Auta z koncernu VW dotčená skandálem by v Německu mohla přijít o registraci

25. července 2017, 19:49 - čtk
25. července 2017, 19:49

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou aktualizaci softwaru. S odvoláním na dokumenty Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) to napsal německý server Focus Online. Vedle aut značky Volkswagen se to týká i vozů Škoda, Audi a Seat. České úřady zatím majitele postižených vozů postihovat neplánují.

Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů. Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.

V Česku se emisní problém týká zhruba 160 000 vozidel, jejichž majitele úřady zatím jakkoliv postihovat neplánují. „Nechceme pokutovat majitele, kteří si auta koupili v dobré víře, že splňují všechny předepsané emisní podmínky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Automobilka Škoda Auto k odebrání registrací autům bez aktualizace softwaru nevidí důvod. „Vozy lze bez omezení používat před i po provedení technických opatření, které pro zákazníky neznamená žádné výdaje navíc,“ uvedl mluvčí Škody pro Českou republiku Vítězslav Pelc. Z obeslaných provozovatelů škodovek v Česku si úpravu zatím nechalo provést přes 51 procent, třeba u superbů s dvoulitrovým turbodieselovým motorem je to víc než 72 procent. Celosvětově se servisní akce týká přibližně 1,2 milionu škodovek, z toho zhruba 94 000 v Česku.


Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu


Dodatečnou úpravu softwaru mnoho řidičů odmítá. Obávají se, že jakákoliv změna, po které bude auto splňovat emisní normy, způsobí, že vůz pak bude pomalejší a spotřebuje více paliva. Dodatečnou úpravu přitom nedoporučují ani někteří odborníci.

Focus uvedl, že v závislosti na tom, kdy obdrželi oznámení o úpravě softwaru, by mohli majitelé přijít o registraci vozu již v srpnu. Budou také muset zaplatit veškeré poplatky s tím související. Mluvčí Volkswagenu se ke zprávě odmítl agentuře Reuters vyjádřit.

Skandál s manipulací testů emisí ale není jediným, kterému Volkswagen čelí. Spolu s automobilkami Daimler, BMW, Audi a Porsche také čelí podezření z dlouholetých kartelových dohod. Záležitost vyšetřuje Evropská komise.

Zřejmě aby předešel možnému finančnímu trestu, oznámil Volkswagen v minulosti záležitost úřadům. Daimler tak ale podle listu Süddeutsche Zeitung učinil ještě dřív, díky čemuž by se právě on mohl v celé kauze vyhnout pokutě. Ta může být velmi vysoká. Loni Evropská komise vyměřila pokutu čtveřici výrobců nákladních aut v celkové výši tři miliardy eur. Automobilka MAN, která je dceřinou společností Volkswagenu, tehdy jako jediná nemusela nic platit, protože s úřady spolupracovala jako korunní svědek.

Přečtěte si také:

Jak se vyvíjí podíl dieselů v Evropě? Od roku 2011 pomalu klesá

Odklon od dieselů. Jejich podíl na trhu nových aut klesl pod 40 procent

Německé soudy: „Zakažte jízdu dieselem, snížíte tím emise.“


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Na které dani si z vašeho platu vezme stát nejvíc?
Je dobré znát plat kolegů?
Mám hypotéku, ale už ji nechci. Co můžu udělat?
Jak vyřídit voličský průkaz pro druhé kolo prezidentských voleb 2018? Pospěšte si!
Osobní finance pod kontrolou II: Je v jednoduchosti appky síla?
Auta
10 nejhorších aut roku 2017 podle Euro NCAP: Propadl Fiat,…
Konec světa? SUV Ferrari je už „hotová věc“. Představí se do roku 2022
Škoda Kamiq: Teoretický konkurent Dacie Duster se ukázal na prvních fotkách
Hyundai Veloster má stále o jedny dveře méně a nabídne až 275 koní
Nissan Xmotion ukazuje, jak budou vypadat příští SUV japonské značky
Technologie
Nové řadiče Thunderboltu 3. Umí DisplayPort 1.4 a periférie se dají připojit i k USB
Manipulace s Bitcoinem. Růst ze 150 na 1000 dolarů mohl způsobit jediný člověk
Panasonic ukázal první televizory OLED s podporou HDR10+
Vypadává vám doma Wi-Fi? Možná za to může Google
Jsou tu první disky s QLC NAND: Intel SSD 660p slibuje levné NVMe, výdrž je otázka
Hry pro příležitostné hráče