou škodu jako s Octavií 1,9 litru v provedení diesel. Do ekonomické kalkulace vstupují i daňové faktory. Mnozí malí podnikatelé si koupí auto pro svoji potřebu a firmě jej pronajímají na konkrétní služební cesty. V tomto případe lze z daňového hlediska uplatňovat pouze „cesťáky“, zatímco účty za benzin či naftu, opravy vozu či jeho mytí do účetnictví propašovat nelze. Relativně jednodušší cestou je pořídit si automobil do firmy. V tom případě do účetnictví patří účtenky za mytí vozu, benzin či naftu, náhradní díly, opravy a podobně. Oba dva způsoby nelze daňově kombinovat. Jedno úskalí však přeci jen skrývá ještě případný prodej automobilu. Pokud se rozhodne automobil prodat fyzická osoba (ne podnikatel), jednoduše jej prodá a nic se nemění. Pokud se však prodává automobil evidovaný ve firmě, musí se z prodeje tohoto automobilu zaplatit daň z příjmu.

Hotově, nebo na leasing?

Když už máte auto vybráno, zbývá zodpovědět jednu z posledních, zato nejzásadnějších otázek: Jakým způsobem koupi vozu financovat? Ať již se jedná o koupi za hotové, leasing, operativní leasing, dlouhodobý pronájem či splátky, každý z těchto způsobů má svoje úskalí a každý z nich nabízí jisté přednosti. Mění se různé odpisované částky vzhledem k daním, mění se vztah k automobilu, jeho pravidelné údržbě a opravám. Daňové výhody a nevýhody podrobně znají daňoví poradci, kteří dokáží výhodné způsoby financování objasnit. Faktem však je, že nejrozšířenějším pořízením vozu je leasing. Zaplatíte při něm sice víc, než kdybyste pořídili auto za hotové, má ale také několik výhod: „Volné“ finanční prostředky můžete použít na financování jiných věcí, můžete si pořídit potřebný automobil i v případě, že momentálně nevlastníte finanční hotovost atd. Prodej na splátky je jakousi opačnou variantou leasingu. Splácí se pravidelně stanovené částky společnosti, která půjčku na koupi vozu poskytla, s tím, že později lze automobil odkoupit za zůstatkovou hodnotu. Operativní leasing zpravidla využívají velké firmy. O provoz automobilu, garanční servis, opravy a podobně se stará leasingová společnost. Pracovníci firmy s vozidly pouze jezdí a v případě problémů volají leasingové společnosti. Do účetnictví se pak zapisuje částka za komplexní servis poskytovaný leasingovou společností. Obdobnou verzí je dlouhodobý pronájem auta.

Evropská kritéria

Při koupi vozu je dobré také zvažovat tzv. „evropská kritéria“, tedy zda splňuje podmínky pro jízdu na silnicích Evropské unie. U nových osobních i nákladních vozů a autobusů si asi není třeba touto otázkou lámat hlavu. Prověřit si ale, zda evropské parametry vůz splňuje, je dobré při koupi staršího vozu nebo při úvaze o výměně staršího nákladního auta za novější ojeté. U nákladních automobilů a autobusů se v EU neustále zpřísňují podmínky pro jejich provoz, pokud jde o emise a technický stav. Současné nákladní automobily jsou například o šedesát procent čistší a daleko tišší, než tomu bylo v sedmdesátých letech. A tento vývoj pokračuje. To znamená, že klasické české deset či více let staré liazky těžko mohou brázdit evropské silnice podle libosti. Obdobně lze ale uvažovat iu starých dodávek „dvanáctsettrojek“. Autobusy musí dnes splňovat a dodržovat stanovené podmínky Euro 0, pro výjezd autobusů do zemí Evropské unie. Autobus musí mimo jiné splňovat následující podmínky: minimální hloubku vzorku pneumatiky 1,6 mm, vybavení všech směrových světel výstražnými funkcemi, vybavení vozu omezovačem rychlosti (platí jen pro vozidla kategorie N3 nad 10 t), emise škodlivin podle předpisu Euro 0 a EHK 4901, hlukové emise podle předpisu 84424, což odpovídá EHK 5101, přičemž maximální povolená hodnota je 83 decibelů.

Zásady při rozhodování o novém vozu

1. Typ automobilu si předem vyberte po zralé úvaze, po zhodnocení všech možných způsobů použití nového automobilu včetně toho, kdo bude automobil používat.

2. Výrobce automobilů je vhodné volit pečlivě s ohledem na hustotu servisní sítě, cenu práce a cenu náhradních dílů.

3. S ohledem na aktuální i budoucí finanční situaci je třeba zhodnotit možnosti a poté preferovat nejlepší řešení za optimální peníze.

4. Při koupi ojetého vozu v autobazaru si určete kritéria, podle nichž budete autobazar vybírat. Podle nich pak zvolte ten nejserióznější, kde se nebudete obávat nakoupit.

5. Při koupi ojetého vozu je vhodné vzít s sebou odborníka, dále požadovat nějaký relevantní doklad o čistém původu automobilu, kontrolovat možné identifikační znaky, že automobil je po havárii (pozná se na některých částech karoserie, podle oprav, podle nových laků a nelícování některých dílů), zda není kradený (jiné nebo překlepané číslo karoserie a motoru, poškozený zámek), zda se nejedná o auto s kradenými díly (překlepané nebo jiné číslo motoru než vykazují doklady) nebo zda se nejedná o automobil s neukončeným leasingem (pravé doklady).

6. Podle typu ježdění, přepokládaného množství najetých kilometrů i množství střídajících se řidičů lze volit mezi zážehovým (benzin) a vznětovým (nafta) pohonem.

7. Volba nejvýhodnějšího způsobu financování - podle finančních možností a po poradě s daňovým poradcem.

Povinnost registrace silničních vozidel

Zákon č. 56/2001 Sb. platí sice již od 1. července 2001, obsahoval ale také některá přechodná ustanovení. Některé povinnosti, které tento zákon obsahuje, tedy teprve budeme muset splnit. Stojí jistě za to si alespoň některé části paragrafu, hovořícího o těchto povinnostech, připomenout:

§ 89 Přechodná ustanovení

3) Provozovatelé silničních motorových vozidel a přípojných vozidel jsou povinni do tří let ode dne účinnosti tohoto zákona uvést údaje v registru silničních vozidel vedeného podle tohoto zákona do stavu odpovídajícího skutečnosti; - tzn. mít registrační známku na SPZ do 30. 6. 2004

10) Vozidla, na která se nevztahovala povinnost registrace podle právních předpisů platných do účinnosti tohoto zákona, musí být zaregistrována v registru silničních vozidel nejpozději ve lhůtě tří let od účinnosti tohoto zákona. - tzn. například zaregistrování mopedů do 30. 6. 2004

PRAMEN: SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU, WWW.AUTOSAP.CZ

Složení vozového parku v ČR (souhrnné registrace k 31. 12. 2002)

Kategorie Počet registrací Průměrný rok výroby Průměrné stáří

Osobní automobily 3 648 905 1989,28 13,72

Užitková vozidla (všechny druhy) 427 820 1991,37 11,63

z toho jen: nákladní vozy 323 771 1992,63 10,37

tahače návěsů 24 378 1995,08 7,92

speciální automobily 63 662 1984,64 18,36

Motocykly 759 409 1972,29 30,71

Autobusy 21 343 *) 1988,90 *) 14,10 *)

Přívěsy za nákladní 123 644 1994,20 8,80

Přívěsy za osobní 482 430 1985,25 17,75

Traktorové přívěsy 99 646 1975,31 27,69

Návěsy 32 727 1992,75 10,25

Traktory 146 698 1978,04 24,96

Ostatní přípojná vozidla 1 952 2001,92 1,08

CELKEM (dle údaje CRV) 5 740 823 1986,46 16,54

CELKEM (dle součtu

jednotlivých kategorií) ) 5 744 874 1986,45 16,55 Poznámky: *) Zvýšení počtu v CRV registrovaných autobusů způsobeno přírůstkem registrací autobusů zn. ŠKODA, r. v. 1967 až 1989 (oproti pololetí 2002 „přibylo“ v CRV 2952 ks této značky). Uvedený přírůstek registrací zapříčinil i výrazný růst průměrného stáří autobusů, které se tím zvýšilo o 2,18 roku. Jako pravděpodobné vysvětlení se nabízí přesunutí části vozidel ŠKODA 1203, z kategoriie osobních automobilů. ) Rozdíl mezi celkovým údajem z CRV a součtovým údajem z registrací jednotlivých kategorií vozidel je pravděpodobně dán „zahrnutím“ 3751 ks vozidel (= 0,065 % celkových registrací) do dvou kategorií vozidel (otázka „vyfiltrování“ dat).

PRAMEN: AUTOSAP.CZ

BRAND24

Při koupi nového vozu pečlivě zvažte, k čemu bude automobil ve firmě sloužit. Bude např. využíván jako služební vozidlo (pro přepravu osob), nebo pro transport nákladu?

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV (2X)

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).