Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Životní úroveň jako na Západě slíbit můžeš…

 Zámečník 23. června 2017, 15:19  -  Miroslav Zámečník
23. června 2017, 15:19

Když se dneska sešli premiéři středoevropské V4 s francouzským prezidentem Macronem, nechtěli se bavit o tom, proč nepřijímají přerozdělované migranty, ale o tom, proč jsou pořád tak velké rozdíly v reálných mzdách mezi „západními“ a „východními“ členy EU.

Diferenciál v mzdových nákladech, jak dokazuje tabulka Eurostatu za loňský rok, je pořád vysoký i po více než čtvrtstoletí po zahájení tržních reforem. Jestli něco umožní rychlejší sbližování v příštích letech, pak to bude vyčerpání rezervoáru rychle uplatnitelných nově přijímaných zaměstnanců (bez náročných zácviků a rekvalifikací), který se projevuje skoro v celé EU, tu střední nevyjímaje.

Tlaky na růst mezd totiž narůstají stejně tak v Česku jako v Maďarsku nebo na Slovensku, kde momentálně stávkují za zvýšení mezd o skokových 16 procent v bratislavském VW, který přitom platí na tamní poměry dobře. Přitom rozdíly zrovna v hodinových nákladech na pracovní sílu v automobilovém průmyslu jsou pořád velké.

Hodinové mzdové náklady v eurech

Co si budeme povídat: v středoevropských závodech koncernu VW jsou vyšší, než které koncern vyplácí v Mexiku nebo v Číně, ale poloviční oproti Španělsku, o Německu samotném nemluvě. Je známá věc, že Škodovka je se ziskovými maržemi v rámci koncernu na druhém místě (8,7 procenta, více než Audi, poloviční oproti Porsche) a na každé prodané oktávii, natož pak superbu nebo kodiaqu vydělává krásné peníze.

Najít prostor pro růst mezd, který by nekopíroval vývoj produktivity práce a šel by na úkor zisku výrobce? To se sice zaměstnavatelům nebude líbit, ale podívejte se, jak se v Číně našel. Jednotkové náklady se velmi výrazně zvýšily, protože mzdy rostly násobně rychleji, než produktivita.

Jednotkové pracovní náklady ve zpracovatelském průmyslu (2000=100)

Všeho do času: takhle rychlý růst čínských mezd samozřejmě nutí obory s nízkou přidanou hodnotou buď k rychlému zvedání produktivity, anebo k relokaci do Vietnamu a dalších levnějších zemí typu Kambodža nebo Myanmar. Také si ovšem povšimněte, že v Německu žádný velký nárůst nebyl, a v USA klesly.

A žalovat u Macrona, že francouzské koncerny platí ve Visegrádu málo, a zisky přesouvají jinam? Zbytečné a trochu schizofrenní. Dojdou lidi, zvednou se mzdy.

Přečtěte si komentáře Miroslava Zámečníka:

„Oni nám voliči ty programy nečtou!“ Ano, naštěstí

Není nad vítěznou střelu do vlastní brány aneb Daň za Alzheimera

Kruh ruské pšenice se uzavřel

Čínský růst (n)a dluh

Převálcuje nás francouzsko-německá lokomotiva?

Rusko hledá nový „obchodní model“, jak zvednout růst

Jedenapůltý pokus o zrušení Obamacare

Trump, NAFTA a dvě století od Davida Ricarda



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Práva poškozených při dopravní nehodě: kdy se nevyplatí policii nevolat?
Auta
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale…
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Za volantem Alpine A110: Svezli jsme se autem, které v ČR jen tak nepotkáte
Technologie
Další kontroverze CCleaneru. Aktualizoval se, ačkoli jste mu to zakázali
Renault, Nissan a Mitsubishi nahradí svůj infotainment Androidem
Nový ARM procesor pro servery jde na trh: 32jádra Ampere eMAG budou v serverech Lenovo
Nové aktualizace od Microsoftu. Ve Windows 10 v1803 bylo opraveno 54 chyb
Je Windows 10 build 17763 finální vydání? Teď sestoupil do Slow ringu
Hry pro příležitostné hráče