Vstávej, zaspali jsme! - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Vstávej, zaspali jsme!

,
Vstávej, zaspali jsme!
Zdroj: Euro

Česká armáda chtěla nakoupit stovky nových landroverů, ale zjistila, že už se nevyrábějí.

Pro většinu lidí byl pátek 29. ledna 2016 obyčejným dnem. Ne tak pro britské staromilce a fanoušky značky Land Rover. Výrobní linka v Solihullu ten den přestala po osmašedesáti letech vyrábět legendární model Defender. Věhlas sbíral nejen v expedicích, dobrému jménu pomohla i jeho vojenská verze.

Ostatně česká armáda provozuje 570 těchto vozidel. Nakupovat se začaly po roce 1994, kdy generální štáb rozhodl, že muzejní teréňáky UAZ 469 je třeba poslat do šrotu a Land Rover Defender se stane hlavním osobním terénním vozem vojska. Ale jak už to bývá, odvážná vize začala hned ve zrodu drhnout. Nebyly peníze. Landrovery se tak kupovaly jen po desítkách a do stárnoucích uazů se musely lít desítky milionů korun.

Jak vypadalo testování terénních vozů v újezdu Březina?

A bez uazů se armáda neobejde dodnes. Podle oficiálních údajů jich v českých a moravských posádkách jezdí 600. Proto když v posledních letech začal obranný rozpočet opět růst, odsunutá modernizace dostala zelenou. Podle schváleného projektu chtělo vojsko stovky nových defenderů pořídit v letech 2018 až 2020.

Skvěle připravený plán měl jeden háček. A sice pátek 29. ledna 2016. Těžko říct, proč si armádní nákupčí nebo lidé z ministerstva zavčasu u britské automobilky nezjistili, jestli si od ní vůbec budou moct defendery koupit.

Teď už je to jedno. České vojsko si bude muset pořídit úplně novou platformu, což vyšroubuje náklady na údržbu a opravy. Ke starým uazům a landroverům přibude další značka, která postupně zbylé dvě nahradí. Taková je ideální představa.

K tématu čtěte také:

Škodovka chce do armády. Její Kodiaq vyzve landrover i toyotu

Škoda Kodiaq

Možné adepty testovali vojáci na konci února na polygonu v újezdu Březina. I když ještě zdaleka není rozhodnuto, jaké auto nakonec pořídí, největšími favority se jeví Jeep J8 a Mercedes-Benz třídy G. V bahně se předvedlo víc vozidel, ale byly spíš do počtu.

To se dá říct i o „tajemném“ speciálu S80 pod praporem podniku SVOS Přelouč. Jde o exportní verzi čínského modelu BJ80, pro jehož výrobu získal přeloučský podnik licenci. SVOS si od S80 slibuje hodně, odtažité pohledy zástupců vojska ale mluvily za vše. Pustit čínské technologie do české armády si asi nikdo netroufne. Zatím.

A že si ministr obrany Martin Stropnický pro svou první jízdu polygonem vybral právě S80? Potěšil především čínskou delegaci, která fotila jako zběsilá. Takové obrázky v Pekingu jistě udělají radost.

Čtěte předchozí Olověnou vestu:

Česko-izraelská veselohra se švédskými kulisami


Ohodnoťte tento článek
Diskuze