Apple ztrácí půdu pod nohama. Na poli chytrých telefonů jej podle analytiků předstihl čínský konkurent Xiaomi - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Apple ztrácí půdu pod nohama. Na poli chytrých telefonů jej podle analytiků předstihl čínský konkurent Xiaomi

,
Apple ztrácí půdu pod nohama. Na poli chytrých telefonů jej podle analytiků předstihl čínský konkurent Xiaomi
Zdroj: Depositphotos
  • Co do počtu vyrobených telefonů zaujímá první místo na trhu korejský Samsung

  • Na druhém místě ale došlo ke změně. A to na úkor Applu, kterého v této pozici nahradila čínská firma Xiaomi

  • Vzestup tamních výrobců potvrdily ještě firmy Oppo a Vivo, které se rovněž vešly do první pětky. Naopak společnost Huawei z ní vypadla

  • Celosvětově se ve druhém kvartálu tohoto roku prodalo o 12 procent chytrých telefonů víc než vloni

Druhé letošní čtvrtletí přineslo na poli výrobců chytrých telefonů poměrně zásadní změnu. Obvyklý tandem Samsung – Apple, který v poslední době žebříčku největších producentů smartphonů vévodil, byl narušen. Americký technologický gigant musí svoji druhou pozici přenechat dravému čínskému rivalovi, firmě Xiaomi.

Její tržní podíl v průběhu měsíců dubna až června narostl na současných 17 procent, čímž se dostala o tři procentní body výš, než na jakých číslech se aktuálně pohybuje společnost založená před pětačtyřiceti lety pány Jobsem, Wozniakem a Waynem, a o pouhé dva za zmíněný Samsung. Uvedli to analytici z přední poradenské firmy Canalys.

Dříve lidi spojovala, teď se jich zbavuje. Ve snaze snížit náklady Nokia propustí 10 tisíc zaměstnanců

„Xiaomi svůj zahraniční byznys buduje velmi rychlým tempem,“ uvedl pracovník zmíněné společnosti Ben Stanton. Výrazného nárůstu co do počtu dovezených chytrých telefonů této čínské značky se podle zveřejněné zprávy dočkaly především země západní Evropy, Afriky a latinské Ameriky. V případě starého kontinentu došlo k meziročnímu navýšení odbytu o 50 procent, v Africe o sto padesát a na druhé straně Atlantiku pak dokonce o celých tři sta.

Ještě pozoruhodněji ale vyznívají pro Xiaomi globální čísla za loňský rok, zvláště ve srovnání s konkurencí. Zatímco Apple a Samsung navýšily objem své produkce oproti předloňsku o pouhé jedno, respektive 15 procent, pekingský výrobce si polepšil o úctyhodných třiaosmdesát. Čím je to způsobeno, vysvětlil redakci Euro.cz Michael Kopta z brokerské společnosti XTB:

„Tento trh je velmi sezónní. Apple většinou svůj podíl zvyšuje během čtvrtého kvartálu, kdy jsou představeny nové modely – tedy během silného vánočního kvartálu. Zákazníci Applu tedy čekají na nový model iPhonu a před Vánocemi jsou ochotni utratit více peněz. V dalších kvartálech pak většinou začne podíl prodejů Apple klesat a právě v této fázi se momentálně nacházíme.“

Číňané se hlásí o slovo

Výše uvedené údaje vypadají na první pohled skvěle, je však nutné je zasadit do kontextu. Xiaomi se podle Stantona daří navyšovat prodeje mimo jiné i proto, že čínské mobily jsou o poznání levnější než konkurující americké výrobky – v průměru až o 75 procent.

Tento fakt se ale podobně jako druhá pozice Applu stane nejspíš již brzy minulostí. Také Xiaomi se totiž relativně nedávno vrhlo se svými mobily Mi 11 Ultra, respektive Mi Mix Fold i do oblasti prémiových telefonů, jež se rozhodně neprodávají za pár tisíc korun. A přidávají se i další čínské firmy, z čehož vyplývá, že aktuální pořadí v žebříčku největších světových producentů chytrých mobilů pravděpodobně čeká v příštích měsících menší rošáda.

„Bude to tvrdá bitva, jelikož společnosti Oppo a Vivo sdílejí stejný cíl a obě jsou ochotné vynaložit na reklamu v masmédiích velké peníze, aby vybudovaly své značky způsobem, jaký je Xiaomi cizí,“ dodal Stanton.

Co měsíc, to nová akvizice. Tim Cook poodhalil, kolik firem skoupil jeho Apple za posledních šest let

Zmínění výrobci se aktuálně těší shodnému 10procentnímu tržnímu podílu, přičemž za poslední rok povyrostli o 28, respektive 27 procent. To mimo jiné znamená, že z top pětky vypadla jiná čínská společnost, a sice Huawei. Ta doplatila na sankce, které na ni v květnu 2019 uvalily Spojené státy za to, že podle nich mohl Peking využít jí nashromážděná data o vlastních zákaznících ke špionážním účelům.

Zmíněné sankce mimo jiné zamezují Googlu poskytovat technickou podporu novým přístrojům značky Huawei, v důsledku čehož došlo k omezení funkčnosti jejich operačních systémů Android, což mělo za následek, že se mimo území Číny staly takřka neprodejné. I proto muselo vedení firmy začátkem letošního roku vyrukovat se zbrusu novým systémem známým pod jménem Harmony.