Velkouzenář kontra malíř - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Velkouzenář kontra malíř

,
Velkouzenář kontra malíř

V hnutí ANO dochází marketérům růžový lak. Důkazem napětí uvnitř ANO je setrvání ministra dopravy Dana Ťoka na svém místě i přes plánovaný nástup nové vlády. Ťok se během pár týdnů vyšvihl z nechtěného pěšáka na důležitou figuru proto, že začal hrát klíčovou roli na mapě mocenských vztahů dvou nejsilnějších mužů hnutí: Andreje Babiše a nově objeveného výtvarného talentu Jaroslava Faltýnka.

Ministr dopravy už neměl na svém místě dávno být. Když skončila koaliční vláda lidovců, ANO a ČSSD, byl na odpis. Zachránilo ho prozření AB, který dopředu věděl, že důvěru jeho nynější menšinový kabinet stejně nedostane a nechtělo se mu na pár měsíců hledat záskok.

I Dan Ťok už někdy od prosince věděl, že jeho budoucnost v křesle ministra je uzavřená, a tak začal pomalu hledat argumenty pro sebe i veřejnost, proč by měl odejít. Docela logicky se nabízel ten o spolupráci ANO s KSČM, a tak ho Ťok také použil. Jak se blížil nástup nové vlády, svou nechuť pokračovat dával stále více najevo, až to skončilo prohlášením, že sám a dobrovolně končí.

Ale nenechme se mýlit. Ťok by pokračoval rád. Jen od nikoho necítil podporu, což mělo své logické důvody. Připomeňme pokažený tendr na mýto, neschopnost prosadit zákon nadřazující dálnice či železnice nad ostatní stavby, pomalou opravu D1 nebo sesouvající se D8. Pak se Ťok sešel s premiérem Andrejem Babišem, uspořádali tiskovou konferenci a všechno bylo jinak. Ťok zvažuje, že zůstane, protože cítí podporu.


Přečtěte si komentář Pavla Párala: Doťokáno: předloni bylo pozdě

 Páral


Důvod? Odhlédněme od dálnic a podívejme se na dopravu celkově. Faltýnkovo jméno se tady skloňuje dost často kvůli jeho „byznsovým kamarádům“. Známý je případ olomouckého miliardáře Pavla Hubáčka, který málem coby minoritní akcionář vydělal stamiliony prostřednictvím transakce s akciemi ČD Telematika, tedy firmy majoritně ovládané státem. Obchod se zarazil až na poslední chvíli kvůli zásahu Dana Ťoka.

Faltýnkova parta kolem dopravy je samozřejmě větší, mluví se o šéfovi firmy Silnice Group Karlu Ryplovi a dalších lidech ve státní správě. Konkrétně za Telematiku měl pykat předseda dozorčí rady Českých drah a ČD – Telematiky Milan Feranec, ale rozhodnutí má padnout až s novým kabinetem.

Andrej Babiš tuhle Faltýnkovu sólo hru nevidí rád. Tuší, že by z ní mohl být časem skandál, který jeho hnutí poškodí. Nota bene, když ministra Ťoka měli nahradit další lidé blízcí Faltýnkovi, stejně jako on původem prostějovští manažeři – Tomáš Drmola nebo stávající šéf české pobočky stavební firmy Hochtief Tomáš Koranda.

To potom Andrej Babiš hledal, kde se dá, ale za stávající situace nemohl nikoho soudného na řízení resortu dopravy sehnat. Kdo by se také dobrovolně šel hádat s Kapschem, soudit s antimonopolním úřadem a nechat si nadávat za každou díru v silnici.

Takže Ťok pro Babiše nakonec vyšel jako nejbližší možná rozumná volba. Jeho úkolem bude právě dohlížet na Faltýnkovu partu a práce to nebude věru lehká. Vlastně to bude Ťokův nejtěžší úkol a jestli se doteď někdy cítil jako neprávem otloukaný, tak to ještě není nic proti tomu, co může přijít.

Nový vládce Prahy? Advokát Hlína. Osedlal si DPP a vydělává miliony

 Pražské panorama

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Oškubat církve

Anatomie Karly Š.

Jedno zbytečné referendum

Chudý poslanec, voličova smrt

Opatrně s tím Dukou

Zachránce komunistů


Ohodnoťte tento článek
Diskuze