Agonie vyšehradského nádraží pokračuje

04. července 2005, 00:00 - PETR BÝM
04. července 2005, 00:00

NENAPLNĚNÉ PLÁNY Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

**NENAPLNĚNÉ PLÁNY

Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

V roce 2001 vznikla společnost Nádraží. Firma tehdy s Českými drahami uzavřela smlouvu o pronájmu Vyšehradského nádraží na padesát let. „Projekt obnovy vyšehradské stanice jsme dotáhli do stádia stavebního povolení. Ovšem to nám nakonec nebylo vydáno kvůli postoji Českých drah,“ tvrdí její jednatel Ivan Mečl.

Věci se - poněkud paradoxně -zadrhly na tom, že po nedávném rozdělení státního gigantu na samotné České dráhy a Správu železniční dopravní cesty se k vyšehradské stanici nikdo nechce znát. Společnost Nádraží tak nemá s kým jednat. Aby se věci trochu pohnuly, podala na České dráhy žalobu, ta ale zatím leží na soudu.

Na křižovatce pod Albertovem stálo nádraží už v roce 1872, zpočátku sloužilo jen jako jakýsi doplněk smíchovské stanice. Přepravní nároky a vyšehradská stanice se postupem let rozrostla. Přestavba skončila v roce 1905. O padesát pět let později ale vyšehradské nádraží víceméně osiřelo. Od té doby zde vlaky jenom projíždí. Budova je přitom unikátní ukázkou železniční architektury přelomu 19. a 20. století a také jednou z mála secesních staveb technického zaměření na území Prahy. Její význam potvrzuje i zařazení na seznam kulturních památek. Další chátrání je tedy samozřejmě nežádoucí. Společnost Nádraží chtěla areál přestavět na polyfunkční kulturní centrum, dispozice a vnější vzhled budovy měly být zachovány. „Nedokáži si představit, že bychom s Českými drahami dále jednali,“ odpovídá nyní Mečl na otázku ohledně budoucnosti projektu. Stěžuje si přitom hlavně na lhostejnost a pomalost vyřizování celé záležitosti.

Naproti tomu mluvčí státních drah Petr Šťáhlavský je mírně optimistický: „Během několika měsíců dojde k majetkovému vyrovnání mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Jeho součástí bude i vyřešení otázky vlastnictví vyšehradského nádraží,“ slibuje. 

Půvabná secesní budova vyšehradského nádraží už desetiletí chátrá.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Od ledna 2018 teče z kohoutků dražší voda. O kolik?
Jak vydat knihu? Zeptali jsme se spisovatele
Volby prezidenta druhé kolo: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Auta
Policie stále nemá dost, kupuje další Superby 4×4 DSG.…
Dacia Logan jako prémiové auto? Podívejte se, jak by mohla vypadat
Také Range Rover Velar se dočká silného osmiválce v provedení SVR
Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Nechcete čekat na Škodu Kodiaq RS? Čip od BSR zvedne výkon na 260 koní
Technologie
Unikly parametry chystaných nových procesorů Coffee Lake. Na pultech možná už v únoru
Vyšel Firefox 58. Je zase rychlejší a nabízí více možností při pořizování snímků webů
Microsoft chystá nástroj na prohlížení a odstranění diagnostických dat ve Windows 10
Android 8.1 vám řekne, jak rychlé jsou dostupné sítě Wi-Fi. Vyberete si tak tu nejlepší
T-Mobile spouští hybridní satelitní televizi. Nabízí méně stanic a stejně potřebuje internet
Hry pro příležitostné hráče