Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

 Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: shutterstock

Auta bez volantu? Běžně v provozu nejdříve za deset let, myslí si experti z branže

Jaroslav Matějka 26. září, 06:10  -  Jaroslav Matějka
 Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: shutterstock
26. září, 06:10

Platforma TU-Automotive oslovila tři stovky manažerů, šéfů firem, výrobců aut, dílů, softwarových vývojářů, prodejců a dalších expertů z automobilové branže s dotazy na pokroky dosažené v zavádění autonomního řízení. Z průzkumu vyplynulo, že největší překážkou rozvoje robotických aut jsou lidé.

Platforma respondentům položila tři otázky: Kdy bude trh připravený na samořiditelné vozy? Který faktor bude představovat hlavní překážku rozvoje trhu? A kterým odvětvím příjezd robotických aut bez řidičů nejvíce zatřese?

V roce 2029?

Už reakce na první dotaz ukázaly, že respondenti průzkumu neočekávají autonomní auta v ulicích našich měst zítra či pozítří. Nejčastější odpověď zněla za 10 let, následovalo 20 a více let. Zajímavé byly i odpovědi na otázku číslo dvě. Obava z toho, jak budou novinku akceptovat lidé, se dala předpokládat. V tomto ohledu bude podle expertů záležet hlavně na tom, jak budou samořiditelné vozy nakonec bezpečné a jak budou lidem představeny.

Mnozí z dotazovaných ale překvapili tvrzením, že bude záležet hodně na infrastruktuře. Tak zněla odpověď v 43,6 procenta. Co tím mysleli? Že nebudou sjednocená pravidla jejich provozu v jednotlivých městech? Státech? Nebo to, že většina moderních vozů budou elektromobily a bude záležet na rozvoji sítě nabíjecích stanic?

Překážky rozvoje samořiditelných aut ( Autor: Profit )

Překážky rozvoje

Autonomní vozy změní také svět byznysu a mnoha dalších odvětví, naznačily odpovědi manažerů na třetí otázku. A určitě to bude obrat k lepšímu. Historie nesčetněkrát ukázala, že změny v dopravě vedly vždy k příznivějším ekonomickým výsledkům, protože nabídly lidem větší šance.

Jsme na čtyřce

V jakém stadiu vývoje nyní robotická auta jsou? Organizace SAE International (Society of Automotive Engineers), sdružující profesionály z leteckého, automobilového i dopravního průmyslu, pro ně definovala mezinárodně uznávanou stupnici od nuly do pětky. Ta hodnotí, jak moc je daný vůz schopen samostatné jízdy.

Kdy bude trh připraven na samořiditelné vozy? ( Autor: Profit )

Kdy bude trh připraven?

Úroveň 5 (plná automatizace) je pořád ještě hudbou budoucnosti. Většina vývojářů momentálně řeší problémy kolem úrovně 4 (vysoká automatizace). Na tu se momentálně zaměřují nejvíce. „Je to proto, že autonomní auta na této úrovni už budou vhodná pro komerční využití. Budou dostatečně flexibilní na to, aby sehrála rozhodující roli v městské dopravě, která se odehrává na relativně omezeném prostoru,“ říká Stephen Lesh, představitel společnosti Uber.

Článek vyšel v magazínu Profit

Přečtěte si elektronickou


verzi Profitu zdarma


Čtěte také

Kryptoměny  Bitcoin

Bitcoin klesl nejníže za půl roku, dostal se pod 7000 dolarů

Hodnota kybernetické měny bitcoin klesla nejníže za šest měsíců, krátce se dostala i pod…

před 1 hodinou

Makrooko Miroslava Zámečníka

Hongkong - když vrchnost neví, kdy couvnout

Místní volby v Hongkongu tento víkend ukáží, zda voliči vytrestají spíše kandidáty, kteří…

před 1 hodinou

 Předsedkyně německých křesťanských demokratů (CDU) Annegret Krampová-Karrenbauerová

Sjezd CDU: Krampová-Karrenbauerová byla připravena skončit, strana se za ni postavila

Předsedkyně německých křesťanských demokratů (CDU) Annegret Krampová-Karrenbauerová dnes…

před 1 hodinou

Mark Zuckerberg před začátkem slyšení před senátním výborem pro finanční služby 23. října 2019

Rozbít Facebook na malé kousky aneb Kdo chytí Zucka?

Nad šťastnou hvězdou Marka Zuckerberga se pomalu začíná smrákat. Aktuálně se bičem na…

před 1 hodinou

 Transcon, ilustrační foto

Český Transcon postaví v Senegalu letiště za téměř čtyři miliardy korun

Český výrobce letištních řídicích a monitorovacích systémů Transcon Electronic Systems…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nezávazná přihláška jako poukázka na potíže. Pozor na některé aukční firmy
Kde se žije důchodcům nejlépe?
Mimořádná okamžitá pomoc je jednorázová a nenároková dávka. Činit může až 51 150 Kč
Růst rodičovské 2020 - kompletní info
Kdo musí platit rozhlasové a televizní poplatky nejen v nájmu?
Auta
Elon Musk předvedl pick-up Cybertruck
Mercedes-Maybach GLS 600 je reakcí na Bentaygu a Cullinan. Zaměření na čínský trh nezapře
Taxikáři z Amsterodamu žalují Teslu. Vadí jim nespolehlivost aut
Test Mazda MX-5 30th Anniversary: Óda na radost
Třinecké hokejisty vozí unikátní autobus
Hry pro příležitostné hráče