Těžký život retailu. E-shopy jsou spásou jen pro zlomek obchodníků - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Těžký život retailu. E-shopy jsou spásou jen pro zlomek obchodníků

Ondřej Hergesell,
Těžký život retailu. E-shopy jsou spásou jen pro zlomek obchodníků
Zdroj: Hynek Glos/Euro

Kvůli koronavirové karanténě tratí maloobchod deset miliard měsíčně. Krize, která přijde, může připravit o práci desítky tisíc lidí.

Odehrává se tu něco, co od konce války nemá obdoby. Výjimečná situace vyžaduje, aby každý udělal ústupek, jinak to nedopadne dobře a desítky tisíc lidí přijdou o práci. Tak lze ve zjednodušené formě interpretovat výsledky ankety, kterou minulý týden uspořádala Iniciativa retailu (IR) mezi zhruba 120 členy.

Maloobchodníky tíží perspektiva ekonomicky slabého období po ukončení koronavinové karantény, především je ale děsí splátky nájemného za kamenné prodejny, které jsou rozhodnutím vlády již šestý týden uzavřené a negenerují jedinou korunu příjmů. „Celkové ztráty na tržbách maloobchodního segmentu po dobu uzavření obchodů jsou kolem deseti miliard korun měsíčně. V takové situaci nemůžeme platit nájemné,“ řekl týdeníku Euro ředitel řetězce Alpine Pro Václav Hrbek, který stojí za vznikem Iniciativy retailu a je její hlavní tváří.

E-shop spásou? Jen zlomek

Výpadek v tržbách nedokážou nahradit ani zvýšené online prodeje. „E-shop se na našem loňském obratu podílel necelými třemi procenty. V posledních týdnech jeho tržby i význam narostly, ale jeho letošní obrat bude odpovídat jedné větší prodejně,“ konkretizuje Hrbek. Pro ilustraci: Alpine Pro provozuje v Česku 34 vlastních obchodů a 17 dalších formou franšízy. Nadto prodává své oblečení, boty a další sportovní vybavení prostřednictvím menších obchodníků. „Jen ve vlastních prodejnách tratíme na nerealizovaných tržbách zhruba 25 milionů měsíčně bez DPH,“ dodává šéf Alpine Pro.

V podobném duchu hovoří i zástupci dalších významných českých maloobchodníků sdružených v IR. Třeba řetězec Blažek má 28 provozoven, ve kterých…

Článek je součástí sekce Premium a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?