Soukromníky na dálnici nechceme

 Weikert 12. dubna 2016, 12:00  -  Petr Weikert
12. dubna 2016, 12:00

V podání českých ministrů dopravy to zní jako nekonečná pohádka. Už deset let se chystají postavit dálnici za soukromé peníze formou takzvaného PPP projektu. A už deset let se jim to tak nějak nedaří. Nyní zrušil Antimonopolní úrad ministru Danu Ťokovi soutěž na poradce ke stavbě soukromého úseku D4 mezi Příbramí a Pískem. A je dobře, že se PPP na dálnici nespustilo.

Nezdařené PPP

Ne, že by šlo v zásadě o špatný nápad. Je tu ale několik věcí, které před PPP varují. Třeba Ústrední vojenská nemocnice musela stopnout dvoumiliardovou investici na přestavbu, neslavně skončila i spolupráce Zemanova kabinetu s Izraelci, kteří měli stavět D47. Příkladů by se napočítalo samozřejmě víc.

Je na čase říci, že stát PPP neumí zvládnout a proto je dobře, že žádné nové pokusy dosud nezačaly. Správnou dobu, kdy začít, pozná ministr dopravy tak, že Česko bude mít fungující zákon o zadávání veřejných zakázek, že zároveň nebude různými podněty zahlcen Antimonopolní úrad, že se bude moci stavět podle systému FIDIC (Investor nadefinuje parametry díla a je na uchazeči, jak se k nim dopracuje) a že stát dokáže smlouvu v rámci PPP napsat rozumně, tedy nenapíše na sebe zbytečně moc odpovědnosti.

Vyřešit se také musí výběr mýtného pro soukromníky (ze zákona je příjemcem mýta stát). K tomu si můžeme připočíst vyřešení zdlouhavého vyvlastňování pozemků, hrozby Evropy kvůli špatnému posuzování vlivů stavby na životní prostředí a na konci nám vyjde nějaký rok 2379.

Naše malá diskriminace

Pouštět se do PPP bez vyřešení těchto elementárních potíží znamená neúměrné riziko. Šance, že by se taková stavba neprotáhla o měsíce a roky, případně že by stát za své chyby musel soukromníkovi platit, je dost velká.¨

Jeden z problémů se vlastně ukázal už nyní, při pouhém hledání poradce pro PPP. Antimonopolní úřad nápad ministerstva odmítl proto, že u poradce celkem logicky požadovalo zkušenosti s podobným projektem. Jenže v Česku je nikdo nemá, a tak prý došlo k diskriminaci tuzemských firem. No řekněte, rozjeli byste s klidným svědomím v takovém prostředí miliardovou investici?

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude…
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše dlouhodobá Škoda Fabia vám to ukáže
Technologie
Intel začíná brát vážně ovladače GPU. Lepší výkon a „launch driver“ pro Ōkami HD
Nejlepší mobil od LG je v Česku. V30 má příliš sebevědomovou cenu
Problémy? Nová konzole Ataribox byla na poslední chvíli odložena
Internet dostal velkou facku. V USA po dvou letech zrušili síťovou neutralitu
Dokonáno. Norský rozhlas jako první na světě ukončil FM vysílání
Hry pro příležitostné hráče