Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Nezaměstnanost je nízká, poptávka po personalistech vysoká

Nezaměstnanost v ČR se už spoustu měsíců drží na minimu. Od roku 2014 s občasnými výkyvy…

Oslavy výročí vzniku ČSR potrvají celý měsíc od 28. září

Národní oslavy 100 let Československa začnou 28. září znovuspuštěním staroměstského…

Průlom v pohledu na alternativní medicínu

Informace o předání petice na podporu biotroniky do Poslanecké sněmovny a Senátu…

Agonie vyšehradského nádraží pokračuje

04. července 2005, 00:00 - PETR BÝM
04. července 2005, 00:00

NENAPLNĚNÉ PLÁNY Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

**NENAPLNĚNÉ PLÁNY

Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

V roce 2001 vznikla společnost Nádraží. Firma tehdy s Českými drahami uzavřela smlouvu o pronájmu Vyšehradského nádraží na padesát let. „Projekt obnovy vyšehradské stanice jsme dotáhli do stádia stavebního povolení. Ovšem to nám nakonec nebylo vydáno kvůli postoji Českých drah,“ tvrdí její jednatel Ivan Mečl.

Věci se - poněkud paradoxně -zadrhly na tom, že po nedávném rozdělení státního gigantu na samotné České dráhy a Správu železniční dopravní cesty se k vyšehradské stanici nikdo nechce znát. Společnost Nádraží tak nemá s kým jednat. Aby se věci trochu pohnuly, podala na České dráhy žalobu, ta ale zatím leží na soudu.

Na křižovatce pod Albertovem stálo nádraží už v roce 1872, zpočátku sloužilo jen jako jakýsi doplněk smíchovské stanice. Přepravní nároky a vyšehradská stanice se postupem let rozrostla. Přestavba skončila v roce 1905. O padesát pět let později ale vyšehradské nádraží víceméně osiřelo. Od té doby zde vlaky jenom projíždí. Budova je přitom unikátní ukázkou železniční architektury přelomu 19. a 20. století a také jednou z mála secesních staveb technického zaměření na území Prahy. Její význam potvrzuje i zařazení na seznam kulturních památek. Další chátrání je tedy samozřejmě nežádoucí. Společnost Nádraží chtěla areál přestavět na polyfunkční kulturní centrum, dispozice a vnější vzhled budovy měly být zachovány. „Nedokáži si představit, že bychom s Českými drahami dále jednali,“ odpovídá nyní Mečl na otázku ohledně budoucnosti projektu. Stěžuje si přitom hlavně na lhostejnost a pomalost vyřizování celé záležitosti.

Naproti tomu mluvčí státních drah Petr Šťáhlavský je mírně optimistický: „Během několika měsíců dojde k majetkovému vyrovnání mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Jeho součástí bude i vyřešení otázky vlastnictví vyšehradského nádraží,“ slibuje. 

Půvabná secesní budova vyšehradského nádraží už desetiletí chátrá.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
S čím při změně zdravotní pojišťovny nepočítejte?
Nejste alergičtí na jídlo?
V pátek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Auta
Fotogalerie: V Hannoveru se ukázala také historie…
Peugeot má nový hybrid. Nabídne až 300 koní a prodávat se začne příští rok
Elektrická ofenzíva koncernu VW: Audi nabídne svůj Taycan a Porsche končí s dieselem
Ford Ranger Double Cab 3.2 TDCi vs. Toyota Land Cruiser 5dv. 2.8 d-4d AT: Rám proti rámu
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: od Fabie po Volvo V60
Technologie
Když se přihlásíte k účtu Google na webu, dojde k přihlášení i ve Chromu
Českem se prohnal vyděračský spam. Máme vaše intimní video, tvrdí
Sony následuje Microsoft. Na PlayStationu nabídne stovky her za předplatné
Samsung prý sníží výrobu operačních pamětí, aby jejich ceny zůstaly vysoké
Velký test výkonných SSD pro rozhraní M.2 PCIe
Hry pro příležitostné hráče