zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Volkswagen - ilustrační foto
Volkswagen - ilustrační foto
Autor: čtk

Aféra Dieselgate: německý soud začal řešit žalobu 470 tisíc klientů na Volkswagen

30. září 2019, 18:43 - čtk, red
 Volkswagen - ilustrační foto
Volkswagen - ilustrační foto
Autor: čtk
30. září 2019, 18:43

Soud v Braunschweigu se dnes dopoledne začal zabývat hromadnou žalobou zhruba 470 tisíc klientů na automobilový koncern Volkswagen ve skandálu Dieselgate, který propukl před čtyřmi lety. Majitelé automobilů s naftovými motory se žalobou pokoušejí zvýšit své šance na odškodnění od automobilky. U soudu je zastupuje německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV.

První ústní jednání soudu začalo kvůli velkému zájmu veřejnosti ve víceúčelové městské hale v Braunschweigu, a nikoli v soudní síni.

„Podle našeho názoru Volkswagen podváděl, a musí proto skládat účty,“ citovala agentura DPA šéfa VZBV Klause Müllera.

„Podle nás zákazníci neutrpěli žádnou škodu, protože všechna vozidla mohou být používána v provozu a jsou bezpečná,“ argumentuje naopak Volkswagen.

Koncern odmítl výzvu předsedajícího soudce Michaela Neefa, aby se dohodl na urovnání žaloby. „Ještě dnes těmito vozidly denně jezdí statisíce zákazníků. Proto z našeho pohledu nevznikla žádná škoda a tím pádem ani žádný důvod k žalobě,“ uvedl Volkswagen.

Byli jste nějak postiženi skandálem dieselgate?

Podle Neefa musí soud mimo jiné zvážit, zda majitele aut poškodil samotný software umožňující manipulovat s měřením emisí, nebo až následné zákazy provozu starších naftových aut v některých oblastech, uvedla agentura AP.

Volkswagen už dříve odmítl výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Argumentoval přitom rozdílnými právními podmínkami.

V USA se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na urovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (236 miliard korun). Koncern v rámci dohody mimo jiné souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 120 tisíc až 236 tisíc korun). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu či odkup jejich vozu.

Společnost Safe Diesel, která zastupuje české spotřebitele poškozené v kauze dieselgate, tento měsíc u Obvodního soudu pro Prahu 8 rozšířila svou žalobu o 1897 dotčených vlastníků vozidel Volkswagen. Celkem tak ve sporu bude zastupovat téměř 6000 klientů a pro každého z nich nárokuje odškodné 220 tisíc korun. Dalších několik tisíc poškozených v kauze zastupuje organizace DieselGate. Vozidel s upraveným softwarem je v České republice zhruba 165 tisíc.

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné více než milionu vozů Škoda Auto.

Dosud VW zaplatil 30 miliard dolarů

Koncern VW i manažeři kvůli emisnímu skandálu, který vypukl v roce 2015, čelí řadě žalob a vyšetřování se vede v Německu i ve světě. Skandál už koncern Volkswagen stál celkem více než 30 miliard dolarů (přes 700 miliard Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.

Americká vláda uzavřela 11. ledna 2017 s VW dohodu ohledně urovnání skandálu, automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (dnes 101,2 miliardy Kč). V USA se Volkswagen dohodl také na zaplacení odškodného přes 25 miliard USD (dnes přes 588 miliard Kč). Jednotlivým majitelům VW v USA vyplácí odškodné 5100 až 10.000 dolarů. Majitelům také nabídl opravu či zpětný odkup jejich vozu.

V Německu, kde čelí koncern tisícovkám žalob, akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur. Soud v Braunschweigu se dnes například začal zabývat hromadnou žalobou zhruba 470.000 klientů na automobilku v souvislosti se skandálem. V Německu bylo dosud vyššími soudy vyneseno 25 verdiktů a automobilka nebo její přidružené firmy všechny vyhrály. To se změnilo letos v květnu, kdy regionální odvolací soud v Karlsruhe poprvé zákazníky podpořil.

Letos v září se VW dohodl na urovnání žalob tisíců zákazníků v Austrálii, celkem automobilka majitelům aut zaplatí 127 milionů australských dolarů (dvě miliardy Kč). Dohodu ještě musí schválit soud.

Letos v červnu Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele vozů koncernu Volkswagen v ČR. Vyhověl tak 2435 lidem zastupovaným organizací Safe Diesel. Tento měsíc Safe Diesel u soudu pro Prahu 8 žalobu rozšířil a celkem tak ve sporu organizace zastupuje téměř 6000 klientů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220.000 korun.

Vynesené rozsudky:

25. srpna 2017 - Inženýr Volkswagenu James Robert Liang byl v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Stal se první osobou, kterou americké úřady kvůli skandálu odsoudily.

6. prosince 2017 - Manažer VW Oliver Schmid, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů, byl v USA odsouzen k sedmiletému vězení pro podíl na podvodu a k pokutě 400.000 dolarů (zhruba 8,7 milionu korun). Zatčen byl v lednu 2017, když se chystal odletět z Floridy do Německa.

Obvinění a žaloby:

Před týdnem německá prokuratura oznámila, že obvinila šéfa automobilového koncernu Volkswagen Herberta Diesse z manipulace s akciovým trhem v souvislosti s emisním skandálem. Obvinění se týká rovněž bývalého šéfa podniku Martina Winterkorna, který jen několik dní po vypuknutí skandálu na svůj post rezignoval, a nynějšího předsedy dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche, který byl v době skandálu finančním ředitelem. Už před vypuknutím aféry byl ale navržen do čela dozorčí rady, v říjnu 2015 byl do této funkce zvolen a zároveň opustil post finančního ředitele. Státní zastupitelství v Braunschweigu je přesvědčeno o tom, že Diess, Winterkorn a Pötsch v roce 2015, kdy skandál vypukl, záměrně neposkytli investorům včasné informace o jeho finančních důsledcích, čímž protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku na burze.

Žalobě také od letošního července čelí bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další tři lidé. Stadler se v polovině loňského června stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.

Čtěte také:

Škodí diesely městu? Ty současné vzduch dokonce čistí, zjistili v Německu

Aféra dieselgate: Bývalý šéf Audi Stadler čelí žalobě kvůli podvodu

Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování

Češi zanevřeli na diesely, jejich podíl klesne až ke 20 procentům

Aféra dieselgate stála Volkswagen již 30 miliard eur


Čtěte také

Události Ilustrační foto

Dvě stě milionů pro vědu. Manželé Dvořákovi podpoří rekordní částkou mladé vědce

Tuhle vazbu česká chemie potřebovala. Manželé Hana a Dalimil Dvořákovi se rozhodli…

před 2 hodinami

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

před 3 hodinami

Šunka, ilustrační foto

Sendvič se šunkou ze Šanghaje může zničit globální trh s vepřovým masem

Amerika se obává zavlečení prasečího moru z Číny do Spojených států. V Chicagu museli u…

před 3 hodinami

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

před 4 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babiš by sloučil další resorty. Mohli bychom mít až o čtyři ministry méně, tvrdí

Premiér Andrej Babiš by si uměl představit sloučení ministerstev průmyslu a obchodu,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče