Americký doručovatel DoorDash kupuje Wolt. Zaplatí za něj akciemi v hodnotě sedmi miliard eur - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Americký doručovatel DoorDash kupuje Wolt. Zaplatí za něj akciemi v hodnotě sedmi miliard eur

,
Americký doručovatel DoorDash kupuje Wolt. Zaplatí za něj akciemi v hodnotě sedmi miliard eur
Zdroj: Depositphotos
  • DoorDash kupuje celý podíl finského Woltu. Firmy to oznámily včera a transakce má být uzavřena do poloviny roku 2022

  • Vedení obou firem si od spojení slibuje především sdílení zkušeností, inovací a urychlení růstu ve světě

  • Obě společnosti operují ve stejném oboru – dováží zákazníkům nákup či jídlo z obchodů a restaurací

Wolt spojí síly s nadnárodní společností DoorDash. Zástupci obou firem to oznámili v úterý v San Franciscu. Většina akcionářů Woltu se již dohodla na definitivní akvizici, v níž DoorDash odkoupí sto procent podílu Woltu. Celková hodnota transakce se vyšplhá na přibližně sedm miliard eur (176,4 miliard korun), s výhradou obvyklých úprav kupní ceny. Obchod bude zřejmě uzavřen v první polovině příštího roku a podléhá obvyklým regulacím. Pro partnery a zákazníky Woltu se podle jeho zástupců nic nemění. Firma bude dál pokračovat pod stejným názvem, se stejnou aplikací a zůstanou jí i zaměstnanci.

„DoorDash a Wolt sdílí stejnou vizi, obě společnosti chtějí vybudovat globální platformu pro místní dopravu, která posiluje komunity, v nichž operujeme,“ říká Tony Xu, spoluzakladatel a výkonný ředitel DoorDash. „Pod vedením Mikiho Kuusi Wolt vytvořil optimistickou kulturu s operační přesností a se sklony k akcím, které se podobají těm našim. Věříme, že když spojíme síly, urychlí to vývoj našich produktů, protože se budeme lépe soustředit na své konkrétní trhy. Zlepšíme naše služby zákazníkům a obchodníkům i podmínky pro kurýry,“ dodává Xu.

Burger, kosmetika i spodní prádlo až ke dveřím. Wolt na podzim spustí vlastní rozvážkový obchod

Wolt má aktuálně přibližně čtyři tisíce zaměstnanců a působí jako městská doručovací služba ve 23 státech. Podle dat společnosti získává většinou od zákazníků pozitivní hodnocení a klienti se k němu vrací. Kurýři v současnosti již operují jak ve venkovských městech, tak v centrech metropolí. Zároveň je finská firma zaměřená na inovace, takže DoorDash věří, že akvizice jim pomůže znalosti sdílet, aby se dohromady stali světovým lídrem v oboru.

Agresivní investice

„DoorDash vybudoval neuvěřitelný podnik na nejdůležitějším trhu na světě, zatímco Wolt pochází z malé domovské země. My jsme museli velmi brzy zvládnout umění expanze. Během tohoto procesu jsme si uvědomili mnoho podobností našich dvou týmů, kultur a společností, protože jsme byli formováni podobnými okolnostmi, i když na jiných stranách světa. Jsme opravdu nadšeni, že můžeme spojit síly s Tonym Xu a týmem DoorDash, abychom společně vybudovali něco ještě většího,“ řekl spoluzakladatel a generální ředitel Woltu Miki Kuusi.

Podle Tonyho Xu povede Kuusi po akvizici odnož firmy DoorDash International. Jeho úkolem bude posílit společnost v mezinárodním měřítku, vyvíjet nové produkty a efektivně investovat. Oba ředitelé se shodují, že platforma musí globálně růst, a tak se chystají  agresivně investovat ve velkém.

Pátý největší prodej české firmy za poslední dekádu. Polské Allegro kupuje za 25 miliard e-shop Mall Group a dopravce WE|DO

„V éře internetu máme možnost vystavět světovou firmu založenou na lokálních službách,“ uvedl Xu. Díky Woltu získá společná firma více talentů a DoorDash se bude moci soustředit na americký trh, protože ten evropský má v paži finská společnost.

Platba v akciích

Transakce jako taková proběhne celá v akciích. Vlastní kapitál společnosti DoorDash, vydaný jako součást transakce, bude oceněn na 206,45  dolarů (zhruba 4497 korun) za akcii na základě 30denního VWAP společnosti DoorDash ke 3. listopadu 2021. Pro zaměstnance a management společnosti Wolt bude vyhrazen retenční fond ve výši přibližně 500 milionů eur (12,6 miliardy korun).

Představenstvo obou společností transakci schválilo a akcionáři, vlastnící většinu společnosti Wolt, se zavázali ji podpořit. Společnost DoorDash k dnešnímu dni doručuje zboží v sedmi tisících měst napříč USA, Kanadou, Austrálií a Japonskem. Od svého založení v roce 2013 se zabývá budováním takzvané last-mile infrastruktury. Wolt vznikl o rok později a od počátku ze zabýval především dovozem jídla z restaurací. Nyní ale rozváží i sortiment celé řady prodejen. Oba doručovatelé se věnují stejné činnosti, ale na odlišných světadílech.