Airbus nemusí vracet státní dotace

19. května 2011, 16:18 - stu
19. května 2011, 16:18

Odvolací panel Světové obchodní organizace rozhodl, že část státní finanční pomoci Airbusu je nezákonná. Peníze však vracet nemusí.

 Foto: Profimedia.cz

Jeden z řady letitých sporů zákonnost subvencí výrobcům letadel Airbus a Boeing mezi Spojenými státy a Evropskou unií je u konce. Odvolací panel Světové obchodní organizace (WTO), který prověřoval předchozí rozhodnutí nižšího tribunálu, jasně řekl, které subvence byly a které nebyly legální.

Vítězství slaví ve svých prohlášeních Boeing i Airbus. Boeing tvrdí, že WTO prokázala, že některé z dotací byly nezákonné a amerického výrobce letadel mohly poškodit. Airbus se naopak zaštiťuje druhou částí rozsudku, který vypočítává typy dotací, které žádné mezinárodní dohody neporušují. A vyzývá Boeing, aby už konečně „přestal s tou maškarádou“.

Evropské státy poškodily Boeing například zvýhodněnými půjčkami na vývoj a zahájení výroby jednotlivých modelů letadel Airbus. Nezákonnou pomocí byly i zvýhodněné pronájmy pozemků v Německu či poskytnutí exkluzivního práva na využívání jedné přistávací a startovací dráhy na brémském letišti. Nedovolenou výhodu poskytly vlády Francie a Německa Airbusu i tím, že některým firmám patřícím do evropského leteckého konsorcia doplňovaly kapitál.

Odvolací panel dal za pravdu Američanům, že tyto subvence a finanční podpory měly za cíl částečně vytlačit Boeing z evropského trhu. Evropané proto budou muset buď pokračující subvence zrušit, nebo jejich poskytování upravit tak, aby amerického výrobce nepoškozovaly. Celkem tak měl Airbus získat podle výpočtu Američanů podporu ve výši 18 miliard eur.

Naopak některé dotace a granty, které Airbus čerpal při vývoji letadel a Američanům se nelíbily, odvolací panel za nezákonné neprohlásil. Není prý pravda ani tvrzení Boeingu, že finanční pomoc na vývoj superjumba A380 vlády poskytovaly na základě očekávání, že letadlo se uchytí na zahraničních trzích. Jinými slovy, že by daly Airbusu nelegální podporu exportu.

Pro Airbus je podstatné, že nebude muset takto získané peníze a finanční výhody vracet, jak to požadovalo rozhodnutí tribunálu nižší instance.

Spory mezi Boeingem a Airbusem tím ale zdaleka nekončí. WTO má na stole další stížnost, kterou tentokrát podala Evropská unie. I v ní jde o legálnost vládní pomoci, tentokrát však na americké straně. Rozhodnutí orgánů WTO se čeká ještě letos.

 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít