ADMAZ: Obchodníci loni rozeslali skoro čtyři miliardy reklamních letáků

23. února 2012, 18:27 - MediaFax
23. února 2012, 18:27

Obchodníci v roce 2011 rozeslali do schránek domácností a firem v ČR téměř čtyři miliardy reklamních letáků, distribuovaný objem těchto reklamních tiskovin si tak i v době ekonomické krize udržel úroveň předchozích let. Sdělila to Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ).

Foto: Profimedia.cz

Neadresné direct maily, tedy klasické reklamní letáky, využívají především obchodní řetězce ke komunikaci akčních nabídek a slev. Jejich počty jsou závislé na vývoji maloobchodního trhu. V posledních třech letech jejich počty stagnují. Cena distribuce zůstala i přes pokračující krizi na loňské úrovni. Distribuční firmy tak utržily odhadem 1,01 miliardy korun.

V době krize jsme přitom očekávali výraznější pokles,“ sdělil výkonný ředitel asociace Tomáš Hájek. Celkové náklady na výrobu letáků a platby výrobců za umístění reklamního sdělení v letácích se loni v Česku pohybovaly mezi osmi až deseti miliardami korun.

Trh maloobchodních řetězců se konsoliduje, ale velcí hráči na trhu mají i nadále potřebu oslovovat zákazníky svými cenovými nabídkami,“ nastínil Hájek. Navíc výhody neadresných direct mailů, tedy letáků určených do schránek zákazníků v okolí svých provozoven, objevují stále více také menší regionální firmy. Různé restaurace, stavební firmy a provozovatelé služeb si čím dál častěji zadávají zavážku a roznos letáků se svou nabídkou. Velký potenciál v distribuci letáků vidí ADMAZ v nepotravinářském obchodním segmentu.

Hlavními distributory letáků jsou Česká distribuční, Česká pošta, I.D. Marketing a Mediaservis (řazeno podle abecedy). Tato tzv. velká čtyřka zaujímá asi 95procentní podíl na trhu. Podíl ostatních firem je zanedbatelný.

Tištěné letáky budou mít stále svůj prostor i v nejbližší budoucnosti především v oblasti rychloobrátkového zboží a supermarketů. Podíl a důležitost elektronických médií sice narůstá, ale například tržní podíl smartphonů je něco málo přes 20 procent a jsou využívány především mladší cílovou skupinou, která se úplně neshoduje s hlavní kupní silou supermarketů, kterou tvoří především hospodyně. ‚Elektronické‘ letáky mohou hrát určitou roli ve velkých městech, tištěné letáky jako medium jsou využívány celorepublikově. Z toho důvodu se domnívám, že si i nadále svoji roli udrží,“ sdělil jednatel distribuční společnosti Mediaservis Michal Koliandr.

Objem distribuovaných adresných direct mailů, tedy reklamních zásilek určených přímo konkrétnímu zákazníkovi, se také udržel na úrovni předchozích let i přes velkou konkurenci elektronických reklamních sdělení. V loňském roce distribuční firmy rozeslaly 165 milionů adresných direct mailů, což je srovnatelné s objemem distribuovaným v předchozím roce, ale například i v roce 2006.

ADMAZ v důsledku pokračující krize sázel spíše na pokles adresných direct mailů. Stagnaci tak podle asociace lze považovat za úspěch a je dána zřejmě přesunem financí zadavatelů původně určených na jiné druhy marketingu a reklamy právě do oblasti přímého oslovení konkrétní cílové skupiny, tedy do direct mailingu.

Direct mail si své místo v marketingové komunikaci zachová i v budoucnu,“ řekl obchodní ředitel direct marketingové agentury 5P Agency Drahomír Viktorin. “Je však v rukou marketérů a kreativců, aby i nadále adresným zásilkám zachovali sexy tvář,“ dodal. Potenciál direct mailingu vidí zejména v inovacích – spojení současných možností segmentace databází a moderních technologií digitálního tisku. Díky nim řada tiskovin může získávat individuální obsah. Další možností rozvoje je intenzivnější provázání direct mailingu s jinými komunikačními kanály. “Dopis jistě osloví důvěrněji, digitální interaktivní kanály pak mohou pomoci v modifikaci nabídky tak, aby uspokojila individuální potřeby adresáta,“ vysvětlil Viktorin.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 tipů, proč se vyplatí operativní leasing
Prodám auto. Zn.: rychle a výhodně
Může vás šéf nutit, abyste zůstali v práci přesčas?
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Auta
I nástupce Subaru WRX STI dostane hybridní pohon. Ale…
Nový Volkswagen Touareg se představí v dubnu v Číně. Bude to hybrid
Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV
Retro: Ostré hatchbacky jsou s námi skoro 50 let. VW Golf GTI nebyl první
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude hlavně autonomní vozy
Technologie
Vědci vytvořili nejmenší vánoční přání. Na poštovní známku by se jich vešlo 200 milionů
Hodnota všech kryptoměn je 30krát vyšší než na začátku roku
Intel chce hardwarově uzamknout systém ME, nebude možné se vrátit na starší firmware
Epson Moverio BT-300: vyzkoušeli jsme létání s dronem v brýlích pro rozšířenou realitu
Američané natočí remake seriálu IT Crowd. Zkusí to už potřetí
Hry pro příležitostné hráče