Menu Zavřít

Analytici zveřejnili žebříček podnikatelských rizik pro rok 2011

20. 1. 2011
Autor: profit

Za nejzávažnější hrozbu pro své fungování považují nadnárodní společnosti i nadále regulační opatření a soulad se zákonnými požadavky. Mezi podnikatelská rizika pro rok 2011 se pak nově zařadila sílící role národních vlád.

Foto: Miloslav Hamřík

Vyplývá to z pravidelného průzkumu „Global Business Risk Report“ společnosti Ernst & Young. Nejvýznamnější změnou v porovnání s rokem 2010 je posun rizika snižování nákladů o čtyři místa na druhou pozici v žebříčku a související skok o deset míst na pátou příčku v případě rizika tlaku na snižování cen.

Jan Fanta, partner podnikového poradenství a řízení rizik Ernst & Young, vysvětluje důvody, které zapříčinily, že problematika cen trápí tolik společností: „Na globálním trhu jsme svědky dále sílící konkurence v boji o podíly na trzích. Při současném pomalém růstu vyspělých zemí a při snaze maximálně se prosadit na rozvíjejících se trzích, nepředstavuje výrazný posun cenových tlaků směrem nahoru v sestavovaném žebříčku až takové překvapení.

Žebříček Top 10 nejzávažnějších podnikatelských rizik pro rok 2011 z pohledu mezinárodních společností (v závorce pořadí z roku 2009):

1. Regulační opatření a shoda se zákonnými požadavky (compliance rizika) (1)

2. Snižování nákladů (6)

3. Pomalé hospodářské oživení/návrat recese (3)

4. Tržní rizika (nové)

5. Cenové tlaky (15)

6. Využití potenciálu schopných pracovníků (4)

7. Dostupnost úvěrového financování (2)

8. Riziko společenské přijatelnosti podnikání (9)

9. Posilování role národních vlád (nové)

10. Nově vznikající technologie (13)

Ve výhledu na rok 2011 se mezi desítku nejvýznamnějších rizik poprvé zařadila tržní rizika. Tento výsledek naznačuje, že všeobecné obavy například z vývoje eurozóny sílí a mnoho rizik, která měla původně ryze podnikový charakter, tvoří nyní samostatnou kategorii. Účastníci nedávné studie Competing for Growth, zpracované společností Ernst & Young, se domnívají, že trhy jsou nyní mnohem rozkolísanější a různorodější než před nástupem finanční krize.

Dosažitelnost úvěru klesla z druhého nejvýznamnějšího rizika v roce 2010 na sedmou příčku, z čehož vyplývá určité zlepšení podmínek pro získávání financování. Stále zde však existují jistá omezení a budoucí vývoj nelze přesně odhadnout. Zpráva v této souvislosti označuje udržování velmi dobrých vztahů s investory za jednu z deseti nejvýraznějších příležitostí rozvoje globálně působících podniků. Při nedostatku úvěrů je pro společnosti více než žádoucí mít otevřené možnosti použít také jiné druhy financování.

Podnikatelské příležitosti pro rok 2011

Vzhledem k předpokládanému tempu růstu je celkem logické, že pozici nejčastěji zmiňované podnikatelské příležitosti pro rok 2011 zaujal růst poptávky v rámci rozvíjejících se trhů.

Rozvíjející se trhy představují v současné době největší potenciál pro růst, zejména pak pro státy, jejichž hospodářství je založené na exportu nejrůznějších komodit, ale také pro některé vyspělé tržní ekonomiky, které v exportu vidí lék na vlastní ekonomickou situaci a řešení oslabující měny, “ dodává Jan Fanta.

Inovace v oblasti produktů, služeb a provozu spolu s důslednějším uplatňováním strategie pro jednotlivé činnosti podniku se umístily na druhém, respektive třetím místě mezi nejvýznamnějšími podnikatelskými příležitostmi pro rok 2011. Tento trend je důkazem obnoveného zájmu o posilování konkurenceschopnosti a růstu na počátku nastupujícího roku.

Ostatní příležitosti, jimž podniky s ohledem na budoucí vývoj přikládají důležitost, zahrnují prosazování čistějších (zelených) technologií, nové marketingové kanály vytvářené sociálními sítěmi a rozvoj partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Žebříček Top 10 globálních podnikatelských příležitostí pro rok 2011 z pohledu celosvětově působících společností:

1. Růst poptávky v rámci rozvíjejících se trhů

2. Inovace v oblasti produktů, služeb a provozu

3. Důslednější uplatňování strategie pro jednotlivé činnosti podniku

4. Investice do IT

5. Investice do čistých technologií

6. Investice do procesů, nástrojů a školení pro dosažení vyšší produktivity

7. Fúze a akvizice

8. Nové marketingové kanály

BRAND24

9. Partnerství veřejného a soukromého sektoru

10. Udržování vztahů s investory

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).