Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Brífink Jana Novotného
Brífink Jana Novotného
Autor: Euro.cz

Z cesty do Evropy je cesta od Evropy. Visegrád pro nás ztrácí smysl

Jan Novotný 16. srpna 2017, 13:11  -  Jan Novotný
Brífink Jana Novotného
Brífink Jana Novotného
Autor: Euro.cz
16. srpna 2017, 13:11

Černínský palác zatím v zájmu visegrádského spojenectví tiše toleruje tažení proti liberální demokracii v Polsku a Maďarsku. Nedokáže se jasně vymezit proti krokům, které mohou po téměř třiceti letech znamenat změnu poměrů ve středoevropském prostoru. A to klidně na dalších třicet let. Je pro nás toto spojenectví ještě výhodné, nebo už nám škodí, a to nejen politicky, ale i ekonomicky v očích zahraničních investorů?

Visegrádská spolupráce získala s nástupem autokratických režimů Viktora Orbána a Jaroslawa Kaczynského zcela nový obsah. A to přesně opačný, než jaký byl ten původní.

Duchovním otcem Visegrádu nebyl po roce 1989 nikdo jiný než Václav Havel. Vznik skupiny inicioval zejména kvůli začlenění střední Evropy do NATO a Evropské unie. Tehdejší Československo, Polsko a Maďarsko měly společnými silami dosáhnout rychlého civilizačního pokroku, tedy přiblížení se k právním a hospodářským standardům běžným v západní Evropě.

Po dokončení integračních snah pomalu Visegrád ztrácel svůj význam. To se změnilo v posledních dvou letech. Čtyřka na trase mezi Baltem a Balkánem se stala v Bruselu zlobivým dítětem, jehož hlavním programem je pevná hráz proti migraci. Bez ní se přitom vymírající středoevropské krajiny stejně neobejdou.

Popření sama sebe

Visegrád dnes své původní hodnoty zcela popírá. Ve dvou zemích „čtyřky“ dochází k pečlivé demontáži systémů brzd a protivah, nezbytných pro správné fungování státu a v posledních desetiletích tak složitě budovaných. Rychlost demontáže moc nepřekvapuje. Polsko a Maďarsko po roce 1989 poznaly na rozdíl od Česka a Slovenska liberální demokracii vlastně poprvé ve své historii. Možná i proto je vývoj v těchto dvou státech mnohem dramatičtější než u nás.

Mnohdy proklamovaná podobnost našich zemí je tedy jen falešným odůvodněním nutnosti těsného středoevropského spojenectví. Ve skutečnosti nás víc věcí rozděluje, než spojuje. Češi jsou na rozdíl od Poláků a Maďarů přece jen více zvyklí žít v právním státě. Zejména díky vyspělému rakouskému právu, které zdejší život ovlivňovalo stovky let.


Ze zemí V4 podporují členství v EU nejméně Češi. Čtěte více


Zatímco v Praze se už v roce 1811 uzavíraly smlouvy podle moderního občanského zákoníku, v Budapešti, ale i v Bratislavě se ještě v roce 1950 soudilo podle vágního zvykového práva. Udržovat za každou cenu spojenectví se státy, které trpí výrazně slabší demokratickou tradicí a jednodušším právním vědomím, je pro nás nevýhodné.

Češi si nemohou dovolit k dění v Polsku a v Maďarsku mlčet už jen z respektu k vlastní historii. Odpor k politice appeasementu je přece minimálně od roku 1938 součástí genetického kódu české zahraniční politiky.

Musíme se rozhodnout

Pokud polská vládnoucí strana Právo a spravedlnost v čele s vůdcem Jaroslawem Kaczynským v příštích týdnech nestáhne své návrhy na totální podřízení soudní moci politikům a Evropská komise v reakci na to navrhne sankce, Česko se bude muset rozhodnout, na kterou stranu se postaví. Jestli na tu, kam historicky patří a která mu zaručuje pobyt ve vyspělé civilizaci, nebo na stranu nevyzrálých režimů, jež opakují historické chyby.

Je velmi pravděpodobné, že sankce nakonec schváleny nebudou. Maďarský premiér Viktor Orbán totiž už dlouho avizuje, že je případně vetuje. Náš postoj však bude nejen v Evropské unii, ale i ve Washingtonu bedlivě sledován. Dá se ještě s Českem počítat jako s demokratickým právním státem, nebo schvaluje nebezpečné hrátky se základními lidskými právy a svobodami?

Přečtěte si další komentáře Jana Novotného:

Pásku přes oči, špunty do uší. V Babišově snu chybí liberální demokracie i lidská práva

Marx už netáhne. ČSSD se musí zbavit vyhraněné ideologie



Čtěte také

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

před 2 hodinami

 Jaroslav Zadražil z projektu Sterch International

Zadražil ze Sterch International: Vyrábíme součástky pro satelity s přesností na nanometry

Satelity, které obíhají kolem Země, neumějí komunikovat mezi sebou. Snažíme se vyvinout…

před 3 hodinami

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

před 4 hodinami

 Zakladatel Amazonu a nejbohatší člověk na světě Jeff Bezos

Bezos se v roce 2026 stane bilionářem, následovat bude čínská vlna

Prvním dolarovým bilionářem na světě se stane Jeff Bezos, který na tento status dosáhne v…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 27 | Průměrné hodnocení: 3.15

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Kdo vám může pomoci dostat se z dluhů? Společnost KRUK
Valorizace důchodů 2020: kdo dostane 900 Kč a kdo více?
Auta
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW…
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Rekord dálkového „závodu“ Cannonball po šesti letech padl. Řidič upraveného AMG E63 ujel 4480 km za 27 hodin a 25 minut!
Hry pro příležitostné hráče