Americké aerolinky propásly šanci vydělat na levné ropě

Pavel Michl 20. června 2016, 13:00  -  mic
20. června 2016, 13:00

Nízké ceny pohonných hmot z úvodu tohoto roku představovaly pro mnoho firem velkou příležitost pojistit se proti zdražení paliv na delší dobu dopředu. Velké aerolinky ve Spojených státech toho nevyužily, ale nelitují toho. Trh je podle nich příliš nestabilní.

Mohlo by se zdát, že největší hráči v americkém vzdušném prostoru promeškaly v úvodu letošního roku výhodnou příležitost. Společnosti jako Delta Airlines či United Continental Holdings (vlastník United Airlines) se mohly pojistit proti růstu ceny pohonných hmot, které tvoří významnou část jejich nákladů.

Ropa na začátku roku klesla pod třicet dolarů za barel, nyní je o dvacet dolarů výše. Souběžně samozřejmě vzrostly i ceny leteckých pohonných hmot. Tryskové palivo v USA zdražilo od ledna, kdy dosáhlo dna 80 centů za galon, o téměř 80 procent k aktuální ceně kolem 1,4 dolarů.

Minulý rok náklady na palivo aerolinkám poklesly. Historicky se na všech nákladech podílely zhruba třetinou, tedy nejvíce ze všech položek, loni je ale dohnaly náklady na zaměstnance. Podle aerolinek však mohly být výdaje ještě nižší nebýt špatně uzavřených pojištění.

„To co aerolinky kvůli špatnému zajištění po pádu ropy prodělaly, mohly z části smazat,“ řekl agentuře Bloomberg Bob Mann, šéf konzultační společnosti R.W. Mann. Pojištění proti růstu ceny paliva „by vytvořilo výjimečné zisky v jejich bilancích“.

Vývoj ceny ropy za poslední rok

Aerolinky ale nelitují a zajišťovat se ani teď nehodlají. Odrazuje je proměnlivost trhu a samotná cena zajištění. Podle šéfa Delty Edwarda Bastiana stálo jeho společnost v posledních letech pojištění čtyři miliardy dolarů. Aerolinka by se podle něj nevrátila k zajištění, ani kdyby ceny ropy opět spadly pod 30 dolarů za barel. „Trh je příliš proměnlivý,“ tvrdí Bastian. „Nevrátíme se k pojištění, dokud nespatříme dlouhodobou stabilitu.“ Jde však o spojené nádoby, pojištění se prodražuje právě kvůli vysoké volatilitě.

Na neschopnost uhlídat krátkodobé výkyvy si stěžují také United Airlines nebo Southwest Airlines. „Náš program zajištění chápeme jako pojištění proti volatilitě ceny paliv. Nesnažíme se porazit nebo přechytračit trh,“ prohlásil mluvčí Southwest Airlines Chris Mainz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Jak je to s opravami chyby Spectre. Aktualizace mikrokódu, operačního systému a důsledky
Letí na vás raketa! Chyba operátora softwaru pro poplach způsobila na Havaji paniku
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
Hry pro příležitostné hráče