Soukromníky na dálnici nechceme

 Weikert 12. dubna 2016, 12:00  -  Petr Weikert
12. dubna 2016, 12:00

V podání českých ministrů dopravy to zní jako nekonečná pohádka. Už deset let se chystají postavit dálnici za soukromé peníze formou takzvaného PPP projektu. A už deset let se jim to tak nějak nedaří. Nyní zrušil Antimonopolní úrad ministru Danu Ťokovi soutěž na poradce ke stavbě soukromého úseku D4 mezi Příbramí a Pískem. A je dobře, že se PPP na dálnici nespustilo.

Nezdařené PPP

Ne, že by šlo v zásadě o špatný nápad. Je tu ale několik věcí, které před PPP varují. Třeba Ústrední vojenská nemocnice musela stopnout dvoumiliardovou investici na přestavbu, neslavně skončila i spolupráce Zemanova kabinetu s Izraelci, kteří měli stavět D47. Příkladů by se napočítalo samozřejmě víc.

Je na čase říci, že stát PPP neumí zvládnout a proto je dobře, že žádné nové pokusy dosud nezačaly. Správnou dobu, kdy začít, pozná ministr dopravy tak, že Česko bude mít fungující zákon o zadávání veřejných zakázek, že zároveň nebude různými podněty zahlcen Antimonopolní úrad, že se bude moci stavět podle systému FIDIC (Investor nadefinuje parametry díla a je na uchazeči, jak se k nim dopracuje) a že stát dokáže smlouvu v rámci PPP napsat rozumně, tedy nenapíše na sebe zbytečně moc odpovědnosti.

Vyřešit se také musí výběr mýtného pro soukromníky (ze zákona je příjemcem mýta stát). K tomu si můžeme připočíst vyřešení zdlouhavého vyvlastňování pozemků, hrozby Evropy kvůli špatnému posuzování vlivů stavby na životní prostředí a na konci nám vyjde nějaký rok 2379.

Naše malá diskriminace

Pouštět se do PPP bez vyřešení těchto elementárních potíží znamená neúměrné riziko. Šance, že by se taková stavba neprotáhla o měsíce a roky, případně že by stát za své chyby musel soukromníkovi platit, je dost velká.¨

Jeden z problémů se vlastně ukázal už nyní, při pouhém hledání poradce pro PPP. Antimonopolní úřad nápad ministerstva odmítl proto, že u poradce celkem logicky požadovalo zkušenosti s podobným projektem. Jenže v Česku je nikdo nemá, a tak prý došlo k diskriminaci tuzemských firem. No řekněte, rozjeli byste s klidným svědomím v takovém prostředí miliardovou investici?

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít