Aspoň si loknout

30. května 2012, 17:12 - Mgr. Dáša Hyklová
30. května 2012, 17:12

Čína vyprodukuje i vypije nejvíce piva na světě. České pivovary mají ale v exportu na tamní trh rezervy

Pouhou polovinu lahve piva vypil v průměru dospělý Číňan v roce 1961. Dokonce i v Íránu tehdy lidé konzumovali více chmelového moku. Dnes ve dvaceti hlavních čínských provinciích proteče hrdly tamních obyvatel přibližně 33 litrů piva na osobu ročně.
Česko kraluje pivnímu světu, pokud jde o spotřebu na obyvatele – v roce 2010 jsme si udrželi se 134 litry na hlavu prvenství před druhými Iry. Co do celkové spotřeby je však světovou jedničkou od roku 2008 Čína a ještě déle si drží světový primát ve výrobě. Loni se v zemi podle listu China Daily uvařilo 490 milionů hektolitrů piva, což představovalo meziroční zvýšení o 9,3 procenta a růst již osmým rokem po sobě.
Na čínský trh se proto v uplynulých letech slétávaly ambiciózní zahraniční pivovary jako vosy. V zemi sice stále převládá poptávka po domácím pivu, a to jak kvůli nižší ceně, tak národní hrdosti, čím dál více Číňanů ale zkouší světové značky. A jsou ochotni si za ně připlatit. Třebaže Carlsberg, Budweiser, Heineken nebo Skol se loni podílely na celkovém prodeji v Číně pouze z deseti procent, co do tržeb jejich podíl činil zhruba polovinu. Čeští výrobci ovšem zatím stojí stranou.

Bez reklamy to nepůjde

Číňané popíjejí pivo v restauracích, barech, na firemních a rodinných oslavách a při karaoke. Preferují přitom světlejší a méně hořké druhy. Pokud dají přednost cizí značce, musí je zaujmout. A když se jí to nepodaří slovutnou značkou, přichází na řadu alespoň přitažlivý název. Na to vsadil Budějovický Budvar, který v Číně prodává světlý i tmavý ležák pod značkou Bai De Fu, což v překladu znamená „mít mnoho štěstí“ či „všichni mají mnoho štěstí“.
Budějovický pivovar exportuje do země pivo od roku 2008, přičemž ten loňský patřil k nejslabším. „V roce 2011 jsme do Číny vyvezli 600 hektolitrů v sudech i v lahvích. Klíčové je pro nás východní pobřeží, Peking a Šanghaj a další industriální zóny a velká města,“ uvádí PR manažer pivovaru Petr Samec.
Pro tamní trh takové množství představuje kapku v moři, nicméně ani další české pivovary nejsou schopny vydělávat na čínském pivním boomu. Podle Českého statistického úřadu se loni vyvezlo z Česka do Číny pivo v hodnotě pouhých 521 tisíc dolarů. „Z českých piv se do Číny dováží řada značek, ale v podstatě bez výjimky tak činí nezávislí distributoři, kteří pak bez potřebných prostředků na reklamu na nasyceném čínském trhu těžce bojují o místo,“ vysvětluje Jan Hebnar, zástupce vedoucího obchodního oddělení velvyslanectví České republiky v Pekingu.
Na pojem „české pivo“ se podle něj v Číně jakž takž chytá ještě starší generace. Ta však mnoho lahví nevypije. Číňanům středního věku už naše značky nic moc neříkají, o mladých lidech inklinujících kvůli imagi k západnímu pivu ani nemluvě. „Pokud velké české pivovary nezahájí v Číně promyšlený marketing, na který by vydělily i odpovídající rozpočet, pak se nedá očekávat, že by se prodej českého piva v Číně do budoucna výrazně zvýšil,“ konstatuje Hebnar. Přinejlepším zvolna poroste z poměrně malé základny, jak bude pivo pronikat do dalších regionů a měst.

Vařit až na místě

Největší světové pivovary, jako je Anheuser-Busch InBev (majitel Staropramenu), SABMiller (majitel Plzeňského Prazdroje) nebo Heineken (majitel Starobrna), > v Číně pivo přímo vyrábějí. České schopnosti při vaření piva se v zemi nicméně příliš neuplatňují. „V současné době máme indikace o tom, že by se v Číně mělo začít vařit v relativně velkém objemu pivo s českou technologií, a sice ve městě Xilinhot v oblasti Vnitřního Mongolska,“ uvádí Jan Hebnar. Plán je však podle něj v poměrně raném stádiu.
Dovoz piva do Číny není snadný byznys. Kvůli vyšší ceně - v obchodech stojí importované pivo přibližně dvakrát tolik co domácí - se dovozci piva v Číně orientovali dosud hlavně na cizince, kteří v zemi dlouhodobě pracují. Budějovický Budvar se pak netají tím, že chce patřit mezi exkluzivnější a dražší značky.
Nicméně i pro importovaná piva se situace mění. S tím, jak příslušníci rostoucí střední vrstvy bohatnou, cena přestává hrát zásadní roli. Budějovický Budvar odhaduje, že jeho vývoz do Číny by mohl být letos vyšší, což naznačuje prodej v prvních třech měsících. Měnící se vztah Číňanů k importovaným značkám dokazuje, že o místo na tamním trhu se vyplatí bojovat. Není totiž pochyb o tom, že Čína má v tomto směru obrovský potenciál.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít