Američané jsou naladěni na spotřebu, na tamní trh je vhodné vstoupit teď, radí Jan Kubata z CzechTrade - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Američané jsou naladěni na spotřebu, na tamní trh je vhodné vstoupit teď, radí Jan Kubata z CzechTrade

,
Američané jsou naladěni na spotřebu, na tamní trh je vhodné vstoupit teď, radí Jan Kubata z CzechTrade
Zdroj: CzechTrade

V USA se otevřely brány pro český export. Američané jsou naladěni na spotřebu, tvrdí ředitel regionálního centra agentury CzechTrade v Chicagu Jan Kubata.

V jaké kondici je americký trh?

Trh Spojených států v současné chvíli vypadá slibně a nepředpokládá se žádná krize. Obchodu svědčí ukončení obchodní války s Čínou a snižování úrokových sazeb centrálních bank. V USA je zároveň jedna z nejnižších nezaměstnaností a HDP sice pomalu, ale neustále roste.  Otázkou je, jak dopadnou letošní listopadové volby, jestli Donald Trump setrvá v prezidentském úřadu další čtyři roky, nebo dojde ke změně administrativy.

Čím se liší Trumpova administrativa od vlády jeho předchůdce Baracka Obamy?

Trump je byznysmen a na jeho vládě je to vidět. Právě během jeho působení došlo ke znovuoživení odvětví, která byla dříve utlumena. Hovořím zejména o těžebním průmyslu, uhlí a ocelárnách. To vedlo k velkému optimismu na trhu, a i když bude růst HDP pozvolnější, stejně překoná Evropu.

Znamená to, že je vhodná doba pro vstup na americký trh?

Určitě, americký trh je tím nejvíce konkurenčním na světě, pro český export se na něm v posledních letech otevřely brány do mnoha sfér jako je průmysl, ICT, ale i služby. Co se týče průmyslu, tak zlaté časy čeští exportéři zažívají v oblasti civilního letectví, dopravy a infrastruktury, těžby, energetiky, sklářství a keramiky, strojírenství, zdravotnictví a farmacie, zemědělství a dalších odvětví.

České firmy by toho měly využít. Pozitivní pro obchod je i způsob života většiny Američanů. Žijí konzumně a dost často na dluh, což také podporuje celý systém kreditních karet a jejich splácení.

Systém firemního financování funguje podobně?

Bankovní sektor je podnikání v současnosti velmi otevřený. Banky vám dají úvěr na základě vašeho kreditního skóre. Skóre stanovují privátní společnosti jako jsou třeba Equifax nebo Transunion.  Kreditní společnosti, které vám poskytují kreditní rámce a vydávají kreditní karty, jsou na bankách nezávislé a berou v potaz také vaše kreditní skóre a mohou vám snížit váš interest rate (Visa, MasterCard, American Express a další).

Takže pro banku ani kreditní společnost není podstatné, kolik máte na účtu, ale musíte pravidelně utrácet a pravidelně splácet. Pak vám roste kreditní skóre, zvyšuje se vám kreditní limit a zároveň se vám snižují kreditní úroky.


Česká pistole Alien nadchla v Americe. Vyhrála na veletrhu v Las Vegas


Získat úvěr je tedy snazší.

Když máte dobré kredit skóre, dostanete na kartě určitý limit, například 150 tisíc dolarů. V bance pak nemusíte o úvěr žádat vůbec, jednoduše vyčerpáte limit vaší kreditní karty a až následně splácíte.  

Jaké jsou překážky?

Podle mého názoru je největší překážkou nedostatek pracovní síly. Z pohledu nezaměstnanosti jsou na tom Spojené státy podobně jako Česko, nalézt vhodné specialisty je v obou zemích náročnou disciplínou. Na druhou stranu to ale neomezuje tuzemské firmy v podnikání v Americe. Máme mnoho příkladů, kdy mají Češi v USA nejen pobočku, ale také investují.

Která povolání v USA chybí?

Je zde například velký nedostatek kvalifikovaných dělníků. Již dnes víme, že do čtyř let bude na americkém pracovním trhu chybět 400 tisíc svářečů. Nedostatkovou profesí budou ale i piloti, kterých bude už v příštím roce chybět 20 tisíc, nebo také lékaři. Všechna tato povolání mají jedno společné – trvá dlouhou dobu, než člověk získá potřebné zkušenosti.


Bělorusko chce do WTO, urychluje reformy. Příležitost využili i čeští dodavatelé

Tradičním odvětvím je výroba těžkotonážních traktorů, jako je nový, nejrobustnější model Belarus

Kterým českým produktům se v USA příliš nedaří?

Příkladem za všechny může být například lisované sklo, tuzemské nemá moc šancí uspět proti levné asijské konkurenci. Naopak žádané jsou výrobky s chytrým technologickým řešením nebo vysokou přidanou hodnotou.

Co americký zákazník vyžaduje?

Klíčový je servis. Pokud nabízíte kompletní technologický celek, musíte nabízet i servis. Přece jen obchodovat a dovážet věci přes oceán je finančně i časově náročné, a proto je nutné mít ve Spojených státech sklad náhradních dílů a techniky, abyste byli schopni do 24 hodin problém začít řešit. Američané nakupují nejen na bázi poměru cena-výkon, ale také zastávají názor, že „čas jsou peníze“ a nikdo nechce řešit vysoké ztráty kvůli dlouho odstavenému stroji.

Co je dále pro Američany typické?

Jsou to velcí patrioti, rádi dávají najevo, jak jsou na svou zem hrdí. Třeba i tím, že si koupí vlajku a pověsí si ji před dům. Je dobré na to myslet a přizpůsobit tomu svou obchodní strategii během obchodních jednání. Důležitá je také příprava a detailní seznámení se s místem, do kterého míříte. Zjistěte, jaký je oblíbený místní sport, co je na daném místě výjimečné. Pochvalu slyší stejně rád Američan jako Čech.

Na co je důležité myslet při obchodních jednáních?

Obecně platí, že existují tři základní věci, o kterých se při jednání se zahraničním klientem nemluví. Nerozebírá se politika, otázky víry a vtipy na ženy, gendery nebo rasu. A také je dobré vyvarovat se českého humoru, ten totiž pořád zůstává ve většině zemí světa nepochopen. 

Jaké jsou hlavní překážky pro české exportéry?

Největší překážka je rozhodně vzdálenost a oceán. Západní pobřeží je od nás devět tisíc kilometrů a jakékoliv podcenění přípravy se díky tomu může šeredně prodražit. Další věc je, že v Americe se platí v dolarech a mluví se zde anglicky, ale to je jediné, co je všude stejné. Má totiž 50 států a v každém se používá jiné obchodní právo, čehož si exportér musí být vědom a předem se s tím seznámit.  

Z toho důvodu je dobré mít po boku kvalitního právníka. Další překážkou jsou certifikace a homologace, protože principiálně Spojené státy neuznávají ty evropské. I od toho je tu CzechTrade, aby pomohl a sehnal informace. Hlavní je nemít strach a odhodlat se k prvnímu kroku, se zbytkem poradíme.

Jak může ještě CzechTrade pomoci?

Nabízíme kompletní podporu a individuální služby jsme schopni přizpůsobit přímo na míru. Firmy podporujeme také v rámci veletrhů a výstavních akcí. Ty jsou v USA zvláště důležité, protože když nákupčí něco poptávají, jdou právě na veletrhy. Je to pro ně úspora času, když mají všechny možnosti pohromadě, protože Amerika je rozsáhlá a hledat si jednotlivé firmy je zdlouhavé i v rámci jednoho státu. CzechTrade umí zajistit plochu, stánek, polepy a hlavně asistenci přímo na místě.

Odmítli jste někdy českou firmu?

Ano, občas se to stane. Jsou to většinou firmy, které přijdou s tím, že by rády vyvážely do USA, ale z našeho pohledu na to nejsou připravené, ať už po stránce administrativní, finanční nebo personální. To poslední, co chceme, je, aby firmy prodělaly peníze. Proto jim doporučujeme, aby nejdříve navštívily semináře pořádané CzechTrade, které jsou zaměřené na oblast mezinárodního obchodu, na kterých se dozví, co to vlastně vývoz je a co obnáší. Takových případů, ale stále ubývá.

Američané jsou naladěni na spotřebu, na tamní trh je vhodné vstoupit teď, radí Jan Kubata z CzechTrade
2.1 (42.86%) 7 hlasování
Diskuze