Menu Zavřít

Apetit vydavatelů i uživatelů stoupá

8. 11. 2004
Autor: Euro.cz

Finanční ústavy vymýšlejí a nabízejí stále nové produkty

Nízká zadluženost lidí drásá nervy tuzemských bankéřů. Podle jejich názoru si Češi stále málo půjčují, i když především spotřebitelské úvěry a hypotéky se prodávají jako nikdy předtím. Jednou z cest, jak dostat zadluženost lidí do správné evropské úrovně, jsou kreditní karty. Podmínky, které musí pro jejich získání žadatel splnit, jsou stále benevolentnější. Úvěr na kartě v hodnotě okolo 20 tisíc korun dnes může získat člověk s čistým příjmem deseti tisíc korun, přičemž tato hranice se neustále snižuje. V uplynulých letech banky propagaci kreditních karet záměrně opomíjely. Svou pozornost soustředily především na prodej spotřebitelských úvěrů, případně nabízely kontokorent. Doba, kdy je běžné mít v peněžence jak klasickou debetní kartu, tak kartu úvěrovou, však již přichází.

Karty lákají k utrácení.

Kreditní karta je v podstatě spotřebitelským úvěrem, její úroková sazba je však ve srovnání s úvěrem vyšší. Majitel karty ale nemusí pokaždé, když si chce půjčit, chodit do banky a žádat o úvěr. Má jej stále při sobě. Užitečné je využití kreditní karty v kombinaci s klasickou kartou debetní. Pro správné řízení likvidity je ideální, aby kreditní kartou její majitel platil a debetní vybíral peníze z bankomatu. Pokud má člověk v bance nastaveno automatické splácení půjčky po vypršení bezúročného období, nestojí ho používání kreditní karty téměř nic. Zároveň má volné peníze, se kterými může disponovat. To však svádí k většímu utrácení a banky na to spoléhají. Po několika měsících pečlivého hlídání výdajů půjčka v peněžence přiměje člověka k tomu, aby si koupil věc, na kterou nemá. Změnit automatické splácení úvěru a nastavení splátkového kalendáře je dnes možné udělat i po telefonu, takže překážka není žádná. Banky obvykle chtějí jako minimální měsíční splátku pět až deset procent z úvěru. Kreditní karta se kromě placení dá použít i k vybírání z bankomatu, účet, který banka předloží za takový výběr, však až trojnásobně převyšuje běžný poplatek za výběr debetní kartou.

Výhodná dobročinnost.

Pro to, aby lidé více karty využívali, vymýšlejí banky stále nové produkty. Do České republiky se již postupně dostávají v zahraničí velmi oblíbené a rozšířené co-brandované karty a takzvané afinitní karty. Spolupráce banky s obchodníkem, jehož „brand“ karta nese, je užitečná pro všechny strany. Majitel karty s ní daleko víc platí, neboť je motivován nejrůznějšími výhodami - může sbírat míle s leteckými společnostmi, mít slevy ve vybraných obchodech či levnější zájezdy. Vydavatel karty s radostí sleduje, že si držitel karty více půjčuje, obchodník si mne ruce nad vyššími tržbami. Velmi aktivní je v této oblasti HVB Bank, která vydává karty s Českými aeroliniemi, klubem iDnes a mladoboleslavskou Škodovkou. Afinitní karty jsou kreditní karty vydávané ve spolupráci s neziskovými organizacemi. Jejich držitelé nebo vydavatelé platí za každé použití karty určitou částku na konto takové organizace. V České republice zatím tyto karty vydává pouze Raiffeisenbank ve spolupráci s National Geographic. Vlastníci afinitních karet rádi ukazují, že podporují dobročinnost, a tak podle statistik Raiffeisenbank využívají tuto kartu třikrát častěji, než je průměr na trhu. Dobročinnost je přitom nic nestojí, protože na konto National Geographic za ně přispívá banka. Podle asociace MasterCard o vydávání těchto karet uvažují i jiné banky, Visa zatím zájem neregistruje.

BRAND24

Cílevědomá banka.

S tím, jak roste zájem lidí o kreditní karty, stoupá také apetit jednotlivých vydavatelů. Na tuzemském trhu dnes v této oblasti s přehledem vládne Česká spořitelna ovládající polovinu trhu. Na její místo se chce během následujících pěti let dostat Citibank, dnes čtvrtý největší vydavatel. Ať to dopadne jakkoli, mají se spotřebitelé na co těšit. Na zvýšené konkurenci mohou pouze vydělat. Ke konci prvního pololetí bylo v České republice vydáno přes 280 tisíc kreditních karet, za šest měsíců letošního roku vzrostl jejich počet o 80 tisíc. Z údajů obou hlavních karetních asociací vyplývá, že dynamika vydávání kreditních karet neustále roste. Například VISA zaznamenala v prvním pololetí 88procentní meziroční nárůst. Hodnota transakcí kreditními kartami Visa vzrostla o 80 procent a za dvanáct měsíců dosáhla 2,2 miliardy korun.

Banka Počet vydaných karet Roční úroková sazba
Česká spořitelna 143 000 19,8 % Komerční banka 66 000 18,9 % HVB Bank 40 000 16 % a 23,4 %* Citibank 31 000 26,4 % ČSOB 19 000 19,2 % Raiffeisenbank 5000 22,7 % Živnostenská banka 800 15,4 % *Nižší úrok dostane zákazník, pokud má v bance účet
Jedná se o přibližný údaj vypočtený ze statistiky Sdružení pro bankovní karty. Citibank odmítá přesná čísla zveřejňovat

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).