Menu Zavřít

Ambasadorka malých podniků Linda Vavříková

24. 5. 2010
Autor: profit

Linda Vavříková v dětství hrála počítačové hry a studovala žurnalistiku. Uvědomila si, že chce podnikat, a založila firmu Allegria. Lidem nabízí třeba jízdu bojovým vozidlem. Teď bude tváří kampaně na podporu malého podnikání.

Autor: Martin Siebert

Českým ambasadorem Evropského týdne malých a středních podniků 2010 se stala Linda Vavříková, zakladatelka, jednatelka a spolumajitelka společnosti Allegria – Firma na zážitky.

Její tatínek je chirurg, maminka byla původně právnička, později obchodnice. „Dětství jsem měla veselé,“ vzpomíná podnikatelka. „Tehdejší zážitky – vycházka do zoologické zahrady, jízda parníkem, první lyžování – mě možná vedly k tomu, že jsem založila firmu na zážitky. Uvědomila jsem si, že to byly dárky, které si dodnes nejvíc pamatuji a které si nesu na celý život, i když třeba z plyšáků jsem také měla obrovskou radost,“ dodává.

Její firma dnes poskytuje služby v podobě netradičních dárků a zážitků. V nabídce je například den na jachtě, let historickým dvojplošníkem, tandemový seskok, romantická plavba Prahou, bambusová masáž, den na kozí farmě, golfový víkend, den s dravci, práce popeláře či relaxace v římských lázních.

Z novinářky živnostnicí Vystudovala Fakultu žurnalistiky na Univerzitě Karlově v Praze. Společnost Allegria založila jako živnostnice v roce 2005. V následujícím roce přibrala jako partnera svého budoucího manžela Josefa Dvořáka. Podnik se pod novým názvem Firma na zážitky přeměnil na společnost s ručením omezeným. Manželé nyní vlastní padesát procent, druhou polovinu má od začátku tohoto roku skupina Media marketing services. Linda Vavříková už nasbírala značné množství ocenění. V roce 2006 získala titul Makro Živnostník roku. V roce 2008 byla v soutěži České marketingové společnosti oceněna jako Objev roku. Ve stejném roce se v soutěži pořádané společností Ernst & Young stala „Začínajícím podnikatelem roku“. Letos se dostala do finále soutěže o titul Manažer roku. Na dnešní době ji trápí politika a byrokracie. „Zjistila jsem, že politika mě v poslední době štve doopravdy, a strašně nesnáším veškeré papíry,“ říká Vavříková, „jinak jsem vesměs spokojená.“ S prodejem rodinného podílu nepočítá a podnikat hodlá ještě dlouho. Jděte také podnikat Evropský týden malých a středních podniků probíhá od 25. května do 1. června 2010 v členských a přidružených státech Unie. Jde o největší evropskou akci poukazující na klíčový význam menších firem. Generální ředitelství Evropské komise pro podniky a průmysl vyhlašuje ve státech zapojených do kampaně nominace na úspěšné podnikatele, kteří se stávají takzvanými ambasadory. Koordinátoři za Českou republiku, jimiž jsou představitelé Ministerstva průmyslu a obchodu a Hospodářské komory ČR, letos vsadili právě na Lindu Vavříkovou. „Vybrali jsme ji, protože jde o velmi výraznou osobnost českého podnikatelského prostředí,“ říká Michaela Doležalová z Ministerstva průmyslu a obchodu. „Za pět let se jí podařilo dostat na úplnou špičku ve svém oboru,“ navazuje Petr Valenta z Hospodářské komory. V podnikání jde podle něj vždy o nápad, zajímavý produkt nebo službu a také o to, jak získat klienty, jak se prosadit na trhu, jak se svojí firmou uspět. „Paní Vavříková všechny tyto parametry i přes svůj mladý věk splňuje a může se stát pro nové podnikatele inspirací,“ doplnil Valenta. V loňském roce tato kampaň zaštítila asi 1200 národních a regionálních akcí a aktivit. Hlavním cílem letošního ročníku, který probíhá ve 37 zemích, je informovat podnikatele o tom, jaké podpory mohou získat na evropské, národní a regionální úrovni. Druhým úkolem je povzbudit lidi, kteří o vlastním podnikání zatím jen uvažují (třeba proto, že touží po změně, ve své současné profesi již nevidí valnou perspektivu, rozčiluje je šéf, případně přišli o zaměstnání), aby se odvážně pustili do díla. Třetím prvkem kampaně je vzájemná výměna zkušeností a podnikatelských nápadů mezi zástupci malých a středních firem – menší podniky si sice občas konkurují, ale v mnoha ohledech jsou vlastně na jedné lodi. Milovnice počítačových her Linda Vavříková se trochu paradoxně věnovala žurnalistice předtím, než ji začala studovat, a pak ještě během studií. Psala recenze na počítačové hry a různé drobné články. Dva roky se navíc zabývala marketingem ve firmě na čárové kódy. Z práce měla trochu naspořeno. „Nijak mě netáhlo být novinářka, chtěla jsem podnikat,“ podotýká. Úspory proto použila na založení firmy Allegria, což italsky znamená radost, veselí, dobrou náladu. Název vymyslela kamarádka. Původně totiž chtěly takto podnikat dvě, kamarádka si to však rozmyslela. Na začátku bylo zážitků jen několik – například vyhlídkový let, den ve fotoateliéru, vaření s šéfkuchařem, škola smyku. „Také jsem ji absolvovala,“ vzpomíná Vavříková, která v současné době jezdí firemním vozem Honda Jazz. „Model podnikání jsem nikde neodkoukala,“ dušuje se podnikatelka a jedním dechem doplňuje, že podobné firmy však působí třeba v Anglii či Austrálii už asi dvacet let. „Model jsem vymyslela sama a až dodatečně jsem zjistila, že obdobně to funguje i ve světě. Takže jsem vymyslela něco již vymyšleného a toto zjištění mně udělalo radost, neboť se tak potvrdilo, že taková firma může fungovat,“ dodává. Tank jen pro bohaté Množství nabízených zážitků prudce rostlo. Když Linda Vavříková vyhrála soutěž Živnostník roku, kdekdo ji začal napodobovat a konkurenčních firem začalo rychle přibývat. „Je správné mít konkurenci, ale špatné je, že mnohé konkurenční firmy jsou nekvalitní, a tak kazí tomuto byznysu pověst,“ soudí Vavříková. Kdo jednou někomu koupil zážitek jako dárek a dočkal se toho, že obdarovaný byl zklamán, už nikdy žádný zážitek kupovat nebude. „Sami velmi pečlivě vybíráme dodavatele,“ líčí jednatelka. Pracovníci firmy jsou s dodavateli téměř v každodenním kontaktu. Řeší, co lze vylepšit, a kontrolují, jak dodržují bezpečnost. Největší zájem je o motoristické a adrenalinové zážitky, jako je jízda hummerem, bugginou, bojovým vozidlem pěchoty, tankem (ale to je velmi drahé) či kutálení v kouli. Následují relaxační zážitky, tedy různé masáže a pobyty. Zážitky si kupují jak studenti, tak důchodci. „Není žádná dominantní skupina,“ tvrdí Vavříková. Klienty dokonce nejsou jen fyzické osoby, zážitky nakupují i firmy a instituce. Nechte se rozmazlovat

Žhavou novinkou jsou balíčky pro novomanžele. Snoubenci si z balíčku mohou vybrat třeba luxusní večeři na zámku pro dva, pobyt na ­Klínovci, pobyt na Orlíku, středověkou žranici, večer v obřím akváriu, vlastnoruční vaření piva, aroma masáže, jazzový brunch pro dva či akci s názvem Nechte se rozmazlovat.

„Další novinkou jsou dárkové koše,“ popisuje Vavříková. „Jsou to klasické kose, které se od běžných liší především kvalitou a designem. Obsahují velmi kvalitní produkty a jsou poskládány logicky – například italský koš, koš pro maminku, pro tatínka, pro děti,“ dodává.

Připravovaný nový projekt se nazývá „Užij si víkend“ a startuje na přelomu května a června. V tomto případě nepůjde o dárky. Zákazník si bude kupovat zážitek sám pro sebe. Vybere si jej na webových stránkách a od firmy pak krátkou textovou zprávou dostane na mobil potvrzení. Tato nová služba trochu vyrovná sezonní výkyvy. Dárky se totiž z šedesáti procent prodávají na Vánoce, tato nabídka je naopak zaměřená na léto.

Klienty jsou téměř výhradně Češi. Zážitky nabízené společností Allegria se odehrávají převážně v Česku, případně na Slovensku.

Kůň a další koníčky

Koníčkem jsou pro ni počítačové hry. Tráví u nich skoro každý večer. Také hraje golf, nejraději v Benátkách nad Jizerou. Měla však pauzu, protože se jí narodila dcera Adina. Ze stejného důvodu musela dočasně přestat s houbařením – s kočárkem to moc nejde. Ráda jezdila na koni, ale svého již prodala. Ideální dovolenou pro ni představuje válení se u moře. Minulý rok byla s dcerou v Řecku, na ostrově Kos. Na svatební cestě byli ve Venezuele. „Bylo to nádherné, mají krásné moře a výborný rum,“ líčí.

Tvrdí, že velmi ráda jí, ale není to na ní vidět. Její nejoblíbenější je italská kuchyně – skvělé těstoviny, skvělá masa, sýry, oleje. Od jara do podzimu ráda pije české pivo, v zimě dobré víno, hlavně italské či jihoamerické. Sama však vůbec nevaří. Přípravu pokrmů doma obstarává manžel Josef Dvořák, který ve firmě rovněž působí jako jednatel. Bydlejí v pronajatém domku v pražské Troji.

Oblíbeným místem v České republice je pro ni Český Krumlov. „Mimo sezonu má úžasnou atmo­sféru,“ konstatuje. Ze spisovatelů ji okouzlil Terry Pratchet, autor série knih Úžasná zeměplocha. Jako dítě milovala Dášeňku od Karla Čapka. Čte týdeník Profit a časopis Apetit. Z filmů na ni největší dojem udělal americký Kmotr. Lyžuje a jezdí na snowboardu. Letos se těší na Šumavu, hlavně na to, že tam donutí manžela sednout na kolo.

„Kupuji zážitky svým blízkým a sama je dostávám rovněž velmi ráda, hlavně labužnické,“ podotýká Vavříková. „Dostala jsem gurmánský dárkový koš a byla jsem naprosto nadšená. Zážitky jezdíme také testovat.“

Kreativita? Spíše úředničina…

BRAND24

Zaměstnanců je v současné době šestnáct. Mylná je však představa, že hlavní náplní jejich práce je vymýšlet nové úžasné zážitky. Skutečnost je daleko prozaičtější. Nabídka zážitků od dodavatelů je velká a stále se zvyšuje, zaměstnanci proto sami nemusejí vymýšlet další. Spíše se starají o administrativu, plánování, logistiku a faktury, testují dodavatele, komunikují s nimi a pak případně přidávají jejich akce do souhrnné nabídky. Kreativnější lidé organizují firemní akce.

Jednatelka tvrdí, že nechce, aby se firma rozrůstala. Ale jak se objevují nové projekty, do jisté míry se stejně rozrůstá. Hospodářská krize na společnost dopadla koncem roku 2008. „V té době se o ekonomickém propadu tady spíš jen mluvilo, ale lidé měli strach, a tak se nám dost prudce snížily tržby,“ popisuje. Když však do Česka v následujících měsících krize skutečně dorazila, firemní tržby zase rostly. „Lidé se asi rozhodli, že si zážitky budou kupovat krizi navzdory, a letošní rok vypadá velice pozitivně,“ říká.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).