Soukromníky na dálnici nechceme

 Weikert 12. dubna 2016, 12:00  -  Petr Weikert
12. dubna 2016, 12:00

V podání českých ministrů dopravy to zní jako nekonečná pohádka. Už deset let se chystají postavit dálnici za soukromé peníze formou takzvaného PPP projektu. A už deset let se jim to tak nějak nedaří. Nyní zrušil Antimonopolní úrad ministru Danu Ťokovi soutěž na poradce ke stavbě soukromého úseku D4 mezi Příbramí a Pískem. A je dobře, že se PPP na dálnici nespustilo.

Nezdařené PPP

Ne, že by šlo v zásadě o špatný nápad. Je tu ale několik věcí, které před PPP varují. Třeba Ústrední vojenská nemocnice musela stopnout dvoumiliardovou investici na přestavbu, neslavně skončila i spolupráce Zemanova kabinetu s Izraelci, kteří měli stavět D47. Příkladů by se napočítalo samozřejmě víc.

Je na čase říci, že stát PPP neumí zvládnout a proto je dobře, že žádné nové pokusy dosud nezačaly. Správnou dobu, kdy začít, pozná ministr dopravy tak, že Česko bude mít fungující zákon o zadávání veřejných zakázek, že zároveň nebude různými podněty zahlcen Antimonopolní úrad, že se bude moci stavět podle systému FIDIC (Investor nadefinuje parametry díla a je na uchazeči, jak se k nim dopracuje) a že stát dokáže smlouvu v rámci PPP napsat rozumně, tedy nenapíše na sebe zbytečně moc odpovědnosti.

Vyřešit se také musí výběr mýtného pro soukromníky (ze zákona je příjemcem mýta stát). K tomu si můžeme připočíst vyřešení zdlouhavého vyvlastňování pozemků, hrozby Evropy kvůli špatnému posuzování vlivů stavby na životní prostředí a na konci nám vyjde nějaký rok 2379.

Naše malá diskriminace

Pouštět se do PPP bez vyřešení těchto elementárních potíží znamená neúměrné riziko. Šance, že by se taková stavba neprotáhla o měsíce a roky, případně že by stát za své chyby musel soukromníkovi platit, je dost velká.¨

Jeden z problémů se vlastně ukázal už nyní, při pouhém hledání poradce pro PPP. Antimonopolní úřad nápad ministerstva odmítl proto, že u poradce celkem logicky požadovalo zkušenosti s podobným projektem. Jenže v Česku je nikdo nemá, a tak prý došlo k diskriminaci tuzemských firem. No řekněte, rozjeli byste s klidným svědomím v takovém prostředí miliardovou investici?

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vyhraje prezidentské volby: Zeman vs. Drahoš?
Prohlášení druhého z poplatníků: k čemu to je a už jste ho letos odevzdali?
Loni lidé investovali do bydlení rekordní částku. Kolik to bylo?
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Auta
Alfa Romeo 6C si brousí zuby na Porsche 911. Uvidíme ji…
Seat Leon FR 1.4 ACT v dlouhodobém testu: španělský Golf se vším všudy
Retro: Preston Tucker byl Elon Musk své doby. Z jeho auta se ale stal propadák
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při sprintu potrápí Porsche, RS 5 a další
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Technologie
APU Raven Ridge pro desktop oficiálně podporují paměti DDR4 na 2933 MHz
Nejlevnější cesta k HBO vede přes SledováníTV: tuhle IPTV si pustíte úplně všude a je i ve Full HD (vyzkoušeno)
Hledání min, Liero a další hry, se kterými jste prokrastinovali v 90. letech bez internetu
Tide Pod Challenge? Lidé kvůli youtuberům konzumují prací prášek
Soutěžte s ABBYY a vyhrajte nejlepší softwarové řešení pro práci s dokumenty
Hry pro příležitostné hráče