5 teorií o tom, co sleduje Apple v Číně

17. května 2016, 07:20 - Jonáš Kříž
17. května 2016, 07:20

V pondělí 16. května dorazil výkonný ředitel Applu Tim Cook do Pekingu, aby formálně završil dohodu z minulého týdne. Veřejnost tehdy překvapil investicí do čínské společnosti Didi Chuxing v celkové hodnotě jedné miliardy dolarů. Co tím americký gigant sleduje? Projděte si pět možných hypotéz.

Didi Chuxing v rámci Číny provozuje aplikaci pomocí níž si lidé mohou na dálku sjednat jízdu s registrovanými řidiči. Princip funguje stejně jako ten od amerického Uberu, který se na čínském trhu snaží prorazit od loňského roku. A právě Didi Chuxing, který vznikl před rokem fúzí dvou menších společnosti Didi Dach a Kuaidi Dacher, představuje právě pro Uber v Číně největší konkurenci.

1. Stabilní investice

Asi nejjednodušším vysvětlením, proč Apple do Didi Chuxing investuje, je to, že společnost, jejíž odhadovaná cena se v současnosti pohybuje někde mezi 20 a 25 miliardami dolarů, bude představovat stabilní investici. Didi Chuxing v současnosti kontroluje 87 procent trhu v zemi a podle serveru techinasia.com je v její síti zaregistrováno celkem 14 milionů řidičů a zprostředkovává 11 milionů jízd za den. V den návštěvy Tima Cooka zároveň oznámila svou plánovanou expanzi do USA s předpokládaným termínem v roce 2018.

2. Příprava na válku s Uberem

Americký Uber, jehož hodnota je v současnosti odhadována na 62,5 miliardy dolarů, to v nejbližší budoucnosti rozhodně nebude mít jednoduché. Kromě právníků a státních úřadů se proti němu formuje také mezinárodní koalice složená z menších, konkurenčních firem. Jejich cílem je to, aby americký gigant nemohl v žádné zemi získat monopol. V rámci koalice se Didi Chuxing spojila s americkým startupem Lyft, který pro Uber představuje největšího soupeře v USA.

Kromě podpory Applu se Didi mohl v minulost těšit i z přízně čínské investiční společnosti Tencent či gigantu Alibaba, asijské obdoby Amazonu.

Apple by do celkové skládačky mohl zapadnout s přihlédnutím k množícím se spekulacím ohledně vývoje jeho „autonomního“ vozidla. V této kategorii by totiž již brzy mohl stanout proti dalším technologickým společnostem. Kromě Tesly své vozidlo v budoucnu bude pravděpodobně vyvíjet právě i Uber. Ten svůj projekt představil letos v srpnu na Arizonské univerzitě.

O projektu Applu se spekuluje již déle. Asi nejčerstvější informaci přinesla minulý měsíc německá média. Podle jejich názoru se totiž tajná továrna na chytré automobily americké společnosti nachází někde na území Berlína.

3. Bezpečný přístav mimo dohled úřadů

Podobně jako ostatní velké americké společnosti ani Apple nepatří v placení daní mezi zaryté poctivce. Jak vyplývá ze zjištění zpravodajského serveru televize CNN, největších padesát technologických firem se sídlem v USA disponuje celkovým obnosem 1,4 bilionu dolarů ukrytým mimo dosah amerických úřadů.

Velký podíl na tomto koláči má právě Apple, které mu z něj podle serveru techinasia.com patří celých 200 miliard. Byl to koneckonců právě Tim Cook, šéf firmy, kdo nedávno CNN sdělil, že by velice rád zahraniční zisky firmy převedl zpět domů, posteskl si nicméně, že nemůže, protože by z toho podle platných zákonů musel odvést 40 procent na daních americkým úřadům.

4. Vstup na trh chytrých automobilů

Ačkoliv konkrétní důkazy stále chybí, jisté skutečnosti by ve prospěch teorie, že Apple připravuje vlastní „chytré“ elektromobily, mohly nahrávat. Například minulý měsíc společnost najala bývalého vice prezidenta vývoje vozidel společnosti Tesla Motors a bývalého inženýra automobilky Aston Martin Chrise Porrita.

„Myslím si, že průmysl se nachází na hranici významných změn,“ řekl Tim Cook v říjnu pro server carscoops.com, když komentoval automobilový průmysl, a dodal, že během těchto změn budou velice důležitou roli hrát autonomní vozidla, která se obejdou bez lidských řidičů. Pokud by skutečně Apple na něčem takovém pracoval, mohl by prostřednictvím aplikace Didi Chuxing získat cenná data o lidech, trasách a vozidlech, což by představovalo významnou tržní výhodu.

5. Noví zákazníci

Uber i ostatní podobné společnosti fungují přes mobilní aplikace, a ty zase vyžadují chytré telefony. Kde jinde hledat nové potenciální kupce pro produkty Applu než mezi miliony registrovaných řidičů Didi Chuxing. Ředitelka společnosti Jean Liu sice minulý týden spekulaci tohoto druhu odmítla komentovat, nicméně nic jí nebrání v tom svůj postoj změnit obzvláště nyní, když ji Tim Cook přijel navštívit do Číny osobně. Je tedy pravděpodobné, že řidiči společnosti budou nějakým způsobem povzbuzováni v tom, aby používali pro sjednávání jízd právě produkty od jmenované americké společnosti.

__

Dále čtěte o společnosti Apple a technologiích:

Podpásovka pro Apple. Čínský IPHONE míří na trh

Hyundai pracuje na exoskeletonu, poskytne nadlidskou sílu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přiznat daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. ledna
Vytápění bytu: Teplárny udrží ceny tepla v roce 2018 na uzdě
Jak si u půjčky zařídit odklad splátek
Na které dani si z vašeho platu vezme stát nejvíc?
Je dobré znát plat kolegů?
Auta
Galerie: 16 aut, která novými nápady a technikou předběhla…
Land Rover představil speciální Defender. Má osmiválec, přes 400 koní a stojí 4,3 milionu
10 nejhorších aut roku 2017 podle Euro NCAP: Propadl Fiat, Ford, DS nebo Opel
Konec světa? SUV Ferrari je už „hotová věc“. Představí se do roku 2022
Škoda Kamiq: Teoretický konkurent Dacie Duster se ukázal na prvních fotkách
Technologie
Jak autor Litecoinu k milionům přišel aneb další možná manipulace v kryptosvětě
In Karta konečně v mobilu. České dráhy vylepšují aplikaci Můj vlak
Nové řadiče Thunderboltu. Umí DisplayPort 1.4 a periférie se dají připojit i k USB
Manipulace s Bitcoinem. Růst ze 150 na 1000 dolarů mohl způsobit jediný člověk
Panasonic ukázal první televizory OLED s podporou HDR10+
Hry pro příležitostné hráče