Ředitel regionálního centra CzechTrade Aleš Červinka
Ředitel regionálního centra CzechTrade Aleš Červinka
Autor: Hynek Glos/Mladá fronta

Aleš Červinka z CzechTrade: Otevíráme kancelář v jihočínské Greater Bay Area

21. června, 08:00 - Tomáš Stingl, Export a podnikání
Předchozí
Ředitel regionálního centra CzechTrade Aleš Červinka
Ředitel regionálního centra CzechTrade Aleš Červinka
Autor: Hynek Glos/Mladá fronta
21. června, 08:00

Už čtvrté čínské zastoupení otevřela agentura CzechTrade v jihočínském městě Kanton neboli Guangzhou. To je součástí oblasti nazývané Greater Bay Area, což je nejdynamičtěji se rozvíjející oblast v jižní Číně a zároveň obrovské megacity navzájem propojených jedenácti měst s více než 70 miliony obyvatel, vysvětluje ředitel regionálního centra CzechTrade v Kantonu Aleš Červinka.

V dubnu jste převzal vedení nové kanceláře CzechTrade v Kantonu. Proč byla otevřena právě tam?

Město Kanton leží v jihočínské provincii Guangdong ve strategicky výhodné oblasti – v deltě Perlové řeky a v příhodné blízkosti Hongkongu a Macaa. Jedná se o region s největší mírou hustoty městského obyvatelstva na světě a zároveň je to centrum čínského ekonomického růstu. Toto megacity je považováno za jednu z nejbohatších a nejrozvinutějších oblastí Číny.

Zahrnuje devět navzájem propojených velkoměst plus Hongkong a Macao, která mají dohromady více než 70 milionů obyvatel. Oblasti se díky obrovské výrobní základně říká „továrna světa“ a zdejšímu městu Shenzhen (Šen-čen) se přezdívá čínské Silicon Valley. Sídlí tam největší čínské technologické firmy.

V čem je oblast zajímavá pro české vývozce?

Jedná se o kolébku obchodu a výroby v celé Číně, a region je tak ideálním místem pro byznys. České firmy zde najdou vhodné obchodní partnery nebo klienty pro své produkty, služby a technologie. Velkou roli hraje také blízkost obchodního a finančního centra Hongkong. To se vyznačuje hlavně volnějšími dovozními předpisy, finanční transparentností a využíváním anglosaského práva v zahraničním obchodě.

na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
364 990 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH

Jak se v silné konkurenci drží čínská výrobna automobilky Škoda?

Podle prohlášení samotné automobilky je Čína jejím největším trhem a důležitým pilířem budoucího růstu. Škoda se zde dostala do všeobecného povědomí a je nejvýraznější českou značkou. Populární jsou především její modely SUV. Loni v listopadu představila Škoda ve spolupráci s agenturou CzechTrade na veletrhu CIIE svou vlajkovou loď Škodu Kodiaq GT, přičemž loni dosáhla rekordních prodejů. Aktuálně zaznamenává čínský trh s auty určité ochlazení a v budoucnu se očekává zásadní proměna s ohledem na tlak centrální vlády směrem k elektromobilitě. Škodovka je ale v situaci, kdy by měla být na další výzvy dobře připravena.

Loni vstoupil na čínský trh Plzeňský Prazdroj. Jaká je pozice českého piva u čínských spotřebitelů?

Plzeňskému Prazdroji pomohlo s rychlým vstupem na čínský trh využití stávající distribuční sítě Asahi, a prodeje sudového a lahvového piva tak Prazdroji rychle rostou. Příchod Prazdroje, propagace českého piva na různých akcích, návštěva českých politiků a otevírání českých restaurací – to všechno jsou společně se zvyšujícím se počtem čínských turistů v Česku faktory, díky nimž se české pivo začíná v Číně pomalu zviditelňovat.

Působí tu už celá řada českých pivovarů, nicméně prodané objemy nejsou nijak závratné. Trh s importovanými pivy však v Číně dlouhodobě roste, tudíž očekáváme, že i dovoz toho českého bude růst. Česko bude také letos poprvé organizovat společný stan českého piva na mezinárodním pivním festivalu ve městě Dalian. Naším cílem je představit česká piva včetně historické tradice českého pivovarnictví.

Na megapoli u ústí Perlové řeky je působivý pohled z Canton Tower, což je s výškou 455 metrů druhý nejvyšší mrakodrap v Číně ( Autor: Shutterstock )

Generální ředitel CzechTradu Radomil Doležal na jaře podepsal memorandum o porozumění s čínskou e-commerce platformou JD.com. Co to přináší českým firmám, už se nějaká zajímá o spolupráci s touto platformou?

Memorandum přináší českým firmám možnost zvýhodněného přihlášení a podmínek pro první rok provozu svého e-shopu na e-commerce platformách JD.com. Zároveň bychom tyto výhody rádi využili i pro pilotní projekt agentury CzechTrade, prostřednictvím kterého chceme umožnit vybraným českým firmám prodej na čínských cross-border e-commerce platformách. Na základě memoranda bychom pak rádi s JD.com připravili prodejní festival českých výrobků prodávaných na JD.com. Akce tohoto typu mají většinou pozitivní efekt na online prodeje výrobků a přispívají i k obecné propagaci Česka v Číně.

Co je Greater Bay Area
Tato oblast delty Perlové řeky původně nazývaná „továrna světa“ se nyní transformuje do dynamického centra zaměřeného na inovace a služby, které má do roku 2030 dosáhnout HDP ve výši 4,62 bilionu dolarů.
To znamená, že by Greater Bay Area měla vyšší HDP než konkurenční přímořské oblasti v Tokiu, New Yorku a San Francisku, a stala by se tak podle výše HDP největší na světě. V současnosti přispívá tento region zhruba 15 procenty k celkovému hospodářskému výkonu Číny.

Už se české výrobky na platformě prodávají?

Ano, přes čínské distributory nebo zástupce českých dodavatelů. Víme o dalších firmách, které se o online prodej v Číně živě zajímají, a těmto určitě doporučuji zvážit vstup do e-commerce přes JD.com. Nejen proto, že pro české firmy nabídne zvýhodněné podmínky, ale i proto, že je to jedno z největších e-commerce tržišť v Číně.

Nakolik se české podniky prosadily v oblasti čínského leteckého sektoru?

Spolupráce zahraničních kanceláří agentury CzechTrade v Číně se zástupci českých subjektů v oblasti leteckého průmyslu, obzvláště v oblasti všeobecného letectví, trvá od roku 2012. Už přináší výsledky v podobě konkrétních projektů. České firmy jsou schopny a ochotny nabídnout na čínský trh prakticky všechno. Od výroby letadel nebo jejich částí, motorů, vrtulí, avioniky, elektroniky, hydrauliky, záchranných systémů přes design, testování, společný vývoj a výzkum, výcvik pilotů, metodologii, řešení pro letiště až po certifikaci.

V uplynulých týdnech probíhala tvrdá jednání o obchodních pravidlech mezi Čínou a USA. Nakolik se jejich výsledky dotknou i českých exportérů?

Bez znalosti výsledné dohody je předčasné hodnotit. Zásadní změny však lze očekávat jen s velkou dávkou optimismu. Například nedávno vydaný zákon o zahraničních investicích v Číně spíš nasvědčuje, že nedojde k průlomu v klíčových otázkách, jako jsou ochrana technologického know-how a narovnání obchodního prostředí pro lokální a zahraniční firmy.
Můžeme spíš očekávat urychlení liberalizace v některých odvětvích, případně snížení cel na vybrané produkty. Důležitou otázkou pro české a evropské exportéry je spíše dopad výsledné dohody, respektive ukončení obchodní války na čínskou ekonomiku jako takovou. Zpomalení růstu v posledním roce mělo vliv zejména na německou ekonomiku, a sekundárně tedy i na český export.

Zmínil jste problém ochrany know-how. Trvá plagiátorství?

V oblasti práv duševního vlastnictví a jeho ochrany v Číně je potřeba mít se stále na pozoru. Situace se sice zlepšila zejména v oblasti ochrany značek a průmyslového designu v tom smyslu, že místní platná legislativa odpovídá mezinárodním standardům. Nicméně stále platí, že je nutné si svá práva v Číně preventivně chránit. Poté má firma již v rukou nástroje, se kterými se může úspěšně bránit, a i česká vládní zastoupení mohou legitimně pomoct. Firma, která je rozhodnutá obchodovat v Číně, by si měla svá práva k duševnímu vlastnictví na místě registrovat nebo si je prostřednictvím různých typů smluv s čínským partnerem chránit.

Přiznávám, že to není levná záležitost. Ale při srovnání s případnými výdaji v budoucnu na řešení problémů s plagiáty to vyjde lépe. Přetrvávajícím problémem je však nucený transfer technologií. To znamená, že v některých odvětvích musí podle čínských předpisů zahraniční firma při povinné certifikaci svých produktů předložit kompletní výrobní a technologické know-how včetně výkresů či designu. Technologické společnosti, které vstupují na čínský trh, by měly své know-how chránit nejenom právně, ale i fakticky. Měly by tomu uzpůsobit i svůj podnikatelský model.

Pro Čínu byl v posledních letech typický růst mzdových nákladů. Pocítili to čeští investoři?

České firmy, stejně jako ostatní zahraniční společnosti, začínají pociťovat rostoucí mzdové náklady hlavně ve velkých městech na východním pobřeží. Připočtěme k tomu přesycený trh a tvrdou zahraniční i čínskou konkurenci, která převládá v rozvinutých východních oblastech. Čeští investoři tudíž hledají alternativy v menších městech a v méně rozvinutých oblastech, například v Číně jihozápadní.

Čtyři čínské kanceláře CzechTrade

Každá ze čtyř čínských kanceláří CzechTrade pokrývá jiný region. Podle kupní síly obyvatel a podle profilu místní ekonomiky tak může být každá zajímavá pro jiného vývozce. Ředitelé kanceláří radí, který region oslovit.

Předchozí

Čtěte také

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

před 6 hodinami

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching, archivní foto

Zeman ujistil Si Ťin-pchinga o respektování politiky jedné Číny. A požádal o další spolupráci

Prezident Miloš Zeman ve středu v dopise požádal čínského prezidenta , aby pokračovaly…

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče