Aero má miliardy na dosah

27. května 2008, 20:49 - Mgr. Rudolf Marek
27. května 2008, 20:49

Letecká továrna ze středních Čech překvapila Američany

Vodochodskému Aeru se rýsuje v následujících deseti letech vidina dodatečných tržeb ve výši až šesti miliard korun. Zajistila by je účast podniku v programu JCA (joint cargo aircraft), jehož součástí je dodávka menších transportních letadel pro americkou armádu a americké vzdušné síly. Aero již nyní vyrábí centroplány, tedy střední části křídla, pro transportní letoun C-27J Spartan.
„Byli jsme přizváni ke spolupráci v programu JCA jako jediný dodavatel centroplánu,” potvrdila na dotaz týdeníku EURO mluvčí Aera Vodochody Zuzana Koloušková. Vzhledem k tomu, že kontrakt ještě nebyl uzavřen, odmítla jej komentovat. Středočeský výrobce letadel, jenž střední část křídel vyrábí pro italskou společnost Alenia Aeronautica, již má všechny potřebné certifikáty podmiňující dodávky pro americké pozemní i vzdušné síly a čeká už jen na oficiální potvrzení dohody americkou stranou. Podle neoficiální informace týdenku EURO byla prý americká strana překvapena vysokou kvalitou prací v Aeru Vodochody.
Pentagon v rámci programu JCA nejprve hodlá koupit 145 těchto letadel (75 pro letectvo a 70 pro pozemí síly). Ve druhé vlně chce počet navýšit na 207 letadel, na která má vyčleněno šest miliard dolarů během následujících deseti let. V první fázi byla podepsána smlouva na dodávku 78 letadel C-27J Spartan včetně výcviku a servisu v hodnotě 2,04 miliardy dolarů. Letadla se budou vyrábět v texaském městě Waco, v italském Pomiglianu a Turínu a ve Vodochodech. Mají být dodána do konce června 2012. Aero pod tlakem O zakázku usilovaly také konsorcium Raytheon/EADS s letounem CASA C-295M a Lockheed Martin se zkrácenou verzí letadla Hercules C-130J. Ten byl však pro nesplnění podmínek vyřazen. Vládní kontrolní úřad US Government Accountability Office loni v září potvrdil, že konsorcium firem L-3 Communications Integrated Systems, Alenia North America a Boeing nabídlo nejvýhodnější finanční nabídku.
Letoun C-27J je vybaven motory Rolls Royce a nezávislou digitální avionikou. Může operovat ve dne i v noci, za jakéhokoli počasí a z nezpevněných přistávacích ploch. Vejdou se do něj palety standardu NATO o váze až 4700 kilogramů a výšce 2,2 metru.
„V tendru poražený C-295M má zase delší trup a vejde se do něj více palet než do C-27J. Celková nosnost je však o dvě a čtvrt tuny nižší. Předností je promyšlený nakládací systém a údajně až o padesát procent nižší náklady na údržbu a provoz. Na druhé straně postrádá C-295M významnou dimenzi, kterou je nosnost podlahy. Tento parametr je důležitý pro transport například lehkých obrněných vozidel, malých helikoptér a podobně,“ uvádějí webové stránky Defence Industry Daily.
O dodávku transportních letadel se Alenia a EADS střetly nejen v Pentagonu, ale i na českém ministerstvu obrany. Tím se však Aero ocitlo v nepříjemné situaci, protože vojáci si vybrali italský letoun C-27J, zatímco politici se rozhodli jednat o španělském C-295M od konsorcia EADS. Do toho jsou bartrovým obchodem zapletena letadla L-159, která se budou za stovky milionů repasovat ve Vodochodech, ať již vyhraje ta či ona firma. Pro vedení Aera to znamená značné diplomatické úsilí ve snaze zachovat v konkurenčním boji svých partnerů neutralitu. Jak italský velvyslanec Fabio Pigliapoco, tak šéf Alenie Aeronatutica Giovanni Bertolone premiéru Mirku Topolánkovi v dopisech připomněli, že Aero nyní vyrábí složitou a klíčovou součást letadla C-27J, jež zaměstnává 150 lidí. Jejich počet se může díky novým zakázkám v blízké budoucnosti až zdvojnásobit. Souvislosti Začátkem roku 2007 se řízení Aera Vodochody ujala společnost Penta.
Ztrátové Aero, jehož hlavním programem byla výroba podzvukového bitevníku L-159, změnilo záměry a zaměřilo se na kooperace s výrobci letadel.
Kromě centroplánu pro Alenii vyrábí Aero téměř kompletní vrtulník Sikorsky-76 (bez motoru, vrtule, rotoru a finálních úprav), kanonové dveře letounů F-18 pro Boeing, díly a podsestavy pro letoun B767, díly pro letoun B747, pro EADS podsestavy Airbusu A320/A340 a závěsy a vnitřní konstrukce dveří pro letouny Embraer.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít