Menu Zavřít

Agentury se specializují

7. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Klasické zpravodajství pro firmy ustupuje sofistikovanějším produktům

S celosvětovou finanční krizí a krizí tištěných médií, která pramení z dlouhodobého poklesu jejich popularity, zpravodajské agentury začínají cílit přímo na korporátní klientelu a nabízet specializované služby. Tento trend potvrzuje rozhodnutí přední ruské zpravodajské agentury Interfax uzavřít svoji regionální pobočku Interfax Central Europe a přeorientovat zdejší byznys na analytický servis pro banky, finanční instituce a jiné firmy. Interfax Central Europe ještě formálně do konce května zaměstnává asi patnáct lidí v Praze, Budapešti a Varšavě, prakticky už však agentura nefunguje. Leo Turno, končící manažer Interfaxu Central Europe, říká, že region je vysoce konkurenční a zpravodajský servis nepřinášel společnosti potřebný zisk. „Nejziskovější a nejslibnější oblastí v tomto regionu není oblast ekonomických zpráv, ale oblast analytická. Být pouze zpravodajskou agenturou pro nás není tak komerčně atraktivní,“ říká Turno.

Zlepšíme transparentnost regionu Podle Turna se proto Interfax zaměří na analytický servis, výzkum trhu, rating a podobné služby. Za tímto účelem se chce skupina v regionu spojit s „významnou informační společností,“ jejíž jméno zatím Turno nechce sdělit. Projekt by měl být spuštěn během několika měsíců. „Potenciál nového byznysu je mnohonásobně vyšší než současné aktivity Interfaxu v této oblasti,“ říká manažer. Interfax si od nového projektu slibuje „dramatické zvýšení investiční atraktivity regionu a transparentnosti“ zdejšího trhu.
V Rusku již Interfax spolupracuje se společností Moody’s Investors Service, která je předním světovým hráčem v oblasti ratingu. Zdroj blízký Interfaxu tedy spekuluje, zda se nejedná o rozšíření spolupráce i na region střední Evropy. To však Turno nepotvrdil a odmítl zodpovědět doplňující otázky, které mu týdeník EURO poslal, s tím, že sdělení dalších detailů by mohlo poškodit plány společnosti.
Zdroj, který je se situací uvnitř Interfaxu v regionu obeznámen, je však skeptický. Podle něj má Interfax jako ruská společnost v oblasti problematickou pozici vzhledem k přetrvávající nedůvěře v ruské podniky a dříve, než začne zlepšovat transparentnost regionu, byl měl zapracovat na vlastní pověsti. Tentýž zdroj týdeníku EURO sdělil, že Interfax do poboček ve střední Evropě během posledních tří let nainvestoval obrovské sumy peněz, ale region byl ztrátový. Zdroj kritizuje i rozhodnutí společnosti publikovat zprávy v angličtině. „Snažili se být klonem agentury Thomson Reuters, ale neměli šanci. Od začátku měli publikovat zprávy v místních jazycích,“ uvádí.

BRAND24

Sbohem noviny Pokud Interfaxu plány vyjdou, zařadí se mezi další zpravodajské agentury v regionu, které již nefungují pouze jako velkoobchod zpráv pro vydavatelství tištěných médií, ale především jako informační servis pro finančníky, pro které jsou rychlé a přesné zprávy klíčem k úspěchu. Za tyto produkty si samozřejmě agentury mohou účtovat daleko víc peněz než za klasický zpravodajský servis.
Kromě renomovaného britského týdeníku The Economist si tohoto trendu všiml například i Michael Wolff, autor knihy The Man Who Owns the News (Muž, který vlastní zprávy), biografie mediálního magnáta Ruperta Mudrocha, která vyšla koncem roku 2008. Wolff v této knize hovoří o vzniku „nového trhu finančních dat“, na jehož počátku stála agentura Bloomberg v osmdesátých letech minulého století. Říká také, že stejný trend zapříčinil spojení společnosti The Thomson Corporation a zpravodajské agentury Reuters Group, ke kterému došlo v dubnu 2008. Vznikla tak agentura Thomson Reuters. Thomson Financial, odnož The Thomson Corporation, se totiž soustředila převážně na ekonomické a informační produkty. Nově vzniklá agentura tak jde do přímé konkurence se společností Bloomberg. Stejný trend následuje i agentura Dow Jones, jak uvedl ve svém únorovém vydání týdeník The Economist. Dow Jones, nyní vlastněná právě Murdochem, však podle Wolffa značně zaspala dobu a právě její pomalá reakce na moderní trendy poslala společnost ke dnu. V roce 2007 ji pak Mudroch koupil od rodiny Bancroftů.
Toufik Dallal z české pobočky Thomson Reuters uvedl, že v Česku je klasická zpravodajská agenturní činnost pokryta Českou tiskovou kanceláří (ČTK), se kterou nelze soupeřit. Potvrdil, že oblast finančních produktů v činnosti Thomson Reuters výrazně dominuje na úkor mediální divize, a to zhruba v poměru 90 ku 10 procentům. Za hlavního konkurenta v Česku Thomson Reuters považuje agenturu Bloomberg. Ta se do uzávěrky k otázkám týdeníku EURO nevyjádřila a šéf místní pobočky Douglas Lytle řekl, že nemá svolení místní trh komentovat.
Podle týdeníku The Economist se agenturám orientace na specializované informační produkty vyplácí, což dokazuje fakt, že navzdory finanční krizi přijímají zaměstnance. Například Dow Jones nabíral novináře v Indii. Thomson Reuters v lednu začal rozšiřovat svoji pobočku v polské Gdyni a plánuje do ni najmout až 2000 nových posil, jak informoval týdeník Warsaw Business Journal začátkem letošního roku.

Zpravodajská klasika Na druhé straně však stále stojí agentury jako The Associated Press (AP) a Agence France-Presse (AFP), které se drží spíše tradičního modelu. Stejně tak česká ČTK. To potvrzuje i šéfredaktor ČTK Petr Holubec, podle něhož se národní agentury poskytující zpravodajství v místním jazyce významně liší od těch celosvětových. „Předpokládám, že význam národních agentur poroste, protože jejich cena je v relaci k nákladům mediálních klientů na redakční personál velmi nízká,“ říká Holubec. Domnívá se, že je možné, že v nynější ekonomicky napjaté době budou někteří klienti více zvažovat, zda odebírat srovnatelný servis několika světových agentur ve stejném jazyce. ČTK má podle Holubce zhruba 600 klientů, jejichž počet se víceméně nemění. Jedná se o média, firmy a státní instituce.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).